67 953 läst · 106 svar
68k läst
106 svar
Test portabel AC
Körde så innan fönsterbytet. Nu kör jag bara ut varmluften i korridoren utanför sovrummet med en glipa på 20 cm vid dörren. Klart svalare trotts otätheten. Sover najs i kylan. Hundarna med.M Markarbetaren skrev:
Klart att det inte fungerar! Räcker att kolla på recenssionerna på Julas billigaste. Det fattar ju vem som hellst att dom är köpta, eller?S SonnyListon skrev:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...nditionering/luftkonditionering-007018/#tab04
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 152 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 152 inlägg
Igår kväll hade jag 26,5 grader inomhus på övervåningen. Ute hade temperaturen sjunkit till 24. Jag öppnade för korsdrag i två timmar, men sovrummet stängde jag dörren till och körde igång den portabla ACn med slangen ut genom altandörren. Två timmar senare var det 25,5 på övervåningen och 21 i sovrummet. Inget undertryck i sovrummet heller. Jag ser två möjligheter:
1. En portabel AC fungerar till att kyla ett rum
2. En protabel AC fungerar inte, utan jag och termometern blev både lurade av placeboeffekten.
Oavsett om det är 1 eller 2 så är jag nöjd.
1. En portabel AC fungerar till att kyla ett rum
2. En protabel AC fungerar inte, utan jag och termometern blev både lurade av placeboeffekten.
Oavsett om det är 1 eller 2 så är jag nöjd.
Du är nått på spåret där! Jag upplever samma sak när jag sitter i bilen mitt på dagen i solskenet nu. Även när temperaturen i bilen kommit ned till 21-22gr och jag stänger av motorn så blir det varmt igen. Den blir heller aldrig ”klar”.martin43 skrev:
Köpte denna idag, 2495:-, 7000 BTU.
Kör den i sovrummet. Aningens besviken på förmågan att kyla, bara kört nån timme men jag tycker inte det händer så mycket. Dom 2-3000-kronors i samma segment som jag haft tidigare från Anslut och ett annat märke har kylt betydligt bättre. Ingen aning om det är helt avgörande vad BTU-talet säger eller om det är bluff o båg med hur det mäts.
Kör den i sovrummet. Aningens besviken på förmågan att kyla, bara kört nån timme men jag tycker inte det händer så mycket. Dom 2-3000-kronors i samma segment som jag haft tidigare från Anslut och ett annat märke har kylt betydligt bättre. Ingen aning om det är helt avgörande vad BTU-talet säger eller om det är bluff o båg med hur det mäts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade du inte llvp?M Markarbetaren skrev:Köpte denna idag, 2495:-, 7000 BTU.
[bild]
Yes, men den sitter i källarplanet, sovrummet ligger en våning upp.Handyman 1 skrev:
Nu har den sänkt temperaturen i sovrummet 4gr lägre än övriga våningsplanet, 22gr i sovrummet och 26 i övriga delar. Så visst kyler den, men med facit i hand skulle man nog lagt till 1500kr och fått en på 11,000BTU istället.
Brukar köra AC nån timme eller två innan läggdags och sedan stänger jag av den och somnar i ett kallt rum. Dom jag haft innan i samma prisklass fixade att kyla ned rummet under 20gr på 1-2 timmar när det var 26-27gr på våningsplanet.