F
Nissens Nissens skrev:
Vad pratar du om? Du kanske tycker det är bra att Tesla stänger ute fackförbund i andra länder, men i så fall tycker vi väl olika då.

Personangrepp som du ägnar dig åt faller helt tillbaka på dig själv.

I detta fallet begrep du tydligen inte vad jag menade.
Vad jag pratar om.... Jo det faktum att det är betydligt viktigare för Tesla att inte öppna upp för fackliga anslutningar nånstans öht för att det med viss sannolikhet skulle sprida sig och få andra att få för sig att andra länder kan få samma sak. det fattar du väl själv att Tesla skiter i en handfull verkstadsmekaniker i Sverige, det är det stora sammanhanget. Och att du tror att Metall strider för dessa arbetare är också lustigt, det fattar du väl nästan om du tänker efter att i svensk sosse-anda så strider Metall i första hand mot Teslas generella motstånd mot facklig organisering globalt.

Och som jag skrivit tidigare, jag har inget problem alls med kollektivavtal och absolut inte heller om Tesla skulle teckna ett (vilket dom inte kommer att göra på länge) men jag förstår absolut varför dom inte vill göra det, det hade varit förödande för deras modell..... Inte i Sverige men globalt.

• Gilla
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo men en arbetstagare kan vara utan jobb en månad. Ett företag med 90% på bänken kan få problem beroende på kassa
Eller så permitterar dom arbetstagare

F
N Niq skrev:
Och permittering skulle inte dränera kassan menar du? Tänk om och fundera en gång till....

Du är medveten om att företaget betalar ut lön vid permittering och att det är precis lika dyrt som att betala lön om man inte har kollektivavtal? Har man däremot kollektivavtal så är det fullt möjligt (och högst vanligt skulle jag säga) att i det avtalet ner lönen vid permittering till kanske 80% eller nåt sånt. Men utan kollektivavtal så är det 100% lön som gäller.

Det är ju exakt det regeringspartierna gör med SD. SD sitter inte i regeringen om du missat det.
Nej dom styr regeringen har du missat det ?

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Hur skulle det hjälpa bolagets kassa?

A
Det rimligare är varsel med a-kassa som följd och återanställning snart igen när ny produktion är igång. Detta OM Tesla bryter kontrakt med svenska producenter, vilket förefaller fullständigt galet. Låter mer som skrämsel för att minska stöd för IF Metall.

En inte orimlig lösning är att produktionsbolaget (Hydro är väl det enda som nämnts) byter tillverkningsland för Teslas del, och flyttar någon annans produktion hit.

F fsn skrev:
Och permittering skulle inte dränera kassan menar du? Tänk om och fundera en gång till....

Du är medveten om att företaget betalar ut lön vid permittering och att det är precis lika dyrt som att betala lön om man inte har kollektivavtal? Har man däremot kollektivavtal så är det fullt möjligt (och högst vanligt skulle jag säga) att i det avtalet ner lönen vid permittering till kanske 80% eller nåt sånt. Men utan kollektivavtal så är det 100% lön som gäller.
Ok nej var inte medveten om att permittering fungerar på det sättet i Sverige. Då är det ju meningslöst.

F
N Niq skrev:
Ok nej var inte medveten om att permittering fungerar på det sättet i Sverige. Då är det ju meningslöst.
I vilket land skulle det vara annorlunda?

Arbetsgivaren kan få stöd vid kortidspermettering.

• Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
F fsn skrev:
I vilket land skulle det vara annorlunda?
Finland

Maxwells demon TotalControl skrev:
Arbetsgivaren kan få stöd vid kortidspermettering.
Var inte det under pandemin?
Sådana där stöd är så sjukt. Bort med skiten
Likadant med A-kassa. Folk får skaffa en privat inkomstförsäkring om de är så kassa så de inte är nyckelpersoner

• Wow
kashieda
  • Laddar…
Hur skulle det hjälpa bolagets kassa?
Om dom har kollektivavtal så sparar dom enligt fsn 20% i lönekostnader

Var inte det under pandemin?
Sådana där stöd är så sjukt. Bort med skiten
Likadant med A-kassa. Folk får skaffa en privat inkomstförsäkring om de är så kassa så de inte är nyckelpersoner
https://skatteverket.se/foretag/arbetsgivare/stodvidkorttidsarbete.4.339cd9fe17d1714c0775230.html

Fan något ska väl företagen få som skyfflar in pengar i systemet.
Privatpersoner får ju i alla fall lite tillbaka ;)

Alla kan ju inte vara nyckelpersoner. Vilka ska då göra "skitgörat"?

N Niq skrev:
Om dom har kollektivavtal så sparar dom enligt fsn 20% i lönekostnader
Inte direkt så det räcker för att rädda ett bolag som precis tappat 90 procent av sitt kundunderlag. Men det är ju solidariskt av er anslutna att ni gör det.

Unikt namn
pacman42 pacman42 skrev:
Så vad kan vi förvänta oss? Tesla bryter ut laddnätverket till ett eget företag, problem solved. Då kan laddarna fortsätta att repareras trots att man har en facklig tvist med Tesla. Servicen görs på mindre verkstäder istället, inga problem. Tesla tar bort all produktion från underleverantörer i Sverige. Osv, osv, genom att strida för hårt så kommer Metall att lura sig själva och sina medlemmar...
Xladd, Xcar och verkstadsX kan de nya namnen bli.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.