Anders Björk Anders Björk skrev:
Intressant, att måsta ringa ett rikssamtal för att få veta hur man kan spara på rikssamtal.
Något ambivalent kan jag tycka :thinking:
Kan man tycka, men det är ju saxat från Svenska Mad!
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
Minicall
Reklamfilm för Televerket Radios personsökningstjänst Minicall med bl.a. Johan Wahlström
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Minns runt 1985 då man kånkade NMT-450 monstret från televerksbilen in till nåt hotell. Receptionen på det hotellet sa att jag inte fick ta med den på rummet , för då ringer man på den istf hotellrummets telefon ! Jaha, sa jag, så den fick vara kvar i bilen.... de visste inte vad som nalkades härnäst = yuppinallen. De flesta hotell sa inget om att ta 450'n in på rummet. (Dyrt att ringa mobil var det då, 4:50kr/minut)

Jobbade själv inom Televerket Radio senare delen av 80 talet, kom några från en annan avdelning, Frekvensförvaltningen (TV pejlare), in till mitt kontor och frågade "visst har du väl TV hemma?" , pinsamt svarade jag ja och fick sekunden senare formulär att fylla i, sen dess har man betalt TV licens.
 
richardtenggren
Alla här är ju inte gamla reliker, men tycker jag ändå kom in ganska tidigt i denna ”fluga”, fick min första mobiltelefon typ 96/97. Det var en Ericsson GH337 som bara kunde ta emot SMS men inte skicka några. Jag var dock ganska ensam om att ha mobiltelefon i första klass på min skola då.

Vi hade en NMT450 i bilen när jag var liten också, tror den stod på vinden sedan. Har för mig pappa fick något erbjudande om en handhållen enhet i början av 00-talet då han aldrig sagt upp abonnemanget. Blev väl ingen hit antar jag ;)

Sen kommer jag ihåg att pappa hade en ”biltelefon” i sin första servicebil, det var typ en vanlig telefon, typ diavox, framför växelspaken, detta var tidigt 90-tal.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det var en Ericsson GH337 som bara kunde ta emot SMS men inte skicka några. Jag var dock ganska ensam om att ha mobiltelefon i första klass på min skola då.
Ja, det var mycket störande, man måste ha en dator kopplad till den för att kunna skicka SMS om jag inte minns fel. Hela den plattformen av E/// mobiler var oerhört hållbara utom antennen + att batteritiden sög.
 
Jag skaffade min egna mobil våren -98, en Bosch med daulband (900 & 1800), det var en av dom första som hade daulband, stod mellan den och en Ericsson GH33x(?), med Boschen fick jag 1500kr i rabatt insatt i samtalspotten. Abbet kostade 150kr/mån och fick ringa för allt, 6kr/min vardagar 2kr/min kväll & helg.

Pappa hade en Motorola TicTac (NMT450) runt 96-97.

Vet att flera som hade NMT450-telefoner och hade valt abonnemangstypen NMT450Röd behöll telefonen fram tills NMT-nätet släcktes ner, 450Röd hade ingen månadskostnad, däremot kostade det typ 12kr/min att ringa.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Sen kommer jag ihåg att pappa hade en ”biltelefon” i sin första servicebil, det var typ en vanlig telefon, typ diavox, framför växelspaken, detta var tidigt 90-tal.
Hade han en gammal NMT mobilmonterad så fanns det lurar till dem.
 
F fusion skrev:
Hela den plattformen av E/// mobiler var oerhört hållbara utom antennen + att batteritiden sög.
"På den tiden" köpte man ju större batterier och egen antenn, jo jag vet brukade tugga på antennen när jag tänkte (ser inte ut som det var så ofta):D Är en Ericsson GH688
En Ericsson GH688 mobiltelefon med större batteri och gul antenn mot träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Här finns det ett litet galleri utav bilder ifrån de första årens NMT-telefoner, NMT som introducerades hösten 1981.

Det finns också en gammal MTD-telefon som sista bild. Teknologin som blev ersatt av NMT om jag fattat rätt.
Se och njut.
Den där panasonic-modellen någonstans i mitten har jag sålt i slutet av 1980-talet. ;)
Nokia-modellen såg jag lite här och där, har även flyttat sådana mellan fordon åt kunder.

https://www.metro.se/artikel/mobilnätet-fyller-30-år-mobiler-från-förr-xr

Jag har hivat min gamla NMT450, modell handväska för ett antal år sedan, glömde nog att ta en bild. :(
Har glömt märkesnamnet, det var ett lite ovanligt ett.

Den körde jag NMT röd med tills nätet la ner (eller körde och körde, det blev inte enda samtalsminut på den de sista åren).

En kompis skulle ha sin fru pluggande på distans en termin, eller det var nog bara en eller två månader ..., och bara komma hem på helgerna. De frågade om hon fick låna min NMT450 röd, tja, jag tvekade, jag kände på mig att hon skulle ringa mycket.
Så jag sa som det var, det kostar 13:- / minut att ringa, så det gäller ju verkligen att hålla samtalen blixtkorta.
- Jojo, vi förstår ...
- Jamen tänk efter noga nu, du måste förstå att 10 minuters samtal kostar alltså 130 spänn, babblar du en timme blir ca 700 ... Du måste verkligen ringa nästan ingenting, så sällan dom möjligt och bara snabbt meddela det du vill.
-Jooo, jag förstår ...

Jag var full av onda aningar, men de fick låna telefonen, jag tjatade bara lite extra om kostnaden, tills de hade blivit tokless på vad sa ...

Och mycket riktigt. Jag fick tillbaka telefonen och sen damp det ner en räkning på över 3000 spänn, hon blev givetvis skogstokig ... :surprised: :thinking: :crysmile:


- Jaja, jag sa ju åt dig ordentligt att det är vääääldigt dyrt att sitta och snacka i en NMT röd ... :cool:



edit:
Kom ihåg märkesnamnet nu, Cetelco och såg ut såhär:
a214.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Fick en sådan här här Ericsson Roadcom 660 monterad -82 när jag började på Ericsson Radio tillsammans med en komradio i bilen.
Svartvit bild av en Ericsson Roadcom 660 fast telefonmodell från 1980-talet med luren avlyft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Fick en sådan här här Ericsson Roadcom 660 monterad -82 när jag började på Ericsson Radio tillsammans med en komradio i bilen.
[bild]
Den har jag gjort en del av sändaren i :). Det var tider det ! Blev ju varianter på 80 och 160 MHz-banden också för civilförsvar, taxi, polis, brandkår, åkerier m.fl.
 
  • Gilla
SSSS
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Den har jag gjort en del av sändaren i :). Det var tider det ! Blev ju varianter på 80 och 160 MHz-banden också för civilförsvar, taxi, polis, brandkår, åkerier m.fl.
Det var Taxi 80 jag jobbade med att införa.
Ärligt så hade jag inte så stor nytta av mobilen utan mycket gick via komradio. Och den kunde man ju programmera så att den även sökte av polisens kanaler och kommunikation, dvs fungerade även som scanner. I Stockholm kunde den bara scanna 10 kanaler för att man inte skulle missa eget anrop, men utanför Stockholm täckte den hela deras system. Man bytte bara den unika pluggen (innehöll minne). Och kunde även sända på deras kanaler.;)
 
Redigerat:
A AndersS skrev:
"På den tiden" köpte man ju större batterier och egen antenn, jo jag vet brukade tugga på antennen när jag tänkte (ser inte ut som det var så ofta):D Är en Ericsson GH688
[bild]
I asien var det populärt med utbytesantenn till E/// mobilerna, de hade LED i olika färger som blinkade i takt med den modulerade GSM signalen, kan inte ha varit bra för sändaren.

Favoriten efter 3xx, 6xx, 8xx serierna var T-39 med fettobatteriet, standby på 2 veckor, taltid på 15 timmar i bästa fall och så var det väl en av de första GPRS mobilerna. Liten och smidig var den.
 
Hade stort batteri även på T28, får leta fram den och ta bild. De tidiga 90-talsmobilerna fick man inte behålla, t.ex NH97 och motsvarande GSM. De där antennerna var ingen höjdare och min gula var garanterat sämre, utseende (även töntigt) gick före funktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.