Va, är det inte 90510 till fröken ur längre!? Jag kommer aldrig klara mig när kriget kommer. Hur likar man klockorna då?

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Om jag inte missminner mig så hade alla telefonstationer ”samma” telefonnummer till telefonen i stationen, ’riktnummer-stationsområde`xx`’.
Det var iaf så i Ljungby-området där jag jobbade -05.

Det hände att när folk flyttade typ två hus bort blev tvungen att byta telefonnummer eftersom det nya boendet matades från en annan telestation. Så förr så kunde man med hjälp av telefonnummret se ungefär var inom riktnumret personen bodde.

• Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Nummerportabilitet en ganska ny företeelse. Tidigare var nummerserierna knutna till stationen.

Med IP-telefoni blev det ännu enklare att flytta runt nummer. Vilket kunde orsaka problem för larmcentraler vid spårning och lokalisering av samtal.

1959 såg det ut så här:
Gammal telefonmanual från 1959 med tips om telefonetikett och nummeranteckningssida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
U i CAR och 11 till
  • Laddar…
harry73
Demmpa Demmpa skrev:
Enligt Wikipedia så hade många länder siffran 1 först men vi i Sverige har siffran 0 först, därav en puls för nollan osv,
[länk]
Då förstår jag. Min första telefon såg som sagt ut så här (med ettan först)
En beige gammaldags telefon med roterande nummerskiva och lur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
De gamla telefonisystemen byggde på adressuppbyggnad där adressering var hierarkiskt uppbyggt, så man kopplades vidare i växelsystemet utifrån nummerhierarkin. Om jag minns rätt så var man tvungen att slå hela numret innan uppkoppling gjordes medan man senare vidareutvecklade så att uppkopplingen skickades vidare stegvis och man fick påringningston nästan direkt. Och nu funderar jag på om man inte senare gjorde ytterligare en ändring så att man fick påringningston från den AXE man ringde från och inte den mottagande, troligtvis sparade man lite i signalering också;)

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Va, är det inte 90510 till fröken ur längre!? Jag kommer aldrig klara mig när kriget kommer. Hur likar man klockorna då?
Johoodå, jag slog det numret i förmiddags, när jag skulle ställa om köxklockan, och hon svarade så snällt så.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Om jag inte missminner mig så hade alla telefonstationer ”samma” telefonnummer till telefonen i stationen, ’riktnummer-stationsområde`xx`’.
Det var iaf så i Ljungby-området där jag jobbade -05.

Det hände att när folk flyttade typ två hus bort blev tvungen att byta telefonnummer eftersom det nya boendet matades från en annan telestation. Så förr så kunde man med hjälp av telefonnummret se ungefär var inom riktnumret personen bodde.
Jajamen. Jag lärde mig som barn samtliga såna serier inom vårt riktnummerområde, samtliga riktnummer inom vårt län, och hyfsat bra riktnumren i landet. Vaddå jag nörd...??

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Det gamla larmnumret 90000 bygger på att man även i ett mörkt eller rökfyllt rum skulle kunna slå numret. Leta upp nummerskivan och söka med fingret till sista hålet (9) och föra fingret högervarv till stoppet, därefter första (0) och göra det minst 4 gånger.
[bild]
Som jag minns det kunde man slå även 900, 9000 osv och komma fram till SOS.

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
svartöra svartöra skrev:
1959 såg det ut så här:
[bild]
Intressant det där med att man aktivt motarbetade ”hallå” som svarsord i Sverige. Det är (var) ju annars standard i många länder där man istället ansåg att det var den som ringde som borde vara den som identifierade sig först.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Staffans2000
I Italien svarade man genom att säga -"Pronto", vilket i detta fall betyder "beredd".

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Intressant det där med att man aktivt motarbetade ”hallå” som svarsord i Sverige. Det är (var) ju annars standard i många länder där man istället ansåg att det var den som ringde som borde vara den som identifierade sig först.
Det var nära att vi istället hälsade varandra med ”Ohoy”, för det ville Alexander Graham Bell, inspirerad av talrören på fartyg som man fick ryta uti för att höras. Ärkerivalen Thomas Edison förbättrade däremot elektroniken i den nya uppfinningen, och lanserade detta genom att insistera att alla hans telefonissor svarade med det mycket mer sensuella ”Hello”, för att visa att ett sådant ord nu minsann kunde höras. Det ordet hade inte använts som hälsning före mitten av 1800-talet, men med Edisons hjälp spred det sig snabbt både till andra språk och till utanför telefonerandet som ett allmänt accepterat hälsningsord.

• Gilla
granis70
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
I Italien svarade man genom att säga -"Pronto", vilket i detta fall betyder "beredd".
Och i Frankrike ”j’écoute”, dvs ”jag lyssnar”.

ricebridge ricebridge skrev:
Det har jag också gjort! Det var ett småkul partytrick.
Mina föräldrar hade monterat ett därför avsett lås på nummerskiva för att stoppa obehöriga (=barn) från att ringa. Dom kunde ju fått för sig att ringa rikssamtal. Men man var ju inte dummare än att veta att man kunde slå numret med klykan.

• Haha
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.