sysmali
D djac skrev:
Jag tror inte att det skapas arbetstillfällen faktiskt, de bilarna hade nog sålts av andra tillverkare och Tesla kräver mindre service än andra bilar så rent krasst blir det förmodligen färre jobb i Sverige med Tesla.
Jag har inte kompetens att ens tro i denna fråga. Du har kanske rätt.

@BirgitS nämnde i inlägg #12106 att de anställda inte var nöjda med sin arbetssituation. Jag följde denna tråd lite djupare för ca ett år sedan och då var det relativt oklart vad de anställda tyckte.

Var kan man läsa om de anställdas missnöje?

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Finns det fortfarande personer i tråden som hellre ser att Tesla Sverige stängs ner och de anställda blir arbetslösa - än att låta Tesla Sverige verka utan kollektivavtal?
Dom lär ju inte vara arbetslösa så länge. Det är ju hur lätt som helst att hitta ett nytt jobb.

Iaf enligt det som skrivits i den här tråden.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Jag har inte kompetens att ens tro i denna fråga. Du har kanske rätt.

@BirgitS nämnde i inlägg #12106 att de anställda inte var nöjda med sin arbetssituation. Jag följde denna tråd lite djupare för ca ett år sedan och då var det relativt oklart vad de anställda tyckte.

Var kan man läsa om de anställdas missnöje?
Det som framkommit på sista tiden är att fler har anslutit till strejken. Det påstås att det är ca 50-60st av totalt 120-130 st anställda. Dock har några slutat på Tesla, oklart om dessa är borträknade.

BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det som framkommit på sista tiden är att fler har anslutit till strejken. Det påstås att det är ca 50-60st av totalt 120-130 st anställda. Dock har några slutat på Tesla, oklart om dessa är borträknade.
61 strejkar av 100-120 anställda inom Metalls område enligt intervjun som det länkas till i #12 048 . En majoritet alltså.

• Gilla
sysmali och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
61 strejkar av 100-120 anställda inom Metalls område enligt intervjun som det länkas till i #12 048 . En majoritet alltså.
Kan så vara. Men det påverkar inte oavsett antal. Det ser inte ut att bli något avtal.

P
mikethebik mikethebik skrev:
Censur är också ett effektivt vapen, t.ex. att radera åsikter i ett forum.
Angående inlägg nr 12096
Byggahus är ett privatägt forum. Att ägaren raderar inlägg är inte censur.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
D
Det är skillnad. Högern vill knappast tvinga Tesla men står positiv till modellen . Två olika saker.
Haha, positiv till modellen, bara den inte används menar du, nej det har aldrig uttryckts. Det som skulle hänt är att regeringen ändrade modellen om de vill ha annat utfall, det händer inte så de åsikterna kan vi inte klistra på dem.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D djac skrev:
Haha, positiv till modellen, bara den inte används menar du, nej det har aldrig uttryckts. Det som skulle hänt är att regeringen ändrade modellen om de vill ha annat utfall, det händer inte så de åsikterna kan vi inte klistra på dem.
Nej, politiken håller sig borta från att stora ändringar i modellen. Ingen vill göra den tvingande med lag.

P pmd skrev:
Ja, vi kan ju bara diskutera på något av alla de icke privat ägda ställena på internet istället

• Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
P
R Rejäl skrev:
Rökning av vanliga cigaretter är lagligt!
Blir det sundare av det?
R Rejäl skrev:
Alkohol är också lagligt och tillåtet men dom drogerna som jag skrev förut är de flesta olagliga tycker du att olagliga droger ska jämföras med lagligt alkohol eller vart vill du komma?
Hur osund en drog är påverkas knappast av dess laglighet.

(Med (o)sund menar jag (och de flesta gissar jag?) hur drogen påverkar kroppen).

Redigerat:
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
P pmd skrev:
Om du raderar valda inlägg i någon riktning är det så.

R
P pmd skrev:
Blir det sundare av det?

Hur osund en drog är påverkas knappast av dess laglighet.

(Med (o)sund menar jag (och de flesta gissar jag?) hur drogen påverkar kroppen).
Jag tar inte denna diskussionen då du inte verkar förstå dom olagliga drogernas inverkan och jämför LSD, kokain mm. med alkohol och vanliga cigarretter..

Alkohol är också olagligt på sina ställen i världen, samt andra droger som är olagliga i Sverige är lagliga i visa andra länder.

Vi ska väl knappast döma Musk utifrån svenska lagar och moral i alla fall, om det inte är så att han befann sig i Sverige vid tidpunkten ifråga?

Tycker personligen inte droganvändning tyder på gott omdöme, men det tycker jag o andra sidan inte heller om folk som super sig fulla varje helg. Ett glas vin till maten ser jag dock inget problem med, även om jag förstår det som att forskning visat att det inte finns någon "säker" konsumtion utan att risken för t.ex cancer ökar från första klunken, så rent objektivt så är väl egentligen även det ett tecken på dåligt omdöme.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Det är skillnad. Högern vill knappast tvinga Tesla men står positiv till modellen . Två olika saker.
Det är det här, hela Teslastriden handlar om. En intresseförening försöker tvinga en arbetsgivare till ett avtal, denne inte är intresserad av.
Att SD är för kollektivavtal, är inte så konstigt. De är ju trots allt som gamla tiders Socialdemokrater. Högre A-kassa, högre sjukersättning, alla som kan skall jobba. Att kalla gammal Sossepolitik för höger, är nog lite magstarkt.

Men som sagt. De vill inte tvinga något företag in i ett frivilligt avtal de inte vill ha. Till skillnad mot "vänstern".

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
De vill behålla nuvarande modell som bygger på kollektivavtal med de rättigheterna som partnerna har, ingen driver förändringar utan står bakom nuvarande modell. Sen finns det självklart individer med vänster och högersympatier som vill ändra dagens modell på olika sätt men det är nog oftast opportunistiskt, som en reaktion på något de ser, som nu denna strejk, de har oftast egentligen ingen uppfattning om hur en annan perfekt arbetsmarknad skulle se ut.
Avtal mellan arbetsgivare och anställda är förstås bra. Att bli anställd med ett handslag som bekräftar vad de båda parterna lovar varandra är ungefär som ett giftermål, och sådana brukar inte alltid hålla. Ett skrivet avtal är bättre.
Ett kollektivavtal är då en mycket praktisk avtalsform. Speciellt när det handlar som stora arbetsplatser.

Det är dock något absurt att staten har överlåtit en del makt, som i normala länder är förbehållen den lagstiftande församlingen, till privata intresseföreningar.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.