M Markarbetaren skrev:
Som innehavare av en portabel AC så kan jag bara skriva att det fungerar! Just nu är det 32gr ute och min slang hänger ut genom fönstret utan tätning och termometern på väggen visar 19gr i sovrummet.
Körde så innan fönsterbytet. Nu kör jag bara ut varmluften i korridoren utanför sovrummet med en glipa på 20 cm vid dörren. Klart svalare trotts otätheten. Sover najs i kylan. Hundarna med.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
M
Fairlane
Igår kväll hade jag 26,5 grader inomhus på övervåningen. Ute hade temperaturen sjunkit till 24. Jag öppnade för korsdrag i två timmar, men sovrummet stängde jag dörren till och körde igång den portabla ACn med slangen ut genom altandörren. Två timmar senare var det 25,5 på övervåningen och 21 i sovrummet. Inget undertryck i sovrummet heller. Jag ser två möjligheter:

1. En portabel AC fungerar till att kyla ett rum
2. En protabel AC fungerar inte, utan jag och termometern blev både lurade av placeboeffekten.

Oavsett om det är 1 eller 2 så är jag nöjd.

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Klart det fungerar med rätt placering osv, men det går åt mycket energi och den kan aldrig "bli klar" eftersom den hela tiden måste kyla ner ny luft så att säga.

T
Ni som har portabel ac som ni anser fungerar, vilken kör ni med?

M
Jag köpte en Anslut från Jula för 1995kr för 4 år sedan när det var rea. Det hade då regnat och varit kallt några veckor:)

M
martin43 martin43 skrev:
Klart det fungerar med rätt placering osv, men det går åt mycket energi och den kan aldrig "bli klar" eftersom den hela tiden måste kyla ner ny luft så att säga.
Du är nått på spåret där! Jag upplever samma sak när jag sitter i bilen mitt på dagen i solskenet nu. Även när temperaturen i bilen kommit ned till 21-22gr och jag stänger av motorn så blir det varmt igen. Den blir heller aldrig ”klar”.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Som med värme på vintern då :seenoevil:

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
När skulle den vara klar då? När den kylt hela världen? Är lösningen på den globala uppvärmningen en icke portabel ac?

• Haha
  • Gilla
Fruktsallad och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
T Ejmelie skrev:
Min modell är en Delonghi N90eco Silent.

• Gilla
Tovin
  • Laddar…
S
Fairlane Fairlane skrev:
Min modell är en Delonghi N90eco Silent.
Har en gammal Zibro P229 som kyler huset, och en billig Andersson för garaget.

T Ejmelie skrev:
En från rusta

• Specifikationsetikett för mobil luftkonditioneringsenhet som visar modell, kapacitet, köldmedium och elektriska data.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Köpte denna idag, 2495:-, 7000 BTU.
Kör den i sovrummet. Aningens besviken på förmågan att kyla, bara kört nån timme men jag tycker inte det händer så mycket. Dom 2-3000-kronors i samma segment som jag haft tidigare från Anslut och ett annat märke har kylt betydligt bättre. Ingen aning om det är helt avgörande vad BTU-talet säger eller om det är bluff o båg med hur det mäts.

Nyinköpt lokal luftkonditioneringsenhet av märket Pro Klima, 7000 BTU, i kartong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A
M Markarbetaren skrev:
Köpte denna idag, 2495:-, 7000 BTU.
Kör den i sovrummet. Aningens besviken på förmågan att kyla, bara kört nån timme men jag tycker inte det händer så mycket. Dom 2-3000-kronors i samma segment som jag haft tidigare från Anslut och ett annat märke har kylt betydligt bättre. Ingen aning om det är helt avgörande vad BTU-talet säger eller om det är bluff o båg med hur det mäts.

[bild]
Hade du inte llvp?

M
Handyman 1 skrev:
Hade du inte llvp?
Yes, men den sitter i källarplanet, sovrummet ligger en våning upp.

Nu har den sänkt temperaturen i sovrummet 4gr lägre än övriga våningsplanet, 22gr i sovrummet och 26 i övriga delar. Så visst kyler den, men med facit i hand skulle man nog lagt till 1500kr och fått en på 11,000BTU istället.
Brukar köra AC nån timme eller två innan läggdags och sedan stänger jag av den och somnar i ett kallt rum. Dom jag haft innan i samma prisklass fixade att kyla ned rummet under 20gr på 1-2 timmar när det var 26-27gr på våningsplanet.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.