D djac skrev:
Du gjorde mig nyfiken för det var ju minst sagt luddigt men i deras stadgar får man svar på tal, enligt nedan, jag antar att det de syftar på i sin luddiga text är situationer där man byter jobb, då kan man förmodligen gå rakt över till "det nya" men annars tre månader.

[bild]
hmm. jag ogillar starkt uttrycket "äger rätt till utträde". Det är för sjutton en frivillig förening och vi har som sagt föreningsfrihet i landet. D.v.s. de kan inte ensidigt bestämma om en person ska vara medlem eller inte.

Kanske just därför det gick utmärkt (och verkar fortfarande gå utmärkt) att bara sluta betala utan någon som helst konsekvens från deras sida.

Och så slipper man betala under 3 månaders "uppsägningstid".

• Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
hmm. jag ogillar starkt uttrycket "äger rätt till utträde". Det är för sjutton en frivillig förening och vi har som sagt föreningsfrihet i landet. D.v.s. de kan inte ensidigt bestämma om en person ska vara medlem eller inte.

Kanske just därför det gick utmärkt (och verkar fortfarande gå utmärkt) att bara sluta betala utan någon som helst konsekvens från deras sida.

För länge sedan när jag var med i Statsanställdas förbund, gick det inte att straffa ut sig. Banken avslutade endast överföringen om begäran kom från facket.
Så det finns en lång gedigen tradition av diktatur bland LO:facken.

• Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Jonatan79 och 3 till
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:

Ja, språket i stadgar är ju inte precis vardagstalspråk men för att komma tillbaks till det som diskuterades så vore det ju intressant att höra om någon som fyllt i utträdesblanketten och efter det fått avslag och tvingats fortsätta vara medlem, som en del hävdar att det brukar gå till?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
För övrigt är det för SEF väldigt svårt att få någon uppfattning
Är det elektrikerfacket du menar, får att göra en lpng historia kort. Dom trasslar och vägrar utträde och så länge du är i rullan så är du medlem. Arbetsgivaren drar och betalar in avgiten, du har godkänt det. Men kan säga till att dom inte får dra det. Nu finns ett avtal mellan facket och arbetsgivaren, där det står uttrycklingen att hen är skylldigt att betala in avgiften, oavsett om du är medlem eller inte.

• Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Är det elektrikerfacket du menar, får att göra en lpng historia kort. Dom trasslar och vägrar utträde och så länge du är i rullan så är du medlem. Arbetsgivaren drar och betalar in avgiten, du har godkänt det. Men kan säga till att dom inte får dra det. Nu finns ett avtal mellan facket och arbetsgivaren, där det står uttrycklingen att hen är skylldigt att betala in avgiften, oavsett om du är medlem eller inte.
Om jag kommer ihåg rätt har detta förfarande fått backning på i rätten.
Arbetsgivaren får inte dra nått till ett fackförbund utan arbetstagarens godkännande och detta kan arbetstagaren när som helst dra tillbaka.

• Gilla
och en till och 3 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Om jag kommer ihåg rätt har detta förfarande fått backning på i rätten.
Arbetsgivaren får inte dra nått till ett fackförbund utan arbetstagarens godkännande och detta kan arbetstagaren när som helst dra tillbaka.
Jepp rätt, kommer ihåg det, men dom kan trassla med att inte stryka i rullan och då kan man vara medlem antingen man vill eller inte. Skit är det.

• Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Hur ska man hitta personer helt utan ett inre liv, åsikter, eller några som helst beroenden av någonting, de människorna finns inte?

Sen är väl det största problemet för SVT-kritiker att de gör normalt journalistiskt arbete och inte bara okritiskt vidarebefordrar rykten och skrönor, som alternativtv på youtube.
Här är en instruktionsfilm på hur god neutral svensk journalistik bedrivs. Håll till godo.

• Haha
  • Gilla
TommyC och 3 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
[media]
"Elin Lenin" 🤣🤣🤣

• Haha
Intet
  • Laddar…
D
Intet Intet skrev:
Här är en instruktionsfilm på hur god neutral svensk journalistik bedrivs. Håll till godo.

[media]
Ja, den kan jag tro går hem i (Tidö)stugorna, undrar vilken påverkanskampanj den ingick i.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja, den kan jag tro går hem i (Tidö)stugorna, undrar vilken påverkanskampanj den ingick i.
Det är ju helt vanlig politisk satir. Något som även SVT sysslar med;

A Abies koreana skrev:
Jag vet inte.. vad kan en så speciell personlighet önska sig i livet? Inte pengar för det har han så mycket av så de har förlorat sin attraktion i hans liv.
Det är nog den svenska avundsjukan du är drabbad av. Hade Musk vunnit 70 trillioner på travet hade han varit en svensk hjälte!

• Gilla
  • Haha
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Zevv Zevv skrev:
Det är nog den svenska avundsjukan du är drabbad av. Hade Musk vunnit 70 trillioner på travet hade han varit en svensk hjälte!
Ah du menar nästan som Notch? (skaparen av Minecraft)

M MrDizzy skrev:
Ah du menar nästan som Notch? (skaparen av Minecraft)
För mig är Notch en hjälte. Men jag tror inte alla håller med mig. Det är fult att lyckas i Sverige. Det är dock inte fult att ha tur att vinna pengar på lotterier.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är väl min bild också att de som klagar över att det är svårt att gå ur inte riktigt har följt processerna
Det säger väl allt att man ska behöva "följa några processer"? En enkel viljeyttring i ett mail, SMS, telefonsamtal eller brev borde vara tillräckligt. Ett bekräftelsebrev undanröjer risken att någon orsakar skada genom en "fuskuppsägning".

Att "följa processerna" påminner om när hyresgästföreningen via hembesök en gång försökte värva mig. När jag bad om att få se stadgarna fick jag besked om att de fick jag läsa när jag väl blev medlem. Behöver jag skriva att jag aldrig blev det?

• Ledsen
  • Gilla
  • Haha
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Banken avslutade endast överföringen om begäran kom från facket.
Detta låter helt absurt. Jag hade omedelbart polisanmält banken om de hade framhärdat i det förfaringssättet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.