45 589 läst · 259 svar
46k läst
259 svar
Televerksnostalgi
På luckan hade vi en telefon utan nummerskiva. Tanken var att bara ha inkommande samtal till bassarna.
Med pulsval kan ni räkna ut hur det fungerade.
Btw. Jag, som var en exemplarisk soldat, blev utslängd efter 23 dagar. Hade en märklig diskussion med en kapten som försökte förklara hur fel det var att inte vilja skjuta på folk. Jag, å min sida, hävdade att det är mil mellan att i skarpt läge vara redo att skjuta och att vilja göra det. Samt ställde den besvärande frågan om han verkligen ville ha dårar med skarpa vapen i trupperna.
Ja... jag blev beordrad till samtalet och blev sedan beordrad att underteckna en ansökan om vapenfri tjänst skriven av en kalfaktor.
Nej... jag vägrade aldrig vapen och tycker fortfarande om att skjuta. Både med pilbåge, pistol och gevär. Skjöt guld på ringtavlor med modell 45 på 100 meter. Alla andra i kompaniet var tvungna att fuska med kvartsfigurerna.
Mvh Findus
Med pulsval kan ni räkna ut hur det fungerade.
Btw. Jag, som var en exemplarisk soldat, blev utslängd efter 23 dagar. Hade en märklig diskussion med en kapten som försökte förklara hur fel det var att inte vilja skjuta på folk. Jag, å min sida, hävdade att det är mil mellan att i skarpt läge vara redo att skjuta och att vilja göra det. Samt ställde den besvärande frågan om han verkligen ville ha dårar med skarpa vapen i trupperna.
Ja... jag blev beordrad till samtalet och blev sedan beordrad att underteckna en ansökan om vapenfri tjänst skriven av en kalfaktor.
Nej... jag vägrade aldrig vapen och tycker fortfarande om att skjuta. Både med pilbåge, pistol och gevär. Skjöt guld på ringtavlor med modell 45 på 100 meter. Alla andra i kompaniet var tvungna att fuska med kvartsfigurerna.
Mvh Findus
I ungdomens glansdagar körde jag budbil. Vi hade "kartor" i "böcker" - taxikartor kallades det.
Då man någon gång fick ett bud till en annan stad letade man, när man var på plats i rätt stad, genast rätt på en telefonkiosk. I dem fanns oftast telefonkatalogen och i den även kartor över aktuell stad. Hade man tur hade ingen annan ryckt bort sidan med rätt adress ännu och då kunde man lätt leta upp vårt man skulle.
Min dröm var "någon slags dator" med hela landets taxikartor i...
Då man någon gång fick ett bud till en annan stad letade man, när man var på plats i rätt stad, genast rätt på en telefonkiosk. I dem fanns oftast telefonkatalogen och i den även kartor över aktuell stad. Hade man tur hade ingen annan ryckt bort sidan med rätt adress ännu och då kunde man lätt leta upp vårt man skulle.
Min dröm var "någon slags dator" med hela landets taxikartor i...
Ett snabbt ”slag” på klykan motsvarade 0, två snabba = 1 osv upp till tio snabba som motsvarade 9, alltså ett ”slag” mer än vad vald siffra är värd.findus42 skrev:
Enligt Wikipedia så hade många länder siffran 1 först men vi i Sverige har siffran 0 först, därav en puls för nollan osv,
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Nummerskiva
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Nummerskiva
Yngste sonen — som vill förbli anonym — skulle testa att ringa på vår gula gamla Dialog, som vi av retroskäl hade kvar på dpvarande fasta linan ännu när han var i 10-12årsåldern. Han förstod sig ärligt inte på det där med fingerskiva. Och det kan man ju förstå om man är uppvuxen med knappar.
Det gamla larmnumret 90000 bygger på att man även i ett mörkt eller rökfyllt rum skulle kunna slå numret. Leta upp nummerskivan och söka med fingret till sista hålet (9) och föra fingret högervarv till stoppet, därefter första (0) och göra det minst 4 gånger.