K Kasken skrev:
Inget nu existerande kollektivavtal förhindrar inblandade arbetsgivare att betala högre lön eller ytterligare förmåner än det som är överenskommet i avtalet. Det kan jag ta gift på, för det vet jag 100% säkert.

Så hela tankebanan du är inne på faller, alla arbetsgivare som önskar betala högre löner och erbjuda bättre villkor kan lika gärna skriva på kollektivavtal....
Du missar delar av min poäng. Vissa villkor som de anställda på Tesla har kan ju vara sämre än kollektivavtalet och vissa kan ju vara mycket bättre. Vissa som jobbar där kanske värderar optionerna högre än rätten till övertidsersättning eftersom det ger potentiellt mer pengar. Ska den då tvingas avstå från potentiellt bättre villkor p.g.a. Ideologi/kollektivism?

Svaret att det är helt ok att ge bättre villkor än kollektivavtalet är ju förvisso sant men möjligheten att utesluta delar av det för andra förmåner är inte det. Ett företag har inte obegränsat med resurser och precis som med hushållsbudgeten behöver man
prioritera. Att genom optioner kunna köpa sin första lägenhet ( vilket inte är helt lätt i detta landet) är en enorm förmån som skulle kunna vara värt att t.ex. ge upp rätten till övertidsersättning för att få.
Men lika gärna kan man värdera tvärtom om ens livssituation ser annorlunda ut. Därför anser jag att det ska vara frivilligt att teckna kollektivavtal( eller vilka avtal som helst) vilket det praktiskt knappast är idag eftersom stridsåtgärderna inte i många fall är proportionerliga.

K Kasken skrev:
Effekten som garanterat kommer av att ha anställda arbetare utan avtal i ett land där det inte finns någon lagstadgad "lägsta lön" är att alla arbetare ställs mot varandra som individer och tvingas konkurrera mot varandra för att få arbete och behålla sitt arbete.
Att arbeta utan anställningsavtal är aldrig ok och inget jag förespråkar. Däremot är konkurrens på arbetsmarknaden något bra och den personen som tillför mer värde till ett företag har ofta större chans till bättre villkor. Det sporrar anställda till att göra ett bra jobb vilket blir gynnsamt både för dem och för företaget. Win-win.

Det är viktigt att inse att ett företag inte är någon välgörenhet utan måste tjäna pengar. Annars finns det, och jobben, snart inte längre.

• Gilla
Perplexus och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
:D

Förtydligande för dom som inte förstod ironin...
[bild]
Som alfredo skriver: Hälften kommer alltid ligga under snittet om inte fördelningen är oändligt smal förstås
Jag tror du menar medianen och inte genomsnittet.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Att lönerna går mot mitten på anslutna bolag. De är mer normaliserade än på icke anslutna bolag
Du har uppenbarligen väldigt lite näringslivserfarenhet, kör på några årtionden till så kommer du svara annorlunda på det mesta.

• Gilla
SectorT och 2 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Det är ju detta som är kärnan i att vara kollektivanställd, man är inte en individ, man är en del av en grupp.
Sen är det gruppen som presterar.

Vill man bli bedömd som individ och belönad efter produktivitet och ansvarstagande så finns anställnings- och arbetsformer som passar betydligt bättre.
Men vänta nu. Menar du att du tycker det finns arbetsformer där det är olämpligt med kollektivavtal?

S Styrman_jansson skrev:
den personen som tillför mer värde till ett företag har ofta större chans till bättre villkor
Det där är inte något jag observerat i praktiken. Lön verkar sättas efter skrå och ålder. Individuell prestation ger ensiffriga procent hit eller dit. Skået som kollektiv sätter i princip sina egna löner genom hur lågt de kan tänka sig gå och hur mycket de kan begränsa konkurrens.

• Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Det där är inte något jag observerat i praktiken. Lön verkar sättas efter skrå och ålder. Individuell prestation ger ensiffriga procent hit eller dit. Skået som kollektiv sätter i princip sina egna löner genom hur lågt de kan tänka sig gå och hur mycket de kan begränsa konkurrens.
Det skiljer sig naturligtvis mellan företag och branscher men i min bransch och företaget jag jobbar på är det mycket tydligt.

Visst sker det en central förhandling för t.ex. lönerevisioner men det är individuell lönesättning som gäller. De som uppfyller/överträffar satta mål har ofta möjlighet till betydligt bättre siffror.

Det gäller att tänka utanför boxen. Bara för att t.ex. unionen och almega kommit fram till någon siffra så kan du alltid försöka få det till en annan om du har bra argument.

Återigen; du får inte vad du förtjänar, du får vad du förhandlar dig till

S Styrman_jansson skrev:
Jag vet ärligt talat inte hur jag ska ta det. Var det ens riktat till mig?
Egentligen inte, svarade på fel inlägg. Ber om ursäkt för det.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du kan inte så mycket som du vill att folk ska tro. Undvika att svara på enkla frågor…
Enkla frågor som?

S Styrman_jansson skrev:
Du missar delar av min poäng. Vissa villkor som de anställda på Tesla har kan ju vara sämre än kollektivavtalet och vissa kan ju vara mycket bättre. Vissa som jobbar där kanske värderar optionerna högre än rätten till övertidsersättning eftersom det ger potentiellt mer pengar. Ska den då tvingas avstå från potentiellt bättre villkor p.g.a. Ideologi/kollektivism?

Svaret att det är helt ok att ge bättre villkor än kollektivavtalet är ju förvisso sant men möjligheten att utesluta delar av det för andra förmåner är inte det. Ett företag har inte obegränsat med resurser och precis som med hushållsbudgeten behöver man
prioritera. Att genom optioner kunna köpa sin första lägenhet ( vilket inte är helt lätt i detta landet) är en enorm förmån som skulle kunna vara värt att t.ex. ge upp rätten till övertidsersättning för att få.
Men lika gärna kan man värdera tvärtom om ens livssituation ser annorlunda ut. Därför anser jag att det ska vara frivilligt att teckna kollektivavtal( eller vilka avtal som helst) vilket det praktiskt knappast är idag eftersom stridsåtgärderna inte i många fall är proportionerliga.

Att arbeta utan anställningsavtal är aldrig ok och inget jag förespråkar. Däremot är konkurrens på arbetsmarknaden något bra och den personen som tillför mer värde till ett företag har ofta större chans till bättre villkor. Det sporrar anställda till att göra ett bra jobb vilket blir gynnsamt både för dem och för företaget. Win-win.

Det är viktigt att inse att ett företag inte är någon välgörenhet utan måste tjäna pengar. Annars finns det, och jobben, snart inte längre.
Beror väll på var man vill köpa sin lägenhet?

P Putte 9497 skrev:
Betalar du så dåligt om du haft kollektivavtal?
Det är realiteten för anslutna bolag.

D djac skrev:
Du har uppenbarligen väldigt lite näringslivserfarenhet, kör på några årtionden till så kommer du svara annorlunda på det mesta.
Vi har ju tom mellanchefer här i tråden som verifierar precis det jag säger.

S Styrman_jansson skrev:
Men vänta nu. Menar du att du tycker det finns arbetsformer där det är olämpligt med kollektivavtal?
Givetvis.

Som t.ex egenföretagare vore det högst opassande.

Vi har ju tom mellanchefer här i tråden som verifierar precis det jag säger.
Verifierar?

Du upprepar ju det som dom säger

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Nej, jag gör samma sak som honom, plus driver företaget.
Sluta prata om dig själv i tredje person, så himla märkvärdig är du inte 😂

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Sluta prata om dig själv i tredje person, så himla märkvärdig är du inte 😂
Han har DNA för hög utbildning😉

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.