31 817 läst · 112 svar
32k läst
112 svar
Thermopool med infinity (overflow)
Kul tråd att följa, jag gjöt själv en källare med självkompakterande betong, riktigt orolig att man inte får fyllt håligheter, men jag hade ett blött höstväder så det gick bra ändå. Ser fram emot att följa forsättningen av ditt poolbygge!
Smart med IBC-tankar för buffert-volym.
Ser fram att följa fortsättningen. 👍
Ser fram att följa fortsättningen. 👍
Stämmer, till att börja med kör jag med två 1m3 tankar. Det finns plats för en tredje om det inte räcker med de två. I sådan fall måste jag klura ut hur jag förbinder den tredje tanken med en av de existerande. En IBC-tank har ju bara en bottenanslutning.Purre skrev:
PLC:n ska mäta vattennivån i balanstanken och utifrån det styra varvtalet på pumpen (vid hög nivå), samt fylla på med nytt kommunalt vatten (vid låg nivå).Purre skrev:
Utöver det ska den styra en elektrisk 3-vägsventil som styr varifrån pumpen tar sitt vatten; antingen från balanstank eller direkt från två utlopp i poolen.
Den styr också lamelltäcket i kombination med detta så att när poolen är stängd så tas vattnet direkt från utloppen, men när den är öppen kan den vara antingen i infinity-läge eller direktcirkulation.
Sen har PLC lite annat som timers och astrour för att styra lampor, värmare etc.
Alltihopa presenteras på en webb-sida som man designar själv, för att visa värden samt styra funktioner.
https://www.magasin10.se/butik/milj...ar/anslutnings-set-for-2-st-ibc-tankar-2-tum/N ninjaharry skrev:
+
https://www.magasin10.se/butik/milj...byggnadsset-2-for-sammankoppling-av-ibc-tank/
Går väl att bygga vidare i all oändlighet med dessa om man skulle vilja. Finns på fler sidor också som amazon, fyndig osv
Hej!
En tanke, jag vet inte hur det ser ut vid din overflow, en ränna som övergår till rör och sen ner till IBC?
Tänk på att det är stora mängder vatten som ska ner på en gång när man tex dyker i.
Än värre vid en ”bomb”.
Jag fick tillverkat en 800-liters behållare i rostfritt som fångar svallvågen, och sen vidare i ett 110-rör till ibctanken.
En nivåvakt var tanken från början likaså påfyllning, precis som du skriver, men det sker oerhört snabbt med nivåskillnaderna.
Varken fullt varv på pumpen eller påfyllning av kommunalt vatten hinner med.
En tanke, jag vet inte hur det ser ut vid din overflow, en ränna som övergår till rör och sen ner till IBC?
Tänk på att det är stora mängder vatten som ska ner på en gång när man tex dyker i.
Än värre vid en ”bomb”.
Jag fick tillverkat en 800-liters behållare i rostfritt som fångar svallvågen, och sen vidare i ett 110-rör till ibctanken.
En nivåvakt var tanken från början likaså påfyllning, precis som du skriver, men det sker oerhört snabbt med nivåskillnaderna.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det som inte "hinner med"?Paerh skrev:
Hej!
Än värre vid en ”bomb”.
[bild]
Jag har själv länge planerat en overflow-pool, vi får se om den blir verklighet någon gång. Och har dragit samma slutsatser som du ang. behovet av att fånga upp stora volymer på kort tid, i synnerhet om flera synkront gör bomben i en riktning emot kanten och skapar svallvåg.
Min egen teoretiska lösning är en ränna med stor kapacitet, som din oxå tycks ha, och kraftiga rör med självfall till en utjämningstank.
Men jag har alltid tänkt att det får ta den tid det tar att återfylla en utstänkt volym, även om det kan röra sig uppåt en halvtimma i extremfallet. Jag har sett 2-stegs-lösningar där en högflödespump tar över om nivån är låg för att återställa snabbare, och det finns ju även möjligheten att ha varvtalsstyrda pumpar, men i min egen planering har jag tyckt att det varit onödig lyx.
Den största effekten av overflow har man ju ändå när ingen badar och man bara betraktar vattenspegeln.
Återigen, mycket inspirerande tråd att följa.
Jag har ungefär samma samma
Rännan i sig rymmer ca 400 liter vilket borde motsvara 5 vuxna som långsamt äntrar polen. Alt. en som gör bomben - men vi får se, som så mycket annat kring det här finns det inte massvis med info och frågar man poolvyggare så får man motstridiga svar ofta. Förhoppningen är att tråden kan hjälpa andra som vill prova detta. 😀
Jo, jag har en ränna planerad med två 110-rör som leder till tankarna.D David_Berglund skrev:Vad är det som inte "hinner med"?
Jag har själv länge planerat en overflow-pool, vi får se om den blir verklighet någon gång. Och har dragit samma slutsatser som du ang. behovet av att fånga upp stora volymer på kort tid, i synnerhet om flera synkront gör bomben i en riktning emot kanten och skapar svallvåg.
Min egen teoretiska lösning är en ränna med stor kapacitet, som din oxå tycks ha, och kraftiga rör med självfall till en utjämningstank.
Men jag har alltid tänkt att det får ta den tid det tar att återfylla en utstänkt volym, även om det kan röra sig uppåt en halvtimma i extremfallet. Jag har sett 2-stegs-lösningar där en högflödespump tar över om nivån är låg för att återställa snabbare, och det finns ju även möjligheten att ha varvtalsstyrda pumpar, men i min egen planering har jag tyckt att det varit onödig lyx.
Den största effekten av overflow har man ju ändå när ingen badar och man bara betraktar vattenspegeln.
Återigen, mycket inspirerande tråd att följa.
Rännan i sig rymmer ca 400 liter vilket borde motsvara 5 vuxna som långsamt äntrar polen. Alt. en som gör bomben - men vi får se, som så mycket annat kring det här finns det inte massvis med info och frågar man poolvyggare så får man motstridiga svar ofta. Förhoppningen är att tråden kan hjälpa andra som vill prova detta. 😀