Ett annat möjligt trassel är att den nya hub'en kräver WiFI eller möjligen ethernet-sladd. Min mor har inget bredband utan surfar på telefonen/plattan via 3G/4G. Arris är ansluten med sladd direkt till fiberboxen på väggen med en ethernet-kabel.

Om hon förutom att förlorar inspelningen måste skaffa ett bredbandsabonnemang och möjligen en WiFi-router så kommer kostnaden fördubblas eller mer för att få se TV via Telenor.

Jag får väl ringa supporten någon dag nu i veckan... 😔

K kboortz skrev:
Arris är ansluten med sladd direkt till fiberboxen på väggen med en ethernet-kabel.
Men då lär det väl redan finnas bredband..?

Ring Telenor och be om en Arris smarthub. Så gjorde jag till mina föräldrar när det fick den värdelösa pucken. Det var inga problem för dem att skicka den. Nu är mina föräldrar jättenöjda iallafall.

plåtrickard plåtrickard skrev:
Men då lär det väl redan finnas bredband..?
Antagligen bara en TV-tjänst, inget bredband (internet...)

K kboortz skrev:
Ett annat möjligt trassel är att den nya hub'en kräver WiFI eller möjligen ethernet-sladd. Min mor har inget bredband utan surfar på telefonen/plattan via 3G/4G. Arris är ansluten med sladd direkt till fiberboxen på väggen med en ethernet-kabel.

Om hon förutom att förlorar inspelningen måste skaffa ett bredbandsabonnemang och möjligen en WiFi-router så kommer kostnaden fördubblas eller mer för att få se TV via Telenor.

Jag får väl ringa supporten någon dag nu i veckan... 😔
Hur var hennes tidigare box med insoelningsfunktion ansluten, kabeltv?

Jag såg att man kan beställa olika tv-paket hos Allente för fiber ihop med deras box Allente 1. Den har inspelningsstöd när man kopplar in en extern hårddisk som också finns att beställa hos dem.
Detta verkar vara det bästa alternativet nu.

S sonnny skrev:
Jag såg att man kan beställa olika tv-paket hos Allente för fiber ihop med deras box Allente 1. Den har inspelningsstöd när man kopplar in en extern hårddisk som också finns att beställa hos dem.
Detta verkar vara det bästa alternativet nu.
Texten om den boxen indikerar att den behöver internet men som du skriver så säljer de en extern hårddisk som kan spara program i 12 månader. Annars låter som exakt samma "Cromecast med Google TV" som Telenor och Tele2 gått över till

Tv-box Allente 1​

0kr​

Engångskostnad
Ingen bindningstid
  • Samlar dina vanliga tv-kanaler och streamingtjänster på ett ställe
  • Liten och diskret med stilren design
  • Stöd för Ultra HD, 4K och HDR för bästa bildkvalitet och färgsprakande tv-upplevelser
  • Navigera snabbare och streama smidigare med kraftigt utökad processorkapacitet och internminne*
  • Inbyggd Chromecast
  • Byggd på Googles Android TV-plattform med löpande tillgång till de senaste uppdateringarna
  • Ladda ner appar och spel via Google Play Butik direkt i boxen, exempelvis Viaplay, discovery+ och HBO Max.
  • Uppdaterad fjärrkontroll med Bluetooth 5 ger längre räckvidd och starkare signal
  • Använd röstsök för att hitta innehåll snabbt och Google-assistenten för att styra boxen med röstkommandon.
  • För parabol-tv fungerar boxen även utan internet för att se tv-kanaler.
Så är bättre än Telenor om vill kunna spara program som innan (även om jag ställer mig lite tvivlande till att fungerar likadant), men fortfarande blir rejält dyrare per månad för den som inte vill ha bredband.

Är egentligen så att de som nu kräver internet borde sluta göra reklam för "TV via fiber", då det egentligen är "TV via bredband". Fiber är bara ett bland flera sätt att få bredband, har inget med TV-tjänsten att göra.

K kboortz skrev:
Texten om den boxen indikerar att den behöver internet men som du skriver så säljer de en extern hårddisk som kan spara program i 12 månader. Annars låter som exakt samma "Cromecast med Google TV" som Telenor och Tele2 gått över till

Så är bättre än Telenor om vill kunna spara program som innan (även om jag ställer mig lite tvivlande till att fungerar likadant), men fortfarande blir rejält dyrare per månad för den som inte vill ha bredband.

Är egentligen så att de som nu kräver internet borde sluta göra reklam för "TV via fiber", då det egentligen är "TV via bredband". Fiber är bara ett bland flera sätt att få bredband, har inget med TV-tjänsten att göra.
Allentes nyaste mjukvara gör att deras box kan köras utan internet via fiber (offlineläge). Blir dock lite tråkig upplevelse då, inga kanallogotyper osv.
Kör man den boxen bara över Internet (streaming) tappar man lokala nyheter samt text på vissa kanaler.

K kboortz skrev:

Nej, du har missuppfattat det.
För Allente så krävs det en ethernetanslutning för den direktsända tv-signalen och inte Wifi som Telenors tv-hubb kör med.
Jag upplevde en fördröjning och sämre bildkvalitet med Telenor trots att jag har snabbt och stabilt wifi i hemmet.
Tv-hubben från Telenor har ingen ethernetanslutning.
Både Allente-1 boxen och Telenor tv-hubb har Android som operativsystem men Allente boxen har ett annat gränssnitt som jag upplever bättre och snabbare👍

Allente-1 boxen har även wifi men jag tror att det krävs bara för playapparna, som jag ändå aldrig kommer använda förutom de som jag har direkt i min smart-tv.

Bredband behöver du väl för alla IPTV tjänster oavsett?
Jag testade nyss att stänga av mitt wifi och tv kanalerna på Allente boxen fungerar ändå👍 Eftersom de går via ethernetkabel tilll switchen på mitt fiber/bredbandsuttag.

Man får helt enkelt ta ett beslut själv, vill man ha en mångsidig tv tjänst med toppenkvalitet och inspelningsbar möjlighet för en lite högre slant (jag tror jag kommer landa i ca 200kr dyrare än Telenor med Basic paketet)

Eller vill man nöja sig med en halvdan tv tjänst till ett lägre pris med sämre bildupplösning som kräver wifi för allting, osynkat ljud, långsamt gränssnitt, ingen inspelningsmöjlighet osv osv.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.