Cheesen
B Bernt_Karlsson skrev:
Då har du köpt för dålig skruv.
Tar lätt upp rostfria trallskruv efter 14 år. Självklart skruvar mann
Jag får då inte ner något bits i skruvens huvud efter 3 månader.... Tar ju typ 5 minuter av renblåsning och framskärning av varje skruv.

Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
Frank Krf och 2 till
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Tycker inte jag, jag kör med rostfri skruv och kör jag med slagskruvdragaren är det inga problem att skruva loss 15 år senare.
B Bernt_Karlsson skrev:
Då har du köpt för dålig skruv.
Tar lätt upp rostfria trallskruv efter 14 år. Självklart skruvar mann
Vad köper ni för rostfria skruv?
Alla rostfria skruv jag använt brister och jag tror jag testat de flesta på marknaden.
Heco, ESSVE, infe, spax, fixx, grabber, även försäljningsställens egna skruv. osv även testat A2-A4.

Redigerat:
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
A
Orkade inte läsa hela.. ska man ha komposit ? Känns som det är mer beständigt.

• Ledsen
Veronica.
  • Laddar…
Sthlmjh skrev:
Orkade inte läsa hela.. ska man ha komposit ? Känns som det är mer beständigt.
Jag har sibirisk lärk och har fått rötskador i ytterkantenterna på ett antal brädor efter ca 12 år. Funderar på att byta allt till komposit.

• Ledsen
Veronica.
  • Laddar…
L lordi skrev:
Jag har sibirisk lärk och har fått rötskador i ytterkantenterna på ett antal brädor efter ca 12 år. Funderar på att byta allt till komposit.
Har från första början för 47 år sedan kört tryckimpregnerat furutrall. Inte en enda bräda har jag bytt. Målar på linolja rejält vart 3:e år eller så, minst två strykningar och mer på ändrträ. Har aldrig tvättat heller. Vare sig med medel eller högtryck. Visst för 47 år sedan var tryckimpregneringen bättre, med kromsalter, men ändå.... och så rostfria skruv i det jag gjort själv. Garvade spik i det som snickare gjort. Totalt ca 150m2 trall i 6 däck.

• Gilla
Henrik Lindberg och 1 till
  • Laddar…
N Nisken skrev:
Har från första början för 47 år sedan kört tryckimpregnerat furutrall. Inte en enda bräda har jag bytt. Målar på linolja rejält vart 3:e år eller så, minst två strykningar och mer på ändrträ. Har aldrig tvättat heller. Vare sig med medel eller högtryck. Visst för 47 år sedan var tryckimpregneringen bättre, med kromsalter, men ändå.... och så rostfria skruv i det jag gjort själv. Garvade spik i det som snickare gjort. Totalt ca 150m2 trall i 6 däck.
Garvade spik - det är grejen!

• Gilla
  • Arg
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Tyvärr är det sp som gjort testet och det är ju inte samma förutsättningar på allt virke på bryggan så då blir ju testet missvisande.

• Arg
Veronica.
  • Laddar…
Malmö stad har gjort testet i samarbete med RISE. Hur menar du att alla virkestyper inte skulle ha samma förutsättningar?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
H hushem skrev:
Tyvärr är det sp som gjort testet och det är ju inte samma förutsättningar på allt virke på bryggan så då blir ju testet missvisande.
I så fall skulle man aldrig kunna göra mätningar på "biologiskt material" eftersom två "furuplankor" aldrig är exakt likadana.

Men... ett däck består av kanske 100-500 plankor, då jämnar det ut sig. Så visst kan man på den nivån göra jämförelser. Däremot blir resultaten mindre jämförbara om man bara testar EN bit av EN furuplanka förstås.

Kan nog säga med säkerhet att NTR AB som använts de senaste decennierna är sämre än den impregnering som användes till mitt snart 50 åriga däck på landet.

Grannen som byggt ett likande däck men NTR AB-plank för 15 år sedan, bytte ut hela sitt däck nu i somras. Å andra sidan så är grannen en tvättare, som högtryckstvättat sitt däck med terasstvätt varje år "för att hålla det fint". Troligen har det lakat ur impregneringen?

Vi skulle VERKLIGEN behöva impregneringssalter att kunna tillsätta tralloljan! Men miljömupparna sitter ju i regeringen....

Snart köper jag dessa kemikalier hos KEBO och tillsätter dem själv!

Jag skiter i "greta" och hennes miljömuppar som stenevi. Rätt använt är detta inget miljöproblem, tvärtom, ett trädäck håller i 50+ år istf 15-20, med mindre återvinningsproblematik.

Redigerat:
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
N Nisken skrev:
Jag skiter i "greta" och hennes miljömuppar som stenevi.
Dina barn kommer att tacka dig för det.
Leve kreosot!

• Arg
Veronica.
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Dina barn kommer att tacka dig för det.
Leve kreosot!
Har en burk Stenkolstjära jag sparar till särskilda tillfällen :p

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Har en burk Stenkolstjära jag sparar till särskilda tillfällen :p
Har hittat impregnerings-koncentrat i ett EU-land. Funderar på att köpa en dunk. Någon annan som är intresserad av att köpa in sig på en "slurk" att t.ex. blanda i trall-olja. Den borde bli ungefär som gamla Cuprinol-impregneringen som fanns i butik fram tills för ungefär 20 år sedan?

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Malmö stad har gjort testet i samarbete med RISE. Hur menar du att alla virkestyper inte skulle ha samma förutsättningar?
Brädor ligger olika långt ut på brygga samt att vissa träslag är närmare badstegar och då får dom otroligt mycket mer saltvatten på sig och då haltar testet.
Om man gör ett test MÅSTE det vara samma förutsättningar för alla material annars så blir testet missvisande.

• Wow
Veronica.
  • Laddar…
H hushem skrev:
Brädor ligger olika långt ut på brygga samt att vissa träslag är närmare badstegar och då får dom otroligt mycket mer saltvatten på sig och då haltar testet.
Om man gör ett test MÅSTE det vara samma förutsättningar för alla material annars så blir testet missvisande.
Men det behöver väl inte ens sägas!?

Men att därifrån dra de slutsatser du gör?

N Nisken skrev:
Kan nog säga med säkerhet att NTR AB som använts de senaste decennierna är sämre .
Det kan du inte alls. Det finns inga studier som visar det. Du är ju själv kritisk mot Mamöstudien, men tycks inte förstå att samma sak gäller din egen altan. Att ett trädäck håller länge och ett annat kort tid bevisar inget, det är inte under samma förhållande och du kan inte dra slutsatser av att studera ett objekt. Personligen tror jag virket var mycket bättre för 50 år sedan.
N Nisken skrev:
Vi skulle VERKLIGEN behöva impregneringssalter att kunna tillsätta tralloljan!.
Finns det något som talar för att hållbarheten skulle öka för att man penslar på impregnering på ytan? Tryckt virke blir hållbart just för att det är tryckt.
N Nisken skrev:
Rätt använt är detta inget miljöproblem, tvärtom, ett trädäck håller i 50+ år istf 15-20, med mindre återvinningsproblematik.
Igen gissar du bara. Vet du inget om.

N Nisken skrev:
Jag skiter i "greta" och hennes miljömuppar
Klart du gör!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.