23 775 läst · 74 svar
24k läst
74 svar
Test: Bästa träslaget till altan och trädäck
Administrator
· Skåne
· 7 906 inlägg
Det är för att efterfrågan är stor på våren, vilket gör att torktiden hos impregneringsföretagen blir kort.Fario skrev:
SP har gjort försök med linoljeimpregnerat. Finns avrapporterat. I låga upptagningar (relativt litet innehåll av linolja per m3) ger det inget skydd. När virket är mättat med linolja (stort innehåll av linolja per m3) får man ett förhållandevis bra skydd, men utseendemässigt är det en katastrof, vilket i praktiken gör det omöjligt att använda. I linoljeimpregnerat som fanns på marknaden för ca 15 år sen var det problem med omfattande angrepp av missfärgande svamp. Det som säljs idag har jag ingen kunskap eller erfarenhet med.T Tsdoesds skrev:Intressant artikel. Känner till ett företag som sysslar med linoljeimpregnering och enligt dem är det mycket beständigt. Det påstås även att hållfastheten påverkas gynnsamt av behandlingen. Hade varit intressant att se hur det stod sig i ett sånt här test.
jag personligen tilltalas av giftfria och lokala alternativ, även fast jag vet att rent krasst är det inte mycket som slår kreosot om man bara tittar på beständighet..
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
SP har gjort fältprovningar med lärk (finns rapporterat i flera forskningsrapporter) och det finns även en del erfarenheter från praktiken som inte är direkt till lärkens fördel med rötskador efter mindre än 10 år, se foton från badbrygga i Köpingsvik och marina vid Gåshaga brygga.P Pin skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Var några bilder på tryckimpregnerat som behandlats med brun tjärolja - de såg fina ut, ”bara” 3 år efter behandling, men ändå. Hade varit intressant att få lite mer analys av det. Tror det var det jag har blivit rekommenderad tidigare. Någon som har erfarenhet? Hur ofta bör man göra det?
Vår trapp är i tryckt virke och sedan behandlat med roslagsmahogny. Lägger på ett lager varannat år. Det funkar fint. Altanen är tryckt behandlat med Jotuns terasslasyr typ vart tredje till vart fjärde år. Funkar bra. Båda behandlingarna är lätthanterade och ger ett bra resultat.
Synd att inte fetved var med i testet. Finns ett företag (eller kanske förening) i Dalarna eller Värmland tror jag, som tar fram virke av fetved. Man randbarkar tall, två lodräta barkningar från roten och så högt upp man når, ca 8 m. 10 cm breda barkningar. Dessa breddar man sedan åt båda håll med ca fem cm, en gång om året, tills man kommit runt och hela stammen är barkad. Man fäller då tallen som har utsöndrat kåda i hela stammen, sk töre eller törved. Man får då ett virke som i princip klarar sig opåverkat utomhus i runt 1000 år... Finns några stavkyrkor från 1100-talet i Norge som har panel av fetved.
Absolut ett intressant test, men det känns lite som att underhåll skulle vara något dåligt och farligt.
Jag är tämligen säker på att min bil hade börjat mögla i lacken om jag ej tvättade bilen under sex års tid.
Jag är tämligen säker på att min bil hade börjat mögla i lacken om jag ej tvättade bilen under sex års tid.
En sak som ej tagits upp i artikel är underhåll, har byggt flera föreningar med 10-50 hus/lägenheter och det är stor skillnad på resultat efter tid på altaner med samma virke i samma läge. Dom som tar hand om sina altaner och inte låter smuts och skit ligga på dom har mycket längre livslängd på sina altaner.
Detta gäller vanligt tryckt virke.
Detta gäller vanligt tryckt virke.
Medlem
· Blekinge
· 10 615 inlägg
Jag slår ett slag för vanligt regelvirke (är det furu eller gran?). Jag har byggt två utetrappor i tvåtumsvirke som har klarat sig helt obehandlat ute i nästan 10 år. Man slipper äckligt tryckt virke och kan elda upp det efter demontering.
Ingen har väl krav på att det ska hålla evigt?
Ingen har väl krav på att det ska hålla evigt?
Nej det skulle vara farligt att bygga med vanligt obehandlat.T Thomas_Blekinge skrev:
Otroligt bra test! Stort tack.
Bevisar det jag misstänkt i decennier, impregnerad billig furu är det absolut mest prisvärda materialet för däck.
Jag har två stora däck på landet, det ena är 45 år nu, det andra 10 år.
Enda underhållet är rejäl strykning med linolja ungefär vart 4-5 år, en liter per m2 i två strykningar. Jag tvättar INTE ens rent innan, bara torrsopar. Ingen röta, ingen påväxt, inga skador, inga bytta brädor, ingenting....
Bevisar det jag misstänkt i decennier, impregnerad billig furu är det absolut mest prisvärda materialet för däck.
Jag har två stora däck på landet, det ena är 45 år nu, det andra 10 år.
Enda underhållet är rejäl strykning med linolja ungefär vart 4-5 år, en liter per m2 i två strykningar. Jag tvättar INTE ens rent innan, bara torrsopar. Ingen röta, ingen påväxt, inga skador, inga bytta brädor, ingenting....