N nevinator skrev:
En generell fråga jag kom på när jag såg blocken: hindras thermoblocken från att bli blöta med något tätskikt? Om nej, är det någon skillnad på isolerförmågan hos blött isolermaterial och inget isolermaterial?

Frågar då jag själv funderar på Thermopool.
På insidan har man en vinyl-liner som tätskikt. På utsidan brukar man lägga en platonmatta för att skydda väggen.
 
  • Älska
Harrison
  • Laddar…
Katarsis Katarsis skrev:
Jag vet att vissa gör så. Jag vill gärna sätta ut blocken rätt först och markera var järnen ska placeras.
Du har marktryck runt om hela poolen. Den kommer inte flytta på sig hur du än gör med detta. Bygger du pool i suteräng är det viktigt att gjuta ner den stående armeringen.

En fördel med att borra ner armeringen i efterhand är att det är enkelt att få betongen slät där blocken ska stå. Har man armeringen på plats redan när man gjuter är det svårare att komma åt med slodan och man får hand-fippla för att få det slätt.
 
  • Gilla
hertigen17 och 3 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
I all ära det med info frå pooltillverkaren , i mitt tycke inte fel att skydda utsidan på ett mer säkert sätt, men det är upp till var och en att göra något
Bygger man en motfylld källarvägg med dorocell/thermomur block anvisas utvändigt fuktskydd = platonmatta så jag tycker också att det är en god ide. De flesta självbyggare jag sett gör så.
 
  • Gilla
  • Älska
Harrison och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Bygger man en motfylld källarvägg med dorocell/thermomur block anvisas utvändigt fuktskydd = platonmatta så jag tycker också att det är en god ide. De flesta självbyggare jag sett gör så.
Där ser man. Kanske får införskaffa sån då.
 
  • Gilla
PearlhouseJam och 2 till
  • Laddar…
...köp en rulle av Byggmax fusk-platon. Den duger till poolen....
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Och eftersom du håller ett rökartempo på bygget, säg till lite innan du tänker hälla betong i väggarna så kan du få lite överlevnadstips. Inte så kul med ett par extra kubik betong på botten...
 
MathiasS MathiasS skrev:
Och eftersom du håller ett rökartempo på bygget, säg till lite innan du tänker hälla betong i väggarna så kan du få lite överlevnadstips. Inte så kul med ett par extra kubik betong på botten...
Jag har rätt bra koll på hur jag ska göra med stämp på insidan. EU-pallar med vågräta stöttor uppe och nere. Sen bygga en brygga av trall uppe på stöttorna gör att få bra arbetshöjd samt slippa hoppa över stämpeln.

Jag har dock ingen bra lösning på hur jag ska stötta upp utsidan. Schakten är 4x7 och plattan är 3.6x6.6 så inte mycket space att jobba på.

Några idéer?
 
Det viktigaste är nog en list/läkt i botten in och utvändigt. 22x45 eller 22x70. Dra fast med spikplugg i plattan. Blocken är mest utsatta där.

På utsidan kan man tänka sig osb skivor som du sätter lite press på.

Limma alla block och alla skarvar även ändar med vinterfogskum.

En extra regel mitt för lamporna om du har sådana. Trist när dom flyger ut.

Du måste ha koll på hur snabbt du får fylla betongen. Den måste hinnna brinna lite mellan fyllningarna. Jag minns inte tiderna exakt men man fyller cirka 1/3
innan man tar pause och då stoppar man i vertikalarmeringen, därefter fyller man en bit igen och väntar och avslutar med den sista decimetern i ett sista varv. 2 eller 3 omgpngar ungeför ex sista finliret. Använd betongpump för att slippa hjärnblödning på detta. Totalt ska det ta någon timme att fylla blocken.

skaffa dig också en möjlighet att finjustera väggarna så du får dom lodräta. Man brukar kolla detta direkt efter fyllning.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det viktigaste är nog en list/läkt i botten in och utvändigt. 22x45 eller 22x70. Dra fast med spikplugg i plattan. Blocken är mest utsatta där.

På utsidan kan man tänka sig osb skivor som du sätter lite press på.

Limma alla block och alla skarvar även ändar med vinterfogskum.

En extra regel mitt för lamporna om du har sådana. Trist när dom flyger ut.

Du måste ha koll på hur snabbt du får fylla betongen. Den måste hinnna brinna lite mellan fyllningarna. Jag minns inte tiderna exakt men man fyller cirka 1/3
innan man tar pause och då stoppar man i vertikalarmeringen, därefter fyller man en bit igen och väntar och avslutar med den sista decimetern i ett sista varv. 2 eller 3 omgpngar ungeför ex sista finliret. Använd betongpump för att slippa hjärnblödning på detta. Totalt ska det ta någon timme att fylla blocken.

skaffa dig också en möjlighet att finjustera väggarna så du får dom lodräta. Man brukar kolla detta direkt efter fyllning.
Då tänker vi ungefär likadant.

Dock ska de stående järnen najja ihop med liggande järn i varje lager av thermoblock och måste således vara med från början.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Vem handlar du poolen av? Naja ihop stående armeringen verkar vara ett nytt påhitt.....man brukar använda den stående armeringen till att arbeta bort luft i betongen eftersom man inte kan använda vibrostav....

inget blir förstås sämre av att naja men det låter lite överarbetat och jättejobbigt.....
 
MathiasS MathiasS skrev:
Vem handlar du poolen av? Naja ihop stående armeringen verkar vara ett nytt påhitt.....man brukar använda den stående armeringen till att arbeta bort luft i betongen eftersom man inte kan använda vibrostav....

inget blir förstås sämre av att naja men det låter lite överarbetat och jättejobbigt.....
Detta är instruktionerna jag fått.

Hur justerar jag väggarna när allt är limmat?

Instruktionsbild för placering och armering av block vid poolbygge med måttangivelser och detaljerad skiss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Illustration av steg-för-steg instruktioner för att bygga upp poolväggar med limmade block och armeringsjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
ejs-hamr
  • Laddar…
Ok, men det är ju bara första varvet som ska najas i horisontalarmeringen.

här verkar det som att man sätter vertikalarmeringen i varje fack, i den konstruktionen jag följde hade man typ varannan ingjuten och sedan stack man ner ner uppifrån i varje.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, men det är ju bara första varvet som ska najas i horisontalarmeringen.

här verkar det som att man sätter vertikalarmeringen i varje fack, i den konstruktionen jag följde hade man typ varannan ingjuten och sedan stack man ner ner uppifrån i varje.
Det kan tolkas så som du gör. Jag trodde att alla lager ska byggas likadant.

Ställer frågan till leverantören.

Tar visserligen inte lång tid att naja när man har en sån här:

Automatisk drillapparat för säckbindning inom bygg och armering, visas på webbsida med pris och köpknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och sådana här:

Näjögla och tre näjgla för byggarbete med text "Näjögla 100mm" och produktinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror man najar första varvet för att kompensera för att man inte gjuter in L-formad armering.

Angående väggens lutning. Om du staplarväggen så blir väggen självt rak om du inte klantar till det med för mycket fogskum, men lutningen styrs ju av hur bra du var med slodan, så när du staplat väggen så vickar du på hela väggen så den blir lodrät och samma kontroll/justering görs direkt efter gjutningen.

Jag slog ner vinkeljärn i gräsmattan, därefter en regel från vinkeljärnet in över muren och sedan små träklossar på regeln på var sida om muren. Då kan man enkelt vicka lite på muren. Får du då en springa i botten är det bra om du kan fogskumma detta så att betongen inte kan börja strömma ut (för börjar det så är risken att det fortsätter.....)
 
  • Gilla
Oskar Norrköping
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tror man najar första varvet för att kompensera för att man inte gjuter in L-formad armering.

Angående väggens lutning. Om du staplarväggen så blir väggen självt rak om du inte klantar till det med för mycket fogskum, men lutningen styrs ju av hur bra du var med slodan, så när du staplat väggen så vickar du på hela väggen så den blir lodrät och samma kontroll/justering görs direkt efter gjutningen.

Jag slog ner vinkeljärn i gräsmattan, därefter en regel från vinkeljärnet in över muren och sedan små träklossar på regeln på var sida om muren. Då kan man enkelt vicka lite på muren. Får du då en springa i botten är det bra om du kan fogskumma detta så att betongen inte kan börja strömma ut (för börjar det så är risken att det fortsätter.....)
Jag förstår. Tänkte dock limma första lagret mot betongen. Kanske det funkar att vicka på väggen ändå. Det blir spännande.

Jag ska slipa plattan idag så ska försöka få den så vågrät som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.