Ok, tillbaka till frågan ang uppdateringar.
Jag har lyckats rota fram en gammal datorn som kör XP. Samma procedur som innan, jag installerar drivrutinen som kommer med filerna. När jag sen kör programmet så hittar den nu en port. Port Comm 1 men inte comm 3 som jag antar att det måste vara. På comm 1 står det free kommunikationsport.

Är det ngt jag missar? Ngt mer som ska installeras? Ström på klipparen av/på? (jag har testat båda), starta om datorn med sladd i eller inte osv osv... Det känns som att man måste råka göra allt i exakt rätt ordning annars funkar det inte. HJÄLP!

Ström brytare av o på kvittar.... Kolla Enhetshanteraren vilken på port har för mig jag hade något krabb där starta om efter.. Kolla så du har rätt port i programmet koppla in klipparen starta sedan programmet.. Jag måste ha klipparen ikopplad innan jag startar och någon gång krävdes det att jag stängde av programmet och startade det igen men nu funkar det varje gång

Jag kollade enhetshanteraren och där hade jag bara port 1. I mcuisp programmet kan jag även bara välja port 1.

Är port 1 resp 3 relaterat till vilken usb port man använder eller är det något annat?

Jag tycker att jag är tekniskt lagd och hyfsat nördig på sånt här, men här går jag f**n bet.:x

https://youtu.be/-8cojWp8qY0
Kolla denna video. Här visar dom hur man får igång usb till com i win 8.x. du måste ha installerat usb to com först.
Det kanske inte räcker med detta.
Prova starta om datorn några gånger.

Ja den var rätt bra men den bygger på att jag har rätt drivrutin redan nedladdad på datorn. Jag har sökt hela nätet känns det som vid det här laget men jag hittar inte den drivrutin som passar.

Jag lyckades nu komma in i menyn där man väljer vilken klippare man har genom bättre timeing på mina tryck på pilarna. Jag har precis installerat den nya displayen (den som kom förra året med stöd för 6 zoner). Uppgraderat displayen och mjukvaran på main kortet till 201411.

När jag försöker starta klipparen så går den inte igång, se filmen. Vad kan vara felet?

https://youtu.be/cJmsdKFi5D4

Du har ingen kontakt med laddstationen ... Lägg in adressen hjälper inte det starta om klipparen på huvudbrytaren under locket

• Gilla
Surfarn_
  • Laddar…
Min han vill gå igenom laddstationen...

OK då har du meckat sönder kabel/kabelskor till laddningen felsök kabeln från laddstiften till mainkortet

grymmeoffe skrev:
OK då har du meckat sönder kabel/kabelskor till laddningen felsök kabeln från laddstiften till mainkortet
Det hände mig efter jag meckat förra året, den ena kabeln som satt i laddningsplinten längst fram på roboten hade sträckts för mycket så att den hade lossat från kontakten i moderkortet. Det gick bra att pressa ner den igen..

grymmeoffe skrev:
Tack för svaret!

Så måste det vara. Trodde att adressen skulle vara satt på 18 men efter att titta på laddstationen skulle den vara 26. Får prova i eftermiddag om det inte är för regnigt.

• Gilla
grymmeoffe
  • Laddar…
Hänt mig med

jensenp skrev:
Min har slutat att gå hem när man trycker på hem knappen på displayen? ..och trycksensorena måste vara avstängda, annars startar han inte överhuvudtaget
Mina trycksensorer känns på tok för känsliga, hur stänger man av dem?

Om du lossar skalet kan du justera skruvarna för sensorerna. Samma ställe som du kan placera små gummipackningar om du tycker att den skramlar lite mycket under drift.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.