516 478 läst · 10 937 svar
516k läst
10,9k svar
Tesla och kollektivavtal
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 525 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 525 inlägg
Vad jag pratar om.... Jo det faktum att det är betydligt viktigare för Tesla att inte öppna upp för fackliga anslutningar nånstans öht för att det med viss sannolikhet skulle sprida sig och få andra att få för sig att andra länder kan få samma sak. det fattar du väl själv att Tesla skiter i en handfull verkstadsmekaniker i Sverige, det är det stora sammanhanget. Och att du tror att Metall strider för dessa arbetare är också lustigt, det fattar du väl nästan om du tänker efter att i svensk sosse-anda så strider Metall i första hand mot Teslas generella motstånd mot facklig organisering globalt.Nissens skrev:
Och som jag skrivit tidigare, jag har inget problem alls med kollektivavtal och absolut inte heller om Tesla skulle teckna ett (vilket dom inte kommer att göra på länge) men jag förstår absolut varför dom inte vill göra det, det hade varit förödande för deras modell..... Inte i Sverige men globalt.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 525 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 525 inlägg
Och permittering skulle inte dränera kassan menar du? Tänk om och fundera en gång till....N Niq skrev:
Du är medveten om att företaget betalar ut lön vid permittering och att det är precis lika dyrt som att betala lön om man inte har kollektivavtal? Har man däremot kollektivavtal så är det fullt möjligt (och högst vanligt skulle jag säga) att i det avtalet ner lönen vid permittering till kanske 80% eller nåt sånt. Men utan kollektivavtal så är det 100% lön som gäller.
Renoverare
· Stockholm
· 18 318 inlägg
Det rimligare är varsel med a-kassa som följd och återanställning snart igen när ny produktion är igång. Detta OM Tesla bryter kontrakt med svenska producenter, vilket förefaller fullständigt galet. Låter mer som skrämsel för att minska stöd för IF Metall.
En inte orimlig lösning är att produktionsbolaget (Hydro är väl det enda som nämnts) byter tillverkningsland för Teslas del, och flyttar någon annans produktion hit.
En inte orimlig lösning är att produktionsbolaget (Hydro är väl det enda som nämnts) byter tillverkningsland för Teslas del, och flyttar någon annans produktion hit.
Ok nej var inte medveten om att permittering fungerar på det sättet i Sverige. Då är det ju meningslöst.F fsn skrev:Och permittering skulle inte dränera kassan menar du? Tänk om och fundera en gång till....
Du är medveten om att företaget betalar ut lön vid permittering och att det är precis lika dyrt som att betala lön om man inte har kollektivavtal? Har man däremot kollektivavtal så är det fullt möjligt (och högst vanligt skulle jag säga) att i det avtalet ner lönen vid permittering till kanske 80% eller nåt sånt. Men utan kollektivavtal så är det 100% lön som gäller.
Arbetsgivaren kan få stöd vid kortidspermettering.
Renoverare
· Stockholm
· 18 318 inlägg
https://skatteverket.se/foretag/arbetsgivare/stodvidkorttidsarbete.4.339cd9fe17d1714c0775230.htmlAndersMalmgren skrev:
Fan något ska väl företagen få som skyfflar in pengar i systemet.
Privatpersoner får ju i alla fall lite tillbaka
Alla kan ju inte vara nyckelpersoner. Vilka ska då göra "skitgörat"?
Renoverare
· Stockholm
· 18 318 inlägg
Xladd, Xcar och verkstadsX kan de nya namnen bli.pacman42 skrev:Så vad kan vi förvänta oss? Tesla bryter ut laddnätverket till ett eget företag, problem solved. Då kan laddarna fortsätta att repareras trots att man har en facklig tvist med Tesla. Servicen görs på mindre verkstäder istället, inga problem. Tesla tar bort all produktion från underleverantörer i Sverige. Osv, osv, genom att strida för hårt så kommer Metall att lura sig själva och sina medlemmar...