Intressant också hur de här reklamfilmerna imiterat formspråket hos de nya sitcom-serierna, som kom vid samma tid, mycket tack vare att TV4 startade. Inledningen ska ju t ex antyda att programmet är tillbaka efter reklamavbrott, ljussättningen är medvetet stenhård som i t ex ”Rena Rama Rolf” eller ”Svensson, Svensson”, och planlösningen på bottenvåningen är snodd rakt av från The Cosby Show. Även det är intressant att studera som tidsfenomen tycker jag...

Redigerat:
  • Gilla
altaxis
  • Laddar…
E etompau skrev:
Antal ledningar/trunkar kan bestämmas mha danskens Erlangs formel

[bild]
Dansken kan ta tråden till nutid... Undrar vad den gamle matematikern skulle tycka om att ett programmerings språk utvecklat av Ericsson uppkallats efter sig? (För inte var det väl ERicssonLANGuage?)
Språket används inte bara i några av Ericssons produkter utan blev senare OpenSource och hamnade i nät/serverdelen av "whatsapp" för att ringa gratis över internet. :oops: Kan väl också kännas som en revansch de som förespråkade Erlang men blev motarbetade av C++ frälsta på Ellemtell & Ericsson.
Erlang körs på en virtuell maskin och har massa saker inbyggt som: lättviktsprocesser, meddelande mellan processer, minneshantering och möjlighet att uppdatera programkod som körs utan att stoppa processen. På tok för modernt och enkelt. :rolleyes:

Tack för det, televerket!!

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
C Christoffer85 skrev:
Grymt effektiv reklam. Jag minns fortfarande numret till nummerupplysningen :rofl:
Och här alla reklaminslagen på CDn, inget slängs här utan finns i nostalgiska lådan:D
Närbild på en CD-skiva med en lista över reklaminslag, bredvid en gammal mobiltelefon, på en tidningssida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanske inte Televerket, men krabban finns kvar i loggan.
Men idag 20 år sedan den här VHS-videon, härligt med lite bandmedia vadå stream eller USB-minne, spelades in från uppstartsmötet och alla deltagare fick var sitt band. Betänk att Framfab/Bredbandsbolaget startades inte officiellt förrän våren 1999 så Birgersson var tidig men kanske inte först med Bredband och IP som många tror, man började skissa på en verksamhet 1998 under Framfab, även om många ser Birgersson som "först" men kanske mest medialt utifrån att han var en tuff uppstickare i orange hellyhansen.
VHS-omslag för "BROADWAY FAS 2, IP OCH BREDBAND" med bild av Vaxholms Kastell och en surfare, daterad 10 september 1998.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ricebridge ricebridge skrev:
Det var nära att vi istället hälsade varandra med ”Ohoy”, för det ville Alexander Graham Bell, inspirerad av talrören på fartyg som man fick ryta uti för att höras. Ärkerivalen Thomas Edison förbättrade däremot elektroniken i den nya uppfinningen, och lanserade detta genom att insistera att alla hans telefonissor svarade med det mycket mer sensuella ”Hello”, för att visa att ett sådant ord nu minsann kunde höras. Det ordet hade inte använts som hälsning före mitten av 1800-talet, men med Edisons hjälp spred det sig snabbt både till andra språk och till utanför telefonerandet som ett allmänt accepterat hälsningsord.
Ny kunskap för mig. Kul att få reda på. :D(y)

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Ha! Samma här vad gäller ”riktig” pryo-plats på Televerket i Härryda. Jag hade en granne som jobbade där och frågade honom om man inte kunde få prya på Televerket. Sagt och gjort; han frågade chefen som blev positivt överraskad och det slutade med att samma chef ringde skolan och erbjöd 10 platser pryo. Ingen hade frågat förut.
Nåväl, tempot var väl ändå normalt, men mycket fick man lära sig mycket om svagströmsel. Härryda var en gigantiskt station, där en del av var avstängd för civila. Spännande.
Arthur som var min handledare drog med mig ut i skogarna och lagade luftledningar, lärde mig elektroniklöda och felsöka reläer. Har kvar det finfina lödtennet jag fick där.
Jag var station tekniker där trevlig arbetsplats

blackarrow blackarrow skrev:
Dansken kan ta tråden till nutid... Undrar vad den gamle matematikern skulle tycka om att ett programmerings språk utvecklat av Ericsson uppkallats efter sig? (För inte var det väl ERicssonLANGuage?)
Språket används inte bara i några av Ericssons produkter utan blev senare OpenSource och hamnade i nät/serverdelen av "whatsapp" för att ringa gratis över internet. :oops: Kan väl också kännas som en revansch de som förespråkade Erlang men blev motarbetade av C++ frälsta på Ellemtell & Ericsson.
Erlang körs på en virtuell maskin och har massa saker inbyggt som: lättviktsprocesser, meddelande mellan processer, minneshantering och möjlighet att uppdatera programkod som körs utan att stoppa processen. På tok för modernt och enkelt. :rolleyes:
Har för mig att Klarna byggde sitt system med Erlang-språket.

fia_mstd fia_mstd skrev:
Tack för det, televerket!!
Och länken föll visst bort

• Gilla
  • Haha
big mike och 3 till
  • Laddar…
fia_mstd fia_mstd skrev:
Och länken föll visst bort

[media]
Martin Timell såg ung ut på den tiden

Min farmor och farfar flyttade någongång i mitten av 70-talet och kunde då välja mellan ett antal telefonnummer. Farfar valde 188989. "Så att de som busringer till oss minsann får ta tid på sig"
Var en bra ide till dess att knapptelefonen kom

• Gilla
JuggeH och 1 till
  • Laddar…
Lite "musik" och beskrivning av
Norra Vasa station från 1923 och som var i drift till 1985.

Fotografi av en textartikel från Svenska Mad nr 5 1978 med rubriker "TELE-NYTT" och "TELEVERKET SÄTTER REKORD I ATT RIVA UPP OCH LAGA HÅL I GATAN". Från Svenska Mad nr 5 1978

• Gilla
  • Haha
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
harry73
8 dagar för att inte lägga en kabel? Det kan jag snabbare.

Intressant, att måsta ringa ett rikssamtal för att få veta hur man kan spara på rikssamtal.
Något ambivalent kan jag tycka :thinking:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.