T twoody skrev:
Nej det skulle vara farligt att bygga med vanligt obehandlat.
För att?
 
  • Gilla
Carlnoren och 2 till
  • Laddar…
Är testet gjort på Island? Lava nämns flera gånger i artikeln... ;)
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
DiscoDuck DiscoDuck skrev:
Är testet gjort på Island? Lava nämns flera gånger i artikeln... ;)
Märkligt, undrar samtidigt vem som tryckt på virket i 6.5 år, låter jobbigt.
 
  • Gilla
E-Zone
  • Laddar…
J JöranJ skrev:
SP har gjort försök med linoljeimpregnerat. Finns avrapporterat. I låga upptagningar (relativt litet innehåll av linolja per m3) ger det inget skydd. När virket är mättat med linolja (stort innehåll av linolja per m3) får man ett förhållandevis bra skydd, men utseendemässigt är det en katastrof, vilket i praktiken gör det omöjligt att använda. I linoljeimpregnerat som fanns på marknaden för ca 15 år sen var det problem med omfattande angrepp av missfärgande svamp. Det som säljs idag har jag ingen kunskap eller erfarenhet med.
På vilket sätt var det katastrof? Finns det någonting dokumenterat att ta del av?
 
  • Gilla
Henrik Lindberg
  • Laddar…
Mats-S
P Pin skrev:
Ja det tror jag att jag läst om. Att det inte åldrats med behag, typ sämre och dyrare än tryckt virke. Men det är ju mer anekdotiskt. Gillar det vetenskapliga :geek:
På vilka grunder bygger du din åsikt att lärkträ är så dåligt?
Min erfarenhet säger att lärkträ är helt överlägset på utomhuskonstruktioner, åldras med platina, behöver aldrig oljas, står emot slitage. Tryckt virke är billigare ja, men då får man också vad man betalar för, en klart sämre produkt.

Men notera att som det redan påpekats, måste vara kvalitativ lärkträ, ju tyngre desto bättre. Precis som med gran och furu, långsamtväxande virke från Norrland är bäst (y)
 
  • Gilla
sinclairhacker och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Hade varit intressant att se även lärk i testet.
Lärk är helt kass. Tvingades byta efter bara 10-15 år....
 
  • Wow
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
Klas G Klas G skrev:
Lärk är helt kass. Tvingades byta efter bara 10-15 år....
Högst troligt pga att du köpte dålig kvalitet.
Eftersom man inte behandlar lärk så MÅSTE den vara av HÖG kvalitet, annars blir det skit.
 
  • Gilla
larsbj och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
För att?
För att obehandlat virke i utsatta lägen som altan tex kan ruttna väldigt fort.
Speciellt direkt mot mark.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det är för att efterfrågan är stor på våren, vilket gör att torktiden hos impregneringsföretagen blir kort.
Jo, men vad har det för betydelse för livslängden?
Det är inget roligt att såga i blött virke, och det gäller att man mäter kant-kant och inte "luft mellan brädorna" så att de får rätt avstånd. Skruvskallarna bara "försvinner" ner i blött trä också.
Men för livslängden?
 
Mats-S Mats-S skrev:
På vilka grunder bygger du din åsikt att lärkträ är så dåligt?
Min erfarenhet säger att lärkträ är helt överlägset på utomhuskonstruktioner, åldras med platina, behöver aldrig oljas, står emot slitage. Tryckt virke är billigare ja, men då får man också vad man betalar för, en klart sämre produkt.

Men notera att som det redan påpekats, måste vara kvalitativ lärkträ, ju tyngre desto bättre. Precis som med gran och furu, långsamtväxande virke från Norrland är bäst (y)
Det är som sagt bara anekdotiskt. Hade varit intressant att sett det i den här testen. Jag vet inte varför det istället var med flera exotiska träslag som är dyra och som jag aldrig sett på byggvaruhuset. Kanske är dessa förekommande i offentlig miljö. Lite komiskt att det står att privatpersoner är priskänsliga. Jo, men det är ju samma personer som i slutändan betalar för den offentliga miljön och även myndigheters eller privata företags kontorsbyggnader...

Åter till lärken. Jag valde själv mellan lärk och vanligt tryckimpregnerat till trädäcket. Var först inne på lärk och tyckte att det högre priset uppvägdes av bättre livslängd och snyggare resultat, speciellt över tid. Läste sedan ett flertal trådar om problem med lärk och hur det åldrades och ändrade mig då. Normalt sett väljer jag det bästa, även om det är dyrare när jag köper någonting så priset var inte avgörande. Omvänt köper jag inte det dyraste i tron att det alltid är bäst. Sedan finns det ju de som lyckats med lärk också och är nöjda.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Jag undrar om tryckimpregnerat virke. Det ska vara certifierat enligt NTR, om det inte är det, vad har man köpt då? Giftigt trä? Säljer de stora byggvaruhusen som Byggmax, Bauhaus och Beijer tryckimpregnerat som inte är certifierat enligt NTR. När vi har köpt tryckimpregnerat har vi köpt av någon av ovan nämnda men inte tänkt på att det ska vara certifierat. Kan vi ha giftigt trä i vår trädgård nu?
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det är för att efterfrågan är stor på våren, vilket gör att torktiden hos impregneringsföretagen blir kort.
Och inga butiker bryr sig om att man inte får sälja dyngsurt impregnerat virke. Det ska vara torkat ned till en viss% som jag inte minns nu. Inte så kul nör det skvätter vid spikning, men numera skruvas ju allt så skvättproblemet är borta.
 
S MurreochMolly skrev:
Jag undrar om tryckimpregnerat virke. Det ska vara certifierat enligt NTR, om det inte är det, vad har man köpt då? Giftigt trä? Säljer de stora byggvaruhusen som Byggmax, Bauhaus och Beijer tryckimpregnerat som inte är certifierat enligt NTR. När vi har köpt tryckimpregnerat har vi köpt av någon av ovan nämnda men inte tänkt på att det ska vara certifierat. Kan vi ha giftigt trä i vår trädgård nu?
Allt tryckimpregnerat trä ÄR "giftigt". Frågan är bara HUR giftigt. Därför skiljer man på NTR A & AB där A är mycket giftigare och INTE tänkt för t.ex. trall, men däremot för virke som ständigt är fuktigt eller i kontakt med marken. https://www.traguiden.se/underhall/...-balkonger-och-yttertrappor/traskyddsklasser/

Själv ser jag "giftigheten" som en fördel. Eftersom jag väljer tryckt virke för att det SKA vara giftigt mot röta och påväxt. Annars väljer jag ju obehandlat virke. För 45 år sedan var tryckimpregneringen betydligt giftigare och det däck vi byggde då står och lär stå länge än, medan det vi byggde för 10 år sedan lär ha betydligt kortare livslängd om man inte underhåller det på rätt sätt.

Miljöångesten ställer till det....
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Och inga butiker bryr sig om att man inte får sälja dyngsurt impregnerat virke. Det ska vara torkat ned till en viss% som jag inte minns nu. Inte så kul nör det skvätter vid spikning, men numera skruvas ju allt så skvättproblemet är borta.
Köp virke utanför högsäsong, eller ta med en fuktmätare till brädgården, så får du bättre kontroll.

Skruvning är inte heller bra i plaskvått mjukt virke. De små trallskruvskallarna försvinner ju in i det mjuka blöta virket utan att dra som det är tänkt.
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
engs
DennisCA DennisCA skrev:
Kör nog på impregnerat här (och roslagsmahogny för utseendet), men tyvärr har vi rillor och vi hatar dom!
Samma här. byggt av tidigare ägare. Har funderat på att riva upp och vända på allt men skulle kräva en ordentlig slipning (är antagligen märken efter alla reglar etc) som nog inte är så enkelt då de ofta är lite kupade.

De trall jag tagit upp vid något tillfälle vid jobb under så har typ hälften av skruven varit omöjliga att få upp också så det är ett digert jobb med det också...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.