560 906 läst · 12 030 svar
561k läst
12,0k svar
Tesla och kollektivavtal
Är väl knappast jämförbart att sjukvårdsanställda strejkar i stor omfattning och att Tesla inte får post eller reg skyltar.P Peter787 skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
En favorit i repris: https://www.byggahus.se/k/5488447/?m=image&u=50512BirgitS skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 674 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 674 inlägg
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 674 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 674 inlägg
Jag är helt säker på att du överskattar det. Trafikverkets samlade kommunikation till Tesla är rimligtvis en bråkdel av en %. Men oavsett, det är en myndighet och att dom bara slutar skicka till en kommersiell aktör som ligger i konflikt med ett fackförbund är rena jävla central-Afrika fasoner. Sånt får inte förekomma i västeuropa.N Niq skrev:Jag tror att en del av problemet att dom inte bara kan säga upp avtalet direkt är att postnord till största delen sköter avtalet för det är väl bara till Tesla som man inte levererar? Även om 10% av försändelserna skulle gå till Tesla så sköter man avtalet till 90%. Troligen har dom också en viss tid på sig att lösa problem innan avtalet kan sägas upp. Vad för lagar o regler som gäller i sådana här fall vet jag inte.
Postleverans kan nog anses vara en grundläggande funktion i ett samhälle. Om ett företag inte får post från t.ex. skatteverket eller bolagsverket kan det riskera likvidation p.g.a. uteblivet svar på skickade brev.N Niq skrev:
Det ska inte ett fackförbund styra över.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 419 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 419 inlägg
Har du aldrig hört talas om digitala brev?P Peter787 skrev:
Företag har normalt digital kommunikation med Skatteverket och Bolagsverket.
När myndighetspost går via postnord så sysslar de i förlängningen med myndighetsutövning. Och de är fortfarande statligt ägda även om det är i bolagsform. Så åter igen man kan inte låtsas att kollektivavtal är frivilligt om man kan drabbas av sådana här konsekvenser om man avstår.
Renoverare
· Stockholm
· 18 412 inlägg
Ja jag drog till med ett väldigt stor siffra. Men det är väl postnord som inte leverar och inte trafikverket som slutat skicka.F fsn skrev:Jag är helt säker på att du överskattar det. Trafikverkets samlade kommunikation till Tesla är rimligtvis en bråkdel av en %. Men oavsett, det är en myndighet och att dom bara slutar skicka till en kommersiell aktör som ligger i konflikt med ett fackförbund är rena jävla central-Afrika fasoner. Sånt får inte förekomma i västeuropa.
Jag tycker postnord gör fel men med tanke på ingånga avtal tror jag inte det är så lätt för Trafikverket att bara säga upp avtalet när det uppfylls till större delen.