Jonas Persson
MathiasS MathiasS skrev:
ja jädrar. Betongen jag hällde i väggarna hade konsistens som välling. Med ett sådant generalras hade det inte funnits tid för att staga upp gissar jag.

varför blev det så här? Du fyllde för snabbt eller?
Ja det var en rejäl spricka, vad hände? När jag fyllde rann betongen mer vågrätt än lodrätt då den flöt ut. Jag fick inget läckage alls.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Ja det var en rejäl spricka, vad hände? När jag fyllde rann betongen mer vågrätt än lodrätt då den flöt ut. Jag fick inget läckage alls.
Jag vet inte vad som hände. Jag hörde ett ljud och så skrek betongaren "block"

Jag hade några block som var skadade som jag bytte. Det är möjligt att något av dessa också var det.
 
Jonas Persson
Hur kommer det sig att det inte syns någon betong i sprickan? Det är helt rent som om det aldrig runnit ut någon betong. Var den så trögflytande?
 
  • Gilla
Segerlund
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Hur kommer det sig att det inte syns någon betong i sprickan? Det är helt rent som om det aldrig runnit ut någon betong. Var den så trögflytande?
Jag beställde S3 och bad honom späda till S4 på plats. Han gjorde den tills S4 men närmre S3 i konsistens. Tydligen vill majoriteten av poolbyggare ha den så.

Med facit i hand var det väldigt bra att den var så tjock.
 
Jonas Persson
Undrar varför, det är inte vad som anges i min bygginstruktion. Om den inte rinner lätt blir det ett ojämnt tryck på de sköra cellplastväggarna. Som Mathias beskrev den, välling inte gröt. Måste vara svårt att få tjock betong att flyta ut och fylla alla håligheter.
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Undrar varför, det är inte vad som anges i min bygginstruktion. Om den inte rinner lätt blir det ett ojämnt tryck på de sköra cellplastväggarna. Som Mathias beskrev den, välling inte gröt. Måste vara svårt att få tjock betong att flyta ut och fylla alla håligheter.
Jag vet inte. Jag följde instruktionen samt han som körde bilens råd.

S3 kallades förr lättflytande och S4 för halvflyt så det var ju fortfarande rinnande konsistens dock inte som den vibbfria jag använde till plattan. Det var som vatten.
 
Jonas Persson
Jag kan inte betong, men har insett att det är en vetenskap. Men bortsett från en spricka i cellplasten verkar allt ha gått bra:)

Ser med nyfikenhet fram mot nya utmaningar i projektet. Det som gör det intressant är att ingen vet vilka de är :cool:
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Jag kan inte betong, men har insett att det är en vetenskap. Men bortsett från en spricka i cellplasten verkar allt ha gått bra:)

Ser med nyfikenhet fram mot nya utmaningar i projektet. Det som gör det intressant är att ingen vet vilka de är :cool:
Inte jag heller. Inget av det jag gjort i detta projektet har jag erfarenhet av.

Jag har redan börjat planera trädäcket annorlunda än innan. Jag gillar det hur saker växer fram efter hand. Tyvärr brukar det betyda att det blir dyrare och tar längre tid :crysmile:
 
Idag ska vi på kalas samt att frun har tenta så det kommer stå stilla på bygget. Jag skulle vilka vara klar med rör och slangar i nästa vecka och återfylla på fredag.
 
  • Gilla
Jompa113
  • Laddar…
Jonas Persson
Katarsis Katarsis skrev:
Inte jag heller. Inget av det jag gjort i detta projektet har jag erfarenhet av.

Jag har redan börjat planera trädäcket annorlunda än innan. Jag gillar det hur saker växer fram efter hand. Tyvärr brukar det betyda att det blir dyrare och tar längre tid :crysmile:
Budget är för fegisar, verkar det bli dyrt så undviker man att summera slutkostnaden och njuter av vad man fått ihop:p
 
  • Gilla
  • Haha
Robert Kooijman och 6 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Mitt poolbyge kostade inklusive allt +500 kkr. Tror det inte blev mycket över men vet inte. Däremot vet jag att det var värt vartenda öre:)
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Budget är för fegisar, verkar det bli dyrt så undviker man att summera slutkostnaden och njuter av vad man fått ihop:p
Vi renoverade som sagt hela huset nyligen och hade en strikt budget.

Vi drog gränsen vid att sätta spottar i taket i badrummen då vi kom på det i efterhand då budgeten redan spruckit. Det kanske hade kostat 10k. Vidare har vi söderläge och stora fönster så det blir olidligt varmt redan vid 17 grader. Vi tog in offert på markiser vilket skulle kosta 70k. Vi sa i munnen på varandra att det har vi inte råd med. Vi köper en AC istället.

Någon vecka senare är vi rörande överens om att bygga en pool för över 100k.

Prioriteringar är viktigt.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik.B och 5 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Mitt poolbyge kostade inklusive allt +500 kkr. Tror det inte blev mycket över men vet inte. Däremot vet jag att det var värt vartenda öre:)
Jag förstår att det drar iväg om man ska ha tak, autodos osv. Vi kör ju budget av flera anledningar men jag har redan börjat planera inför nästa gång.

Större pool med trappa och djupdel.
 
Jonas Persson
Vi köpte ett hus med 4x6 glasfiberpool från 1970. Man kan väl säga att den var slut... Så när den skulle bytas ut visste vi vad vi INTE ville ha och det blev dyrt. Vill inte tänka på vad det skulle kostar med hantverkare.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Det som är bra med pool är att det går att bygga något väldigt trevligt för en rätt rimlig peng. Ska man utöver det ha tak, autodosering, rf-armaturer och premium vattenpumpar etc så drar det ju iväg. Även poolmiljön kan ju göras supertrevlig med trall (vilket med facit i hand är så inihelvete smart) eller så krånglar man till det för sig och lägger sten. Vi landade på cirka 350k ink allt detta och då gjordes allt själv förutom grävningen (uppskattningsvis 10% av totalen).
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.