Här är bild på hörnorna. Tror det blir ännu bättre med en linerlock. Ska införskaffa det vid tillfälle. Inte så illa för en påsliner som någon beklagade sig över.

Det gula på linern som jag antar är hudavlagringar och annat gott. Hur får jag bort det? Har provat med diskborste och svamp med hyfsat men inte bra resultat.
 
  • Hörnet av en pool med mosaikmönster och synliga hudavlagringar mot vit liner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Poolhörn med kakelimitation och blå påsliner med gula avlagringar vid kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Du har bara plast i bräddavloppet? Tänker på att klorhalten går upp när pucken sakta löses upp i det stillastående vattnet. Skrev för något hundratal inlägg sedan att jag kör pumpen 5 min var tredje timme under natten för att skölja bort kloret. Men jag har "rostfritt" bräddavlopp och det gillar inte klor i så höga halter, plast borde klara sig mycket bättre.
Fast du flyttar ju då bara höga klorvärden in i VPn och sandfiltret istället.
Borde inte det göra mer skada än nytta?
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Vår gaveltrappa är suverän. Första steget har 15-20 cm vatten och är nog 50 cm brett. Skönt att ligga på. Nästa är djupare och lite smalare och ypperligt att sitta på. Nummer tre går till hakan om man är 185 cm lång. Det fjärde är djupt. Sen kommer botten...

Att man sedan skrider ner och upp ur poolen gör inte saken sämre. Saknar inte poolstegen som bara är ivägen.
Jag kapade bort nedersta steget på frigoliten och gjorde en ny plåt och har bara tre steg, det kändes som rätt åtgärd. En granne har byggt 10x5 meter med hörntrappa, MEN med steg 2 uppifrån längs hela långsidan, SUPERBRA!!
 
Katarsis Katarsis skrev:
Här är bild på hörnorna. Tror det blir ännu bättre med en linerlock. Ska införskaffa det vid tillfälle. Inte så illa för en påsliner som någon beklagade sig över.

Det gula på linern som jag antar är hudavlagringar och annat gott. Hur får jag bort det? Har provat med diskborste och svamp med hyfsat men inte bra resultat.
Jag ser inget gult på dina bilder, men något med oxalsyra i brukar vara the shit på sådan smuts. Finns tex i biltemas fälgrengöring. Spä ut innan du prova på linern....

Detta är i övrigt ett område som vi kan spekulera lite kring - jag har nämligen aldrig haft skit i vattenlinjen. Jag vill tro att det beror på korrekta klornivåer hela tiden, men jag vet inte.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag ser inget gult på dina bilder, men något med oxalsyra i brukar vara the shit på sådan smuts. Finns tex i biltemas fälgrengöring. Spä ut innan du prova på linern....

Detta är i övrigt ett område som vi kan spekulera lite kring - jag har nämligen aldrig haft skit i vattenlinjen. Jag vill tro att det beror på korrekta klornivåer hela tiden, men jag vet inte.
Nej, jag märkte också att det inte syntes på bilderna. Det finns bara längs vattemlinjen på kortsidan där inloppen är och inne i skimmern. Det är riktigt fett som smör så jag skulle vilja använda diskmedel men jag är inte lika sugen på skumparty :rofl:
 
Jonas Persson
MathiasS MathiasS skrev:
Jag ser inget gult på dina bilder, men något med oxalsyra i brukar vara the shit på sådan smuts. Finns tex i biltemas fälgrengöring. Spä ut innan du prova på linern....

Detta är i övrigt ett område som vi kan spekulera lite kring - jag har nämligen aldrig haft skit i vattenlinjen. Jag vill tro att det beror på korrekta klornivåer hela tiden, men jag vet inte.
Har eller aldrig haft skit i vattenlinjen, men kör med klorpuckar. Däremot hade jag förra veckan gult på ena kortsidan från vattenytan upp till kantstenen (100 mm). Det gick bort med en borste och vatten. Fattar inte vad det var, pollen från tall kanske, men varför bara på en sida?
 
Jonas Persson
T Thörre skrev:
Fast du flyttar ju då bara höga klorvärden in i VPn och sandfiltret istället.
Borde inte det göra mer skada än nytta?
Inte om du spolar i fem minuter, det motsvarar över en kubikmeter vatten. Sandfiltret består av sand och plast, det tål klor mycket bättre än rostfritt.
 
Jonas Persson
S JockeEinarson skrev:
Jag kapade bort nedersta steget på frigoliten och gjorde en ny plåt och har bara tre steg, det kändes som rätt åtgärd. En granne har byggt 10x5 meter med hörntrappa, MEN med steg 2 uppifrån längs hela långsidan, SUPERBRA!!
För den oinsatte blir det ett plask när sista steget inte finns.:rofl: Men för dem som vet blir det mer pool utan trappa. (y)
 
Jonas Persson
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Vad använder du för att testa vattnet? Har prövat ett antal modeller innan jag fann en från Pahlén som ger samma värde varje gång. Inser dock att jag blivit lite lurad, 1000:- extra för en ljusblå...

[länk]
[länk]
Använder tabletter i en plastbehållare. Som ett lackmustest typ.
 
Jonas Persson
Katarsis Katarsis skrev:
Använder tabletter i en plastbehållare. Som ett lackmustest typ.
Den analoga varianten med tabletter. Går inte att läsa av lika exakt som de digitala, men borde fungera bra nog. (y)
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Den analoga varianten med tabletter. Går inte att läsa av lika exakt som de digitala, men borde fungera bra nog. (y)
Ja antagligen. Jag vet nu att mina klortabletter löses upp alldeles för snabbt.
Får upp mot 3ppm I poolen. Ett dygn efter att jag tog ut pucken och lät bli att lägga i burk med hål och klor puck så är det fortfarande 3ppm.

Vid vilken nivå ska jag prova att lägga i burken?
 
Jonas Persson
Katarsis Katarsis skrev:
Ja antagligen. Jag vet nu att mina klortabletter löses upp alldeles för snabbt.
Får upp mot 3ppm I poolen. Ett dygn efter att jag tog ut pucken och lät bli att lägga i burk med hål och klor puck så är det fortfarande 3ppm.

Vid vilken nivå ska jag prova att lägga i burken?
Det blir inte farligt bara för att nivåerna blir för låga. Kör utan tills du kommer ner runt 1 ppm.

Pröva sedan med en puck i burk eller påse med hål.

Går pumpen dygnet runt ska du ha mindre hål än om den bara går en del av dygnet. Så börja med små hål och gör dem större om klorhalten blir för låg.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Det blir inte farligt bara för att nivåerna blir för låga. Kör utan tills du kommer ner runt 1 ppm.

Pröva sedan med en puck i burk eller påse med hål.

Går pumpen dygnet runt ska du ha mindre hål än om den bara går en del av dygnet. Så börja med små hål och gör dem större om klorhalten blir för låg.
Toppen. Jag väntar och sen har jag förberett en burk med 7mms hål.

Vi ska åka bort i fem dagar. Hur brukar ni göra då? Pump igång hela tiden? Klor?

Någon som tittar till?
 
Jonas Persson
Skulle du vara borta fem dagar utan puck skulle jag gissa på att det möjligen blir lite slimigt på väggarna, inte värre än så.

Det heter veckopuck, din pool är mindre än min 4x8, och jag skulle baserat på hur fort den löses upp hos mig, gissa på att en puck ska lösas upp under 5-6 dagar hos dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.