Tore Skogman Tore Skogman skrev:
Vår lägenhet är olidlig under sommaren men jag kan inte leda ut luften genom fönstret då vi har en trafikerad väg utanför som lever rövare 24/7. Skulle det funka att leda in luften i badrummet genom att göra ett hål i badrumsdörren? Blir såklart inte vidare praktiskt men jag har en innerdörr över att slakta.
Badrummet har en frånluft som går på fastighetens ventilationssystem.
Tror inte att frånluftssystemet kommer kunna svälja all varmluft, men om du även har ett litet ventilationsfönster i badrummet så funkar det.

Ni har inte fönster åt nåt annat håll?

D rob_t_j72 skrev:
Tror inte att frånluftssystemet kommer kunna svälja all varmluft, men om du även har ett litet ventilationsfönster i badrummet så funkar det.

Ni har inte fönster åt nåt annat håll?
Nej tyvärr inget extra ventilationsfönster i badrum och samtliga fönster vetter mot vägen. Jag får grubbla vidare och kanske satsa på solfilm istället då jag inte kan leda bort luften på ett bra sätt.

Kan ni inte
Tore Skogman Tore Skogman skrev:
Nej tyvärr inget extra ventilationsfönster i badrum och samtliga fönster vetter mot vägen. Jag får grubbla vidare och kanske satsa på solfilm istället då jag inte kan leda bort luften på ett bra sätt.
Kan ni inte öppna ett fönster och köra ac under tiden när ni är på jobbet? Så att bostaden är nerkyld när ni kommer hem, stäng av ac och stäng fönstret?

É
Att en portabel AC kyler ner ett enskilt rum är det väl ingen tvekan om. Men kan den funka för att kyla ett hus mer allmänt, även på dagtid när det är varmare ute? Om vi bortser från den specade kapaciteten.

Om det är 30 grader ute och 25 grader inne när man kör sin portabla AC. Som alla säger så kommer det sugas in 30 grader i huset, och enligt vissa skulle man då snarare förvärra det. Men frånluften ut ur fönstret från ACn är förmodligen bra varmare än 30 grader. Då åker väl mer värme ut än vad som kommer in? Sen späds allt med den 25 gradiga innetempen samt den kalla luften från ACn inne. Men skickar man ut säg 40-50 grader i fönstret (inte mätt) och drar in samma mängd men 30 grader så blir det väl svalare totalt sett?

Vad är det som är fel med denna tanke eftersom så många säger det inte är möjligt med en portabel AC?

På grund av att man drar in uteluften så har jag väntat med att köra AC till kvällen. Men skulle vilja ha igång den på dagen när det är som värst med.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Fairlane
É ÉlPontus skrev:
Att en portabel AC kyler ner ett enskilt rum är det väl ingen tvekan om. Men kan den funka för att kyla ett hus mer allmänt, även på dagtid när det är varmare ute? Om vi bortser från den specade kapaciteten.

Om det är 30 grader ute och 25 grader inne när man kör sin portabla AC. Som alla säger så kommer det sugas in 30 grader i huset, och enligt vissa skulle man då snarare förvärra det. Men frånluften ut ur fönstret från ACn är förmodligen bra varmare än 30 grader. Då åker väl mer värme ut än vad som kommer in? Sen späds allt med den 25 gradiga innetempen samt den kalla luften från ACn inne. Men skickar man ut säg 40-50 grader i fönstret (inte mätt) och drar in samma mängd men 30 grader så blir det väl svalare totalt sett?

Vad är det som är fel med denna tanke eftersom så många säger det inte är möjligt med en portabel AC?

På grund av att man drar in uteluften så har jag väntat med att köra AC till kvällen. Men skulle vilja ha igång den på dagen när det är som värst med.
Precis så fungerar det i praktiken, man suger in 30-gradig luft och blåser ut 40-50-gradig, vilket gör att temperaturen sjunker i rummet. Inte lika effektivt som en luftvärmepump som inte suger in ny luft, men det fungerar. Jag har felra gånger läst att det inte fungerar just för att man suger in varmluft utifrån, men när man lägger fram detta argument dör tråden. Sen kommer en ny där samma argument kommer igen.;)

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
A
Men tom en billig llvp från Jula är ju så mycket bättre än en portabel på alla vis,varför vill man ha en portabel i ett hus,det förstår jag inte:thinking:

É
Fairlane Fairlane skrev:
Precis så fungerar det i praktiken, man suger in 30-gradig luft och blåser ut 40-50-gradig, vilket gör att temperaturen sjunker i rummet. Inte lika effektivt som en luftvärmepump som inte suger in ny luft, men det fungerar. Jag har felra gånger läst att det inte fungerar just för att man suger in varmluft utifrån, men när man lägger fram detta argument dör tråden. Sen kommer en ny där samma argument kommer igen.;)
Ok då tänker jag i alla fall inte fel då. Sen har jag inte mätt temp och mängd från den kalla och varma delen på ACn, men den är i alla varmare än uteluften.

Jag såg ditt räkneexempel högre upp från 2019 men förstod inte det med att AC skulle värma annan del med med 43 grader. Men du menade kanske en som inte ens släppte ut genom ett fönster.

É
Handyman 1 skrev:
Men tom en billig llvp från Jula är ju så mycket bättre än en portabel på alla vis,varför vill man ha en portabel i ett hus,det förstår jag inte:thinking:
Jag personligen ska bygga ut om ett år och ska satsa på en riktig då. Men kanske en dyrare med bättre kvalité. Den på billigaste på Jula va ju faktisk rätt lågt pris. Dock fortfarande det dubbla i inköpspris mot portabel och sen installationskostnader plus jobb så inte värt det för ett års drift. Men absolut jag längtar lite till att installera en riktig.

É
Mätte lite nu med en termometer. 46 grader skickar AC ut från huset. Huset borde suga in samma mängd 30 grader då det är tempen ute (i skuggan). Lägg sen till att AC kyler med luft på 4 grader inomhus, men mängd luft vet jag ej.

Detta förutsätter förstås att huset inte suger in luft på solsidan där det är varmare än 30 grader. Det kanske man kan förebygga genom att öppna ett fönster på skuggsidan?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
A
Det bästa kanske är att suga in luften i närheten av maskinen,så man inte drar in den varma luften tvärs genom huset:thinking:
skuggsidan är nog att föredra ja.

Fairlane
Handyman 1 skrev:
Några skäl:
  • Billigare
  • Lättare att montera själv
  • Kan användas i flera rum
Jag har själv en luft/luft-pump och den är såklart bättre, men den når inte in i alla rum så där kan man ha en portabel om man vill.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
M
Embarkerat mig med den portabla AC'n i det minsta rummet jag har, typ 6-7m2. Ganska behagligt, 23gr, men visst för den ett rejält oväsen. I övriga övervåningen är det 29gr, outhärdligt! Ser att Hornbach fortfarande säljer 12,000BTU's AC för 2995:-. Kan man ha 2 portabla AC eller är det överkonsumtion? Verkar som att det ska bli lika varmt iaf. 8 dagar framöver. Gött att slippa rulla apparaten mellan kontoret och sovrummet.

Jag säger köp! Är så jäkla nöjd med Hantechen, den kyler ner ett mindre rum till 16’C på 1-2 timmar. Sen får den vila nån timme så inte kompressorn blir utsliten av ständiga start och stopp.

Tänk bara på att avluftsslangen är löjligt vek och deformeras av värmen efter en kort stund - köp en större annan slang att trä ovanpå originalet. De borde ha 17-18?cm breda ventilationslangar på Hornbach också. Annars är det bara att googla…

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jag köpte den här. Inte billigast, men har finesser som fjärrkontroll och timer för både av och på.
Dessutom så tyst att det inte är några problem att sova med den igång.

https://outl1.se/portabel-ac

M
Den andra styrelseledamoten med 51% rösträtt röstade ned frågan tyvärr:cry:. Funderar på ett misstroendevotum, men det kanske får efterverkningar.

• Ledsen
Kirre2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.