H hemljuvahem86 skrev:
En förutsättning för att en AC ska fungera är väl att fönstret är tätt? Jämför med en bil som ni vevar ner rutorna på och kör AC på fullt fräs. Blir inte så kallt...

Vettigare om nu produkten fungerar som den ska är att montera en fast ventil i väggen som kan öppnas/stängas där man kopplar in avluftningsröret. Sen borde väl dessa prylar producera en hel del kondensvatten också, vart tar denna vägen?
Om man leder bort frånluften, var kommer tilluften? Det måste ju in lika mycket luft in rummet som man blåser ut? Och den luften lär ju vara rätt varm oavsett om den sugs in direkt genom ett halvöppet fönster eller via otätheter eller andra rum i byggnaden?

Dvs, det borde vara två rör man sätter i fönstret. Eller?

I bilen har man ju en duktigt kraftig kompressor där man byter ut hela kupeluften mycket oftare än i en bostad.

S
martin43 martin43 skrev:
Om man leder bort frånluften, var kommer tilluften? Det måste ju in lika mycket luft in rummet som man blåser ut? Och den luften lär ju vara rätt varm oavsett om den sugs in direkt genom ett halvöppet fönster eller via otätheter eller andra rum i byggnaden?

Dvs, det borde vara två rör man sätter i fönstret. Eller?
Nej, bara ett som leder bort värmen.

S Stadsfiskalen skrev:
Nej, bara ett som leder bort värmen.
Genom strålning, konduktion eller vad? ;)
Om det är varm luft som blåses ut måste ju lika mycket luft sugas in någon annanstans.

M
H hemljuvahem86 skrev:
En förutsättning för att en AC ska fungera är väl att fönstret är tätt? Jämför med en bil som ni vevar ner rutorna på och kör AC på fullt fräs. Blir inte så kallt...

Vettigare om nu produkten fungerar som den ska är att montera en fast ventil i väggen som kan öppnas/stängas där man kopplar in avluftningsröret. Sen borde väl dessa prylar producera en hel del kondensvatten också, vart tar denna vägen?
Inget svar på din fråga mer än att det funkar med slangen klämd i fönstret. Finns en balja för vattnet inbyggd, aldrig tömt den. Tror fukten dunstar på varmsidan och åker med ut i slangen. Den känns varm och fuktig iaf.
AC'n har varit guld värd denna sommaren. Kör den 1-2tim innan läggdags och då är det 18-19gr i sovrummet, helt underbart! Sedan stänger jag av och somnar innan det hinner bli varmt.

• Gilla
JuggeH
  • Laddar…
P
Är det möjligt att leda bort värmen från slang via ventilation(FTX) eller är det borra hål i väggen som gäller?

M
P pleqtiz skrev:
Är det möjligt att leda bort värmen från slang via ventilation(FTX) eller är det borra hål i väggen som gäller?
Man ska nog vara försiktig med detta då det verkar som att den avdunstade fukten transporteras ut med den varma luften. Jag tänker då på kondensutfällning.

I
KÖP ett fönster kit med dragkedja för hål för slangen! Funkar jättebra!
Kostar 450kr på internet.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Inger Kier skrev:
KÖP ett fönster kit med dragkedja för hål för slangen! Funkar jättebra!
Kostar 450kr på internet.
Länk?

S
Appendix Appendix skrev:
Exakt. jag har en Zibro med och det blir minst lika kallt som när man kör bilens AC på full fart.

Det gäller helt enkelt att köpa rätt utrustning och som du säger täta utföringen.
Har dock sett otroligt många som har AC inomhus och bara leder luften någon annanstanns i huset/rummet... Och sen klagar över att det inte verkar så bra...
Kan bekräfta. Har också en Zibro, och den kyler hur bra som helst. Orkar inte ens täta fönstret, men 8 graders skillnad är ändå inget problem. Min har dock både intag och utblås. Så påståendet att portabla AC inte fungerar är felaktigt.

Fairlane
Håller med ovanstående, det fungerar. Jag har en annan modell och jag har inte heller tätat fönstret men nog sänks temperaturen ordentligt. Jag ska dock montera fast rör i en altandörr så jag kan köra även när jag inte är hemma. Den kommer nog kyla lite bättre, men nog fungerar det.

D
S SonnyListon skrev:
Kan bekräfta. Har också en Zibro, och den kyler hur bra som helst. Orkar inte ens täta fönstret, men 8 graders skillnad är ändå inget problem. Min har dock både intag och utblås. Så påståendet att portabla AC inte fungerar är felaktigt.

Det är väldigt få portabla enheter som har intag också. Detta är av stor vikt för utan denna viktiga funktion blir det undertryck i rummet och då måste luft tillföras från andra rum vilket leder till ett konstant flöde av varmluft.

Portabel AC är lurendrejeri (dem med både intag och utblås undantagna)

DaC

Fairlane
Jag tänker på här:

Ponera att vi har 28 grader både i rummet och ute. ACn kyler en del av luften till säg 13 grader (-15) och värmer samtidigt en annan del till 43 grader (+15) grader. Den varma delen skickas ut och istället den luften måste ersättas med varm uteluft (=28 grader). När man omsatt hela rummets volym så har rimligen temperaturen sjunkit till (28+13)/2 = 20,5 grader.

Siffrorna är bara påhittade och det finns andra faktorer såsom volymskillnad på varm och kall luft etc. Kanske är dessutom min förklaring helt fel, men sanningen är att jag får ner temperaturen i rummet/huset. Sen om det inte passar med teorierna (som säger att det inte går) så är det väl som med humlan som inte kan flyga, men inte vet det så den flyger ändå. Min AC kan inte kyla, men det vet den inte så den kyler ändå.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
M
Som innehavare av en portabel AC så kan jag bara skriva att det fungerar! Just nu är det 32gr ute och min slang hänger ut genom fönstret utan tätning och termometern på väggen visar 19gr i sovrummet.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
S
M Markarbetaren skrev:
Som innehavare av en portabel AC så kan jag bara skriva att det fungerar! Just nu är det 32gr ute och min slang hänger ut genom fönstret utan tätning och termometern på väggen visar 19gr i sovrummet.
Och ändå är det fake news enligt vissa :) . Teori före fakta.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.