536 854 läst · 11 553 svar
537k läst
11,6k svar
Tesla och kollektivavtal
Allvetare
· Östergötland
· 4 164 inlägg
hmm. jag ogillar starkt uttrycket "äger rätt till utträde". Det är för sjutton en frivillig förening och vi har som sagt föreningsfrihet i landet. D.v.s. de kan inte ensidigt bestämma om en person ska vara medlem eller inte.D djac skrev:
Kanske just därför det gick utmärkt (och verkar fortfarande gå utmärkt) att bara sluta betala utan någon som helst konsekvens från deras sida.
Och så slipper man betala under 3 månaders "uppsägningstid".
För länge sedan när jag var med i Statsanställdas förbund, gick det inte att straffa ut sig. Banken avslutade endast överföringen om begäran kom från facket.S Styrman_jansson skrev:hmm. jag ogillar starkt uttrycket "äger rätt till utträde". Det är för sjutton en frivillig förening och vi har som sagt föreningsfrihet i landet. D.v.s. de kan inte ensidigt bestämma om en person ska vara medlem eller inte.
Kanske just därför det gick utmärkt (och verkar fortfarande gå utmärkt) att bara sluta betala utan någon som helst konsekvens från deras sida.
Så det finns en lång gedigen tradition av diktatur bland LO:facken.
Ja, språket i stadgar är ju inte precis vardagstalspråk men för att komma tillbaks till det som diskuterades så vore det ju intressant att höra om någon som fyllt i utträdesblanketten och efter det fått avslag och tvingats fortsätta vara medlem, som en del hävdar att det brukar gå till?S Styrman_jansson skrev:hmm. jag ogillar starkt uttrycket "äger rätt till utträde". Det är för sjutton en frivillig förening och vi har som sagt föreningsfrihet i landet. D.v.s. de kan inte ensidigt bestämma om en person ska vara medlem eller inte.
Är det elektrikerfacket du menar, får att göra en lpng historia kort. Dom trasslar och vägrar utträde och så länge du är i rullan så är du medlem. Arbetsgivaren drar och betalar in avgiten, du har godkänt det. Men kan säga till att dom inte får dra det. Nu finns ett avtal mellan facket och arbetsgivaren, där det står uttrycklingen att hen är skylldigt att betala in avgiften, oavsett om du är medlem eller inte.S Styrman_jansson skrev:
Om jag kommer ihåg rätt har detta förfarande fått backning på i rätten.J jonaserik skrev:Är det elektrikerfacket du menar, får att göra en lpng historia kort. Dom trasslar och vägrar utträde och så länge du är i rullan så är du medlem. Arbetsgivaren drar och betalar in avgiten, du har godkänt det. Men kan säga till att dom inte får dra det. Nu finns ett avtal mellan facket och arbetsgivaren, där det står uttrycklingen att hen är skylldigt att betala in avgiften, oavsett om du är medlem eller inte.
Arbetsgivaren får inte dra nått till ett fackförbund utan arbetstagarens godkännande och detta kan arbetstagaren när som helst dra tillbaka.
Jepp rätt, kommer ihåg det, men dom kan trassla med att inte stryka i rullan och då kan man vara medlem antingen man vill eller inte. Skit är det.M MrDizzy skrev:
Här är en instruktionsfilm på hur god neutral svensk journalistik bedrivs. Håll till godo.D djac skrev:Hur ska man hitta personer helt utan ett inre liv, åsikter, eller några som helst beroenden av någonting, de människorna finns inte?
Sen är väl det största problemet för SVT-kritiker att de gör normalt journalistiskt arbete och inte bara okritiskt vidarebefordrar rykten och skrönor, som alternativtv på youtube.
Allvetare
· Östergötland
· 4 164 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 164 inlägg
Det är nog den svenska avundsjukan du är drabbad av. Hade Musk vunnit 70 trillioner på travet hade han varit en svensk hjälte!A Abies koreana skrev:
Det säger väl allt att man ska behöva "följa några processer"? En enkel viljeyttring i ett mail, SMS, telefonsamtal eller brev borde vara tillräckligt. Ett bekräftelsebrev undanröjer risken att någon orsakar skada genom en "fuskuppsägning".D djac skrev:
Att "följa processerna" påminner om när hyresgästföreningen via hembesök en gång försökte värva mig. När jag bad om att få se stadgarna fick jag besked om att de fick jag läsa när jag väl blev medlem. Behöver jag skriva att jag aldrig blev det?