302 221 läst · 1 096 svar
302k läst
1,1k svar
Thermopool 3x6 på en månad
På insidan har man en vinyl-liner som tätskikt. På utsidan brukar man lägga en platonmatta för att skydda väggen.N nevinator skrev:
Du har marktryck runt om hela poolen. Den kommer inte flytta på sig hur du än gör med detta. Bygger du pool i suteräng är det viktigt att gjuta ner den stående armeringen.Katarsis skrev:
En fördel med att borra ner armeringen i efterhand är att det är enkelt att få betongen slät där blocken ska stå. Har man armeringen på plats redan när man gjuter är det svårare att komma åt med slodan och man får hand-fippla för att få det slätt.
Bygger man en motfylld källarvägg med dorocell/thermomur block anvisas utvändigt fuktskydd = platonmatta så jag tycker också att det är en god ide. De flesta självbyggare jag sett gör så.J jonaserik skrev:
Jag har rätt bra koll på hur jag ska göra med stämp på insidan. EU-pallar med vågräta stöttor uppe och nere. Sen bygga en brygga av trall uppe på stöttorna gör att få bra arbetshöjd samt slippa hoppa över stämpeln.MathiasS skrev:
Jag har dock ingen bra lösning på hur jag ska stötta upp utsidan. Schakten är 4x7 och plattan är 3.6x6.6 så inte mycket space att jobba på.
Några idéer?
Det viktigaste är nog en list/läkt i botten in och utvändigt. 22x45 eller 22x70. Dra fast med spikplugg i plattan. Blocken är mest utsatta där.
På utsidan kan man tänka sig osb skivor som du sätter lite press på.
Limma alla block och alla skarvar även ändar med vinterfogskum.
En extra regel mitt för lamporna om du har sådana. Trist när dom flyger ut.
Du måste ha koll på hur snabbt du får fylla betongen. Den måste hinnna brinna lite mellan fyllningarna. Jag minns inte tiderna exakt men man fyller cirka 1/3
innan man tar pause och då stoppar man i vertikalarmeringen, därefter fyller man en bit igen och väntar och avslutar med den sista decimetern i ett sista varv. 2 eller 3 omgpngar ungeför ex sista finliret. Använd betongpump för att slippa hjärnblödning på detta. Totalt ska det ta någon timme att fylla blocken.
skaffa dig också en möjlighet att finjustera väggarna så du får dom lodräta. Man brukar kolla detta direkt efter fyllning.
På utsidan kan man tänka sig osb skivor som du sätter lite press på.
Limma alla block och alla skarvar även ändar med vinterfogskum.
En extra regel mitt för lamporna om du har sådana. Trist när dom flyger ut.
Du måste ha koll på hur snabbt du får fylla betongen. Den måste hinnna brinna lite mellan fyllningarna. Jag minns inte tiderna exakt men man fyller cirka 1/3
innan man tar pause och då stoppar man i vertikalarmeringen, därefter fyller man en bit igen och väntar och avslutar med den sista decimetern i ett sista varv. 2 eller 3 omgpngar ungeför ex sista finliret. Använd betongpump för att slippa hjärnblödning på detta. Totalt ska det ta någon timme att fylla blocken.
skaffa dig också en möjlighet att finjustera väggarna så du får dom lodräta. Man brukar kolla detta direkt efter fyllning.
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Då tänker vi ungefär likadant.MathiasS skrev:Det viktigaste är nog en list/läkt i botten in och utvändigt. 22x45 eller 22x70. Dra fast med spikplugg i plattan. Blocken är mest utsatta där.
På utsidan kan man tänka sig osb skivor som du sätter lite press på.
Limma alla block och alla skarvar även ändar med vinterfogskum.
En extra regel mitt för lamporna om du har sådana. Trist när dom flyger ut.
Du måste ha koll på hur snabbt du får fylla betongen. Den måste hinnna brinna lite mellan fyllningarna. Jag minns inte tiderna exakt men man fyller cirka 1/3
innan man tar pause och då stoppar man i vertikalarmeringen, därefter fyller man en bit igen och väntar och avslutar med den sista decimetern i ett sista varv. 2 eller 3 omgpngar ungeför ex sista finliret. Använd betongpump för att slippa hjärnblödning på detta. Totalt ska det ta någon timme att fylla blocken.
skaffa dig också en möjlighet att finjustera väggarna så du får dom lodräta. Man brukar kolla detta direkt efter fyllning.
Dock ska de stående järnen najja ihop med liggande järn i varje lager av thermoblock och måste således vara med från början.
Vem handlar du poolen av? Naja ihop stående armeringen verkar vara ett nytt påhitt.....man brukar använda den stående armeringen till att arbeta bort luft i betongen eftersom man inte kan använda vibrostav....
inget blir förstås sämre av att naja men det låter lite överarbetat och jättejobbigt.....
inget blir förstås sämre av att naja men det låter lite överarbetat och jättejobbigt.....
Ok, men det är ju bara första varvet som ska najas i horisontalarmeringen.
här verkar det som att man sätter vertikalarmeringen i varje fack, i den konstruktionen jag följde hade man typ varannan ingjuten och sedan stack man ner ner uppifrån i varje.
här verkar det som att man sätter vertikalarmeringen i varje fack, i den konstruktionen jag följde hade man typ varannan ingjuten och sedan stack man ner ner uppifrån i varje.
Det kan tolkas så som du gör. Jag trodde att alla lager ska byggas likadant.MathiasS skrev:
Ställer frågan till leverantören.
Tar visserligen inte lång tid att naja när man har en sån här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och sådana här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror man najar första varvet för att kompensera för att man inte gjuter in L-formad armering.
Angående väggens lutning. Om du staplarväggen så blir väggen självt rak om du inte klantar till det med för mycket fogskum, men lutningen styrs ju av hur bra du var med slodan, så när du staplat väggen så vickar du på hela väggen så den blir lodrät och samma kontroll/justering görs direkt efter gjutningen.
Jag slog ner vinkeljärn i gräsmattan, därefter en regel från vinkeljärnet in över muren och sedan små träklossar på regeln på var sida om muren. Då kan man enkelt vicka lite på muren. Får du då en springa i botten är det bra om du kan fogskumma detta så att betongen inte kan börja strömma ut (för börjar det så är risken att det fortsätter.....)
Angående väggens lutning. Om du staplarväggen så blir väggen självt rak om du inte klantar till det med för mycket fogskum, men lutningen styrs ju av hur bra du var med slodan, så när du staplat väggen så vickar du på hela väggen så den blir lodrät och samma kontroll/justering görs direkt efter gjutningen.
Jag slog ner vinkeljärn i gräsmattan, därefter en regel från vinkeljärnet in över muren och sedan små träklossar på regeln på var sida om muren. Då kan man enkelt vicka lite på muren. Får du då en springa i botten är det bra om du kan fogskumma detta så att betongen inte kan börja strömma ut (för börjar det så är risken att det fortsätter.....)
Jag förstår. Tänkte dock limma första lagret mot betongen. Kanske det funkar att vicka på väggen ändå. Det blir spännande.MathiasS skrev:Jag tror man najar första varvet för att kompensera för att man inte gjuter in L-formad armering.
Angående väggens lutning. Om du staplarväggen så blir väggen självt rak om du inte klantar till det med för mycket fogskum, men lutningen styrs ju av hur bra du var med slodan, så när du staplat väggen så vickar du på hela väggen så den blir lodrät och samma kontroll/justering görs direkt efter gjutningen.
Jag slog ner vinkeljärn i gräsmattan, därefter en regel från vinkeljärnet in över muren och sedan små träklossar på regeln på var sida om muren. Då kan man enkelt vicka lite på muren. Får du då en springa i botten är det bra om du kan fogskumma detta så att betongen inte kan börja strömma ut (för börjar det så är risken att det fortsätter.....)
Jag ska slipa plattan idag så ska försöka få den så vågrät som möjligt.