585 907 läst · 12 678 svar
586k läst
12,7k svar
Tesla och kollektivavtal
Jag har inte kompetens att ens tro i denna fråga. Du har kanske rätt.D djac skrev:
@BirgitS nämnde i inlägg #12106 att de anställda inte var nöjda med sin arbetssituation. Jag följde denna tråd lite djupare för ca ett år sedan och då var det relativt oklart vad de anställda tyckte.
Var kan man läsa om de anställdas missnöje?
Dom lär ju inte vara arbetslösa så länge. Det är ju hur lätt som helst att hitta ett nytt jobb.sysmali skrev:
Iaf enligt det som skrivits i den här tråden.
Det som framkommit på sista tiden är att fler har anslutit till strejken. Det påstås att det är ca 50-60st av totalt 120-130 st anställda. Dock har några slutat på Tesla, oklart om dessa är borträknade.sysmali skrev:Jag har inte kompetens att ens tro i denna fråga. Du har kanske rätt.
@BirgitS nämnde i inlägg #12106 att de anställda inte var nöjda med sin arbetssituation. Jag följde denna tråd lite djupare för ca ett år sedan och då var det relativt oklart vad de anställda tyckte.
Var kan man läsa om de anställdas missnöje?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 896 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 896 inlägg
61 strejkar av 100-120 anställda inom Metalls område enligt intervjun som det länkas till i #12 048 . En majoritet alltså.Jonatan79 skrev:
Haha, positiv till modellen, bara den inte används menar du, nej det har aldrig uttryckts. Det som skulle hänt är att regeringen ändrade modellen om de vill ha annat utfall, det händer inte så de åsikterna kan vi inte klistra på dem.Jonatan79 skrev:
Nej, politiken håller sig borta från att stora ändringar i modellen. Ingen vill göra den tvingande med lag.D djac skrev:
Blir det sundare av det?R Rejäl skrev:
Hur osund en drog är påverkas knappast av dess laglighet.R Rejäl skrev:
(Med (o)sund menar jag (och de flesta gissar jag?) hur drogen påverkar kroppen).
Redigerat:
Jag tar inte denna diskussionen då du inte verkar förstå dom olagliga drogernas inverkan och jämför LSD, kokain mm. med alkohol och vanliga cigarretter..P pmd skrev:
Alkohol är också olagligt på sina ställen i världen, samt andra droger som är olagliga i Sverige är lagliga i visa andra länder.
Vi ska väl knappast döma Musk utifrån svenska lagar och moral i alla fall, om det inte är så att han befann sig i Sverige vid tidpunkten ifråga?
Tycker personligen inte droganvändning tyder på gott omdöme, men det tycker jag o andra sidan inte heller om folk som super sig fulla varje helg. Ett glas vin till maten ser jag dock inget problem med, även om jag förstår det som att forskning visat att det inte finns någon "säker" konsumtion utan att risken för t.ex cancer ökar från första klunken, så rent objektivt så är väl egentligen även det ett tecken på dåligt omdöme.
Vi ska väl knappast döma Musk utifrån svenska lagar och moral i alla fall, om det inte är så att han befann sig i Sverige vid tidpunkten ifråga?
Tycker personligen inte droganvändning tyder på gott omdöme, men det tycker jag o andra sidan inte heller om folk som super sig fulla varje helg. Ett glas vin till maten ser jag dock inget problem med, även om jag förstår det som att forskning visat att det inte finns någon "säker" konsumtion utan att risken för t.ex cancer ökar från första klunken, så rent objektivt så är väl egentligen även det ett tecken på dåligt omdöme.
Det är det här, hela Teslastriden handlar om. En intresseförening försöker tvinga en arbetsgivare till ett avtal, denne inte är intresserad av.Jonatan79 skrev:
Att SD är för kollektivavtal, är inte så konstigt. De är ju trots allt som gamla tiders Socialdemokrater. Högre A-kassa, högre sjukersättning, alla som kan skall jobba. Att kalla gammal Sossepolitik för höger, är nog lite magstarkt.
Men som sagt. De vill inte tvinga något företag in i ett frivilligt avtal de inte vill ha. Till skillnad mot "vänstern".
Avtal mellan arbetsgivare och anställda är förstås bra. Att bli anställd med ett handslag som bekräftar vad de båda parterna lovar varandra är ungefär som ett giftermål, och sådana brukar inte alltid hålla. Ett skrivet avtal är bättre.D djac skrev:De vill behålla nuvarande modell som bygger på kollektivavtal med de rättigheterna som partnerna har, ingen driver förändringar utan står bakom nuvarande modell. Sen finns det självklart individer med vänster och högersympatier som vill ändra dagens modell på olika sätt men det är nog oftast opportunistiskt, som en reaktion på något de ser, som nu denna strejk, de har oftast egentligen ingen uppfattning om hur en annan perfekt arbetsmarknad skulle se ut.
Ett kollektivavtal är då en mycket praktisk avtalsform. Speciellt när det handlar som stora arbetsplatser.
Det är dock något absurt att staten har överlåtit en del makt, som i normala länder är förbehållen den lagstiftande församlingen, till privata intresseföreningar.