Bjurran skrev:
Det kan vara som i mitt fall att signalen har varit skitklen och att man därför valt att paralellkoppla ledarna så att du lägger två trådar på samma skruv i inkommande uttaget.
Intressant, det får jag testa ikväll.
Snackade med en dansk kollega lite kort och han sade att skarvarna faktiskt kan ha hjälpt, det var något med att motståndet helt enkelt gjorde det bättre. Någon som hört något liknande?

mblaise skrev:
Intressant, det får jag testa ikväll.
Snackade med en dansk kollega lite kort och han sade att skarvarna faktiskt kan ha hjälpt, det var något med att motståndet helt enkelt gjorde det bättre. Någon som hört något liknande?
Nej, inte i detta fallet med xDSL. Däremot har det funnits på några få platser där man grävt ned kablar med trådstorlek på 0,4mm istället för det vanliga 0,5mm vilket givit sämre kapacitet (om jag minns rätt var det några Stockholmsområden).
Men det finns andra typer av utrustningar där kablage ska vara längdanpassade för att fungera optimalt.

mblaise skrev:
...Jag börjar ju tro att jag drömde de 10 ggr jag mätte upp 4-6 mbit /s.
Eller så kan det vara som bilden nedan. Givetvis helt orimligt resultat men visar att bredbandskollen inte alltid är att lita på. Bilden kommer från en mätning jag gjorde då jag hade 8 Mb ADSL.

Gillar Bredbandskollens bedömning på hastigheten: "Med 8 Mbit ADSL är ditt resultat bra". Bara "bra"???

• bredbandskollen_157Mb.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
AndersS skrev:
Nej, inte i detta fallet med xDSL. Däremot har det funnits på några få platser där man grävt ned kablar med trådstorlek på 0,4mm istället för det vanliga 0,5mm vilket givit sämre kapacitet (om jag minns rätt var det några Stockholmsområden).
Men det finns andra typer av utrustningar där kablage ska vara längdanpassade för att fungera optimalt.
Det är på grund av såna här inlägg som jag gillar detta forum!

Status efter dagen;
Har skarvat om första skarven (antagligen enda skarven på min tomt nu) för att allt ska se fint ut när jag ringer hit en tekniker.
Efter detta kontrollerade jag kabeln lite och märke då att blå och turkos var placerade mitt emot varandra. Jag kom ihåg att jag läst något om att detta skulle vara "paret" och kopplar in jacket och testar. Tptest visade på 2,3mbit/s på första och ungefär detsamma de nästa 4 ggr. Stabilt och bättre hastighet än tidigare.

Kontrollerade mot svtplay som fungerade fint och har nu tittat på sista halvleken mellan milan och arsenal på viaplay med fullgod kvalité (samma som innan mitt lilla projekt).
Ska ändå ringa glocalnet imorgon, jag är intresserad av om du mäter upp en annat avstånd nu.

Med det så tror jag att jag tackar för mig i tråden, jag har lärt mig en hel del men är framförallt glad för alla förslag på lösningar jag har mottagit.

Ett stort tack till alla som bidragit med fakta och funderingar i denna tråd!

Efter att jag inte lyckats mäta upp högre hastigheter än 2 mbit/s så har jag nu ringt till glocalnet ytterligare en gång. Han justerade lite på deras sida och nu mätte jag precis upp 5,6 mbit/s.
Allt frid och fröjd igen alltså!
Lärdomen av detta är;
trådskaparen skall fundera en extra gång innan han går igång och "fixar"
färgerna på ledningarna i telekabeln är inte så intressanta utan deras placering i kablen (välj ett ledningar mitt i mot.

Tack igen!

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.