590 028 läst · 12 807 svar
590k läst
12,8k svar
Tesla och kollektivavtal
Allvetare
· Östergötland
· 4 298 inlägg
Du missar delar av min poäng. Vissa villkor som de anställda på Tesla har kan ju vara sämre än kollektivavtalet och vissa kan ju vara mycket bättre. Vissa som jobbar där kanske värderar optionerna högre än rätten till övertidsersättning eftersom det ger potentiellt mer pengar. Ska den då tvingas avstå från potentiellt bättre villkor p.g.a. Ideologi/kollektivism?K Kasken skrev:Inget nu existerande kollektivavtal förhindrar inblandade arbetsgivare att betala högre lön eller ytterligare förmåner än det som är överenskommet i avtalet. Det kan jag ta gift på, för det vet jag 100% säkert.
Så hela tankebanan du är inne på faller, alla arbetsgivare som önskar betala högre löner och erbjuda bättre villkor kan lika gärna skriva på kollektivavtal....
Svaret att det är helt ok att ge bättre villkor än kollektivavtalet är ju förvisso sant men möjligheten att utesluta delar av det för andra förmåner är inte det. Ett företag har inte obegränsat med resurser och precis som med hushållsbudgeten behöver man
prioritera. Att genom optioner kunna köpa sin första lägenhet ( vilket inte är helt lätt i detta landet) är en enorm förmån som skulle kunna vara värt att t.ex. ge upp rätten till övertidsersättning för att få.
Men lika gärna kan man värdera tvärtom om ens livssituation ser annorlunda ut. Därför anser jag att det ska vara frivilligt att teckna kollektivavtal( eller vilka avtal som helst) vilket det praktiskt knappast är idag eftersom stridsåtgärderna inte i många fall är proportionerliga.
Att arbeta utan anställningsavtal är aldrig ok och inget jag förespråkar. Däremot är konkurrens på arbetsmarknaden något bra och den personen som tillför mer värde till ett företag har ofta större chans till bättre villkor. Det sporrar anställda till att göra ett bra jobb vilket blir gynnsamt både för dem och för företaget. Win-win.K Kasken skrev:
Det är viktigt att inse att ett företag inte är någon välgörenhet utan måste tjäna pengar. Annars finns det, och jobben, snart inte längre.
Allvetare
· Östergötland
· 4 298 inlägg
Men vänta nu. Menar du att du tycker det finns arbetsformer där det är olämpligt med kollektivavtal?K Kasken skrev:
Det där är inte något jag observerat i praktiken. Lön verkar sättas efter skrå och ålder. Individuell prestation ger ensiffriga procent hit eller dit. Skået som kollektiv sätter i princip sina egna löner genom hur lågt de kan tänka sig gå och hur mycket de kan begränsa konkurrens.S Styrman_jansson skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 298 inlägg
Det skiljer sig naturligtvis mellan företag och branscher men i min bransch och företaget jag jobbar på är det mycket tydligt.J Jaggatagga skrev:
Visst sker det en central förhandling för t.ex. lönerevisioner men det är individuell lönesättning som gäller. De som uppfyller/överträffar satta mål har ofta möjlighet till betydligt bättre siffror.
Det gäller att tänka utanför boxen. Bara för att t.ex. unionen och almega kommit fram till någon siffra så kan du alltid försöka få det till en annan om du har bra argument.
Återigen; du får inte vad du förtjänar, du får vad du förhandlar dig till
Beror väll på var man vill köpa sin lägenhet?S Styrman_jansson skrev:Du missar delar av min poäng. Vissa villkor som de anställda på Tesla har kan ju vara sämre än kollektivavtalet och vissa kan ju vara mycket bättre. Vissa som jobbar där kanske värderar optionerna högre än rätten till övertidsersättning eftersom det ger potentiellt mer pengar. Ska den då tvingas avstå från potentiellt bättre villkor p.g.a. Ideologi/kollektivism?
Svaret att det är helt ok att ge bättre villkor än kollektivavtalet är ju förvisso sant men möjligheten att utesluta delar av det för andra förmåner är inte det. Ett företag har inte obegränsat med resurser och precis som med hushållsbudgeten behöver man
prioritera. Att genom optioner kunna köpa sin första lägenhet ( vilket inte är helt lätt i detta landet) är en enorm förmån som skulle kunna vara värt att t.ex. ge upp rätten till övertidsersättning för att få.
Men lika gärna kan man värdera tvärtom om ens livssituation ser annorlunda ut. Därför anser jag att det ska vara frivilligt att teckna kollektivavtal( eller vilka avtal som helst) vilket det praktiskt knappast är idag eftersom stridsåtgärderna inte i många fall är proportionerliga.
Att arbeta utan anställningsavtal är aldrig ok och inget jag förespråkar. Däremot är konkurrens på arbetsmarknaden något bra och den personen som tillför mer värde till ett företag har ofta större chans till bättre villkor. Det sporrar anställda till att göra ett bra jobb vilket blir gynnsamt både för dem och för företaget. Win-win.
Det är viktigt att inse att ett företag inte är någon välgörenhet utan måste tjäna pengar. Annars finns det, och jobben, snart inte längre.
Renoverare
· Stockholm
· 18 496 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 496 inlägg