646 475 läst · 14 155 svar
646k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Om ZZTop står för nassar är jag nasse, är tillräckligt gammal för att älska deras musik och bilintresse!Intet skrev:
K kortis skrev:
Kortis tillhörde nog mer sannolikt stasi i sitt tidigare liv.Intet skrev:
Jo, det namnet fick de ju skrota efter WW2 av kända skäl. människor har en väldig förmåga att blanda ihop saker och ting utan att förstå helheten bakom.Intet skrev:
SS cars stod för Standard Swallow och hade nada att göra med Hitlers SS, men kan du inte historia och är helt ignorant blir det jobbigt för andra som har mer på fötterna.
Så är det. Det är lättare att greppa en högaffel och följa med den skränande folkmassan, än att tänka efter, före.mikethebik skrev:
Jo, det namnet fick de ju skrota efter WW2 av kända skäl. människor har en väldig förmåga att blanda ihop saker och ting utan att förstå helheten bakom.
SS cars stod för Standard Swallow och hade nada att göra med Hitlers SS, men kan du inte historia och är helt ignorant blir det jobbigt för andra som har mer på fötterna.
Jaguar började för övrigt med att göra sidovagnar. Därav namnet.
Det är ok.mikethebik skrev:
Nu ska du inte vara elak, enligt dessa regler:
§ 5.5.1 Klanka inte ner på bristande språkkunskaper
Alla har vi olika förutsättningar och är bra på olika saker. Tänk på att vissa personer har läs- och skrivsvårigheter. Naturligtvis är man lika välkommen att diskutera hos oss om man har dyslexi som om man inte har det.
ska du inte påtala bristande läs- och skrivförståelse och andra tillkortakommanden hos andra forummedlemmar.😉
Eller Super Sport.Intet skrev:
Så är det. Det är lättare att greppa en högaffel och följa med den skränande folkmassan, än att tänka efter, före.
mikethebik skrev:
Jo, det namnet fick de ju skrota efter WW2 av kända skäl. människor har en väldig förmåga att blanda ihop saker och ting utan att förstå helheten bakom.
Jaguar började för övrigt med att göra sidovagnar. Därav namnet.
KGB blev FSB.
Jag har en granne som arbetat på SÄK och som berättat några annektoter, Putin kallade de för kaffe-kokaren då det var det enda han gjorde och dög till när han var i Östtyskland.
Så enligt dig var det alltså USA som bestämde att apartheid skulle fortsätta att finnas i Sydafrika.L lbgu skrev:Nej, självklart inte, fattar inte hur du drog den slutsatsen. USA hade givetvis inget att göra med att apartheid infördes i Sydafrika. Men om du har lite koll på kalla kriget så borde du veta att USA inte var så nogräknade när det gällde att hindra länder att komma under Sovjetisk inflytande. Så även om de säkert ogillade apartheid så föredrog de det före riskan att ANC skulle få makten och knyta landet närmare Sovjet. Det fanns en hel del kommunister i ANCs övre skikt innan Sovjets fall. Efter Sovjets fall tonade de ner den biten vilket säkert var en förutsättning för att de skulle få verka fritt.
Så hade inte kalla kriget tagit slut så hade troligen inte Sydafrika gått mot en demokrati inom ganska få år som de nu gjorde. Som en detalj så var ANC terrorstämplade av USA till 2008.
Jag var vuxen på 80-talet och min minnesbild av vad som pågick i Sydafrika stämmer ju inte alls med vad du skriver utan att det var mycket mer likt det som står i SvD-artikeln. Det var vita sydafrikaner som krävde ändringar för rädda landets ekonomi under 80-talet. Nationalisterna gick kraftigt tillbaka i valet 1989.
Sovjetunionen föll 31 dec. 1991 och då var redan Mandela frigiven sen över ett år och redan ANC:s ledare. Apartheid började också avskaffas 1990. Så det stämmer ju inte med vad du skriver om att det var först efter Sovjets fall.
Men min fråga till dig var tydligen alldeles för svår för dig att svara på.
Man brukar säga att kalla kriget tog slut när Berlinmuren föll 1989, då kanske du förstår tidslinjen bättre. Efter det fanns det ingen anledning för USA att fortsätta sin tidigare Sydafrikapolitik.BirgitS skrev:
Tror du på allvar att USA skulle accepterat att Sovjet fick ens en liten möjlighet att bygga militärbaser i Sydafrika? Det hade i princip fått effekten att Sovjet kunde strypa all sjöhandel runt Afrika. Givetvis hade detta varit otänkbart för USA. Så så länge Sovjet var ett hot så kunde inte USA acceptera att ANC fick makten i Sydafrika.
Det verkar som USA inte längre bryr sig för Sydafrika gick väl med i BRICS 2010 ungefärL lbgu skrev:Man brukar säga att kalla kriget tog slut när Berlinmuren föll 1989, då kanske du förstår tidslinjen bättre. Efter det fanns det ingen anledning för USA att fortsätta sin tidigare Sydafrikapolitik.
Tror du på allvar att USA skulle accepterat att Sovjet fick ens en liten möjlighet att bygga militärbaser i Sydafrika? Det hade i princip fått effekten att Sovjet kunde strypa all sjöhandel runt Afrika. Givetvis hade detta varit otänkbart för USA. Så så länge Sovjet var ett hot så kunde inte USA acceptera att ANC fick makten i Sydafrika.
Du skrev Sovjetunionens fall.L lbgu skrev:
Jag har inga som helst problem med tidslinjen. Du behöver inte mansplaina.L lbgu skrev:
Skulle kanske skrivit östblockets fall. I vilket fall ansåg jag det nog självklart att det gällde den tid då Sovjetsystemet kan anses ha kollapsat. Känns som du aktivt vill missförstå.BirgitS skrev:
Bra. Då hoppas jag att du håller med mig och inser att Sovjetsystemets kollaps hade en avgörande inverkan på händelserna i Sydafrika.BirgitS skrev:
?????BirgitS skrev: