583 213 läst · 12 570 svar
583k läst
12,6k svar
Tesla och kollektivavtal
Nej, jag funderar inte ett dugg på det. Det är enkla mekanismer, och de faktaresistenta har fått för sig att Tesla har bättre avtal med de anställda än vad kollektivavtalet ger. Men det är rent hittepå, för ingen här vet hur det ligger till med det.Jonatan79 skrev:
Och dessa 890 platser blir övergivna likt Tjernobyl. Och ingen vill någonsin satsa på laddinfrastruktur igen. Sorgligt!A Alexn72 skrev:
Kan inget annat än att hålla med till fullo. Jag tror även att det inte hade gått att etablera sig på personbilsmarknaden utan elektrifiering. Timingen var perfekt med en värld som törstar efter minskade koldioxidutsläpp och med ett språng map batterier iom industrialiserandet av litiumbatterier.Johannes Carlsson skrev:Det är väl just nu när volymen på Teslas bilar ökat så mycket att man får se det som normalbilen snart. Om man börjar mäta alla egenskaper och pris på bilarna kommer man ganska snabbt fram till att Tesla fortfarande är ett snäpp bättre på många punkter. Även om skillnaderna är så små att man kan ta lite krångel och besvär som blir med en del andra bilar som har en setup som kanske passar bättre i smaken.
Elon Musk va ju med tidigt och deltog i att ta fram första Tesla Roadster. Sen har han styrt företaget till att helheten är vad den är idag. Minst sagt imponerande resa.
Bilarna i sig rent praktiskt känns det som det gått långsamt framåt sedan 2019, är väl främst Model Y och volymökningarna som verkligen syns sen dess. Vi får se vad som händer med utvecklingen framöver där fokus verkar vara på produktionsvolym och prissänkningar
Redigerat av moderator:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 123 inlägg
Det kan uppstå ganska otäcka chanser att ta tillvara på, se t.ex. på ryska revolutionen. Föredrar ett samhälle med mindre splittring.Johannes Carlsson skrev:
Tyvärr föds inte alla med samma förutsättningar... Men alla ska väl ändå ha en dräglig levnadsstandard, om de själva är villiga att bidra med det som de kan...Johannes Carlsson skrev:
De som inte är sjuka (psykiskt eller fysiskt) och vägrar bidra med vad de kan tycker jag inte ska få nåt. Möjligen om de har barn. Men att skaffa barn får aldrig vara en lösning på att säkra en arbetsfri inkomst...
Amen! Lättja är vidrigt.J JohanLun skrev:Tyvärr föds inte alla med samma förutsättningar... Men alla ska väl ändå ha en dräglig levnadsstandard, om de själva är villiga att bidra med det som de kan...
De som inte är sjuka (psykiskt eller fysiskt) och vägrar bidra med vad de kan tycker jag inte ska få nåt. Möjligen om de har barn. Men att skaffa barn får aldrig vara en lösning på att säkra en arbetsfri inkomst...
Renoverare
· Stockholm
· 18 488 inlägg
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 909 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 909 inlägg
Det är korrekt att vi inte vet hur Teslas nuvarande avtal ser ut, men det vi faktiskt vet är att merparten av de anställda inte strejkar och det är ju iallafall för mig en indikation på att de är nöjda med det avtal de har.Nissens skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 123 inlägg
Barnen ska väl inte behöva lida för att deras föräldrar är värdelösa. Låt dom bo på en trygg plats iställetJ JohanLun skrev:Tyvärr föds inte alla med samma förutsättningar... Men alla ska väl ändå ha en dräglig levnadsstandard, om de själva är villiga att bidra med det som de kan...
De som inte är sjuka (psykiskt eller fysiskt) och vägrar bidra med vad de kan tycker jag inte ska få nåt. Möjligen om de har barn. Men att skaffa barn får aldrig vara en lösning på att säkra en arbetsfri inkomst...
Låter ungefär som passagerarna på snabbtåget Sapsan som går mellan Moskva och S:t Petersburg tänker:AndersMalmgren skrev:
"
Lokaltågen som gjorde det möjligt för byborna att arbeta i närliggande städer har lagts ner. Många går längs spåren för att ta sig från närmaste fungerande station till sin hemby.
När de blir överkörda saktar Sapsan inte ens ner, lokföraren meddelar bara att någon återigen träffats av tåget. Grovt underbetalda banarbetare får samla ihop bitarna i plastsäckar.
Passagerarna vet knappt vad som händer utanför snabbtåget. De har sina egna bekymmer och de vill bara komma fram så snabbt som möjligt. Är det någon som blir överkörd så är det i alla fall inte deras fel.
"
Antagligen lika sannolikt som att vi kommer gå tillbaka till häst och vagn för att transportera oss.. inte omöjligt men ..yoloboi skrev:Och dessa 890 platser blir övergivna likt Tjernobyl. Och ingen vill någonsin satsa på laddinfrastruktur igen. Sorgligt!
Kan inget annat än att hålla med till fullo. Jag tror även att det inte hade gått att etablera sig på personbilsmarknaden utan elektrifiering. Timingen var perfekt med en värld som törstar efter minskade koldioxidutsläpp och med ett språng map batterier iom industrialiserandet av litiumbatterier.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 123 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 488 inlägg
Hon fick ett löjligt svar på ett löjligt inlägg.S surfarn skrev:Låter ungefär som passagerarna på snabbtåget Sapsan som går mellan Moskva och S:t Petersburg tänker:
"
Lokaltågen som gjorde det möjligt för byborna att arbeta i närliggande städer har lagts ner. Många går längs spåren för att ta sig från närmaste fungerande station till sin hemby.
När de blir överkörda saktar Sapsan inte ens ner, lokföraren meddelar bara att någon återigen träffats av tåget. Grovt underbetalda banarbetare får samla ihop bitarna i plastsäckar.
Passagerarna vet knappt vad som händer utanför snabbtåget. De har sina egna bekymmer och de vill bara komma fram så snabbt som möjligt. Är det någon som blir överkörd så är det i alla fall inte deras fel.
"
Bostäder kostar pengar, söka nytt jobb kräver bara kompetens
Så vad kan vi förvänta oss? Tesla bryter ut laddnätverket till ett eget företag, problem solved. Då kan laddarna fortsätta att repareras trots att man har en facklig tvist med Tesla. Servicen görs på mindre verkstäder istället, inga problem. Tesla tar bort all produktion från underleverantörer i Sverige. Osv, osv, genom att strida för hårt så kommer Metall att lura sig själva och sina medlemmar...