Ring Telia de ska kunna svara vart telestationen sitter.

Andy78 skrev:
Ring Telia de ska kunna svara vart telestationen sitter.
Precis min tanke, samtidigt tänkte jag också att jag skulle be telia (eller vem det nu är) om en ledningskarta så jag ser hur kabeln ligger på tomten.

Nu är internet ostabilt igen och det går i princip inte att surfa + ibland problem med packageloss på ping. Så en ny vända med Glocalnet support och höra om dom har felsökt ytterligare och "förstört" något.

Det som bekymrar mig mest just nu är dock varför den blå och turkosa ledningen var "sotad" / "bränd". Om jag tar lite rester av en bortkopplad kabel och mäter motstånd blir det inga vidare värden. Om jag däremot skrapar på ledningnen så blir det bra värden. Kan jag t.ex. lyckats att bränna kabeln? Min tanke är om det finns flera skarvar jag inte känner till som har tagit skada.

Vad händer t.e.x om jag kortsluter blå och turkos? Inte för att jag har gjort det med vilje men eftersom jag har skarvat och kopplat uttag en 20 ggr ungefär så kan ju ledningarna kortslutits av misstag.

Det "brända" skulle jag tro är kopparoxid. Det på verkar inte ledningens kapacitet i sig sålänge det inte är oxid i kontaktytor i skarvar. Det är ingen fara med kortslutningar.

Vet du med dig att du har längt till telestationen? Hur är det för dina grannar? Om de har avsevärt kortare så är din ledning, eller snarare del av ledning, kass på vägen från stationen. Då är det dax för skanovas underleverantörer att jobba lite och byta ledningspar för att få det bättre. Stå på dig, det går. Jag har gjort samma resa själv. Från extremt skakig 2 mbit till en stabil 4.

mexitegel skrev:
Det "brända" skulle jag tro är kopparoxid. Det på verkar inte ledningens kapacitet i sig sålänge det inte är oxid i kontaktytor i skarvar. Det är ingen fara med kortslutningar.
Bra, då var det som jag trodde och hoppades. De kontaktytor som jag har skapat i den f.n. enda kända skarven är "skrapade".

mexitegel skrev:
Vet du med dig att du har längt till telestationen? Hur är det för dina grannar? Om de har avsevärt kortare så är din ledning, eller snarare del av ledning, kass på vägen från stationen. Då är det dax för skanovas underleverantörer att jobba lite och byta ledningspar för att få det bättre. Stå på dig, det går. Jag har gjort samma resa själv. Från extremt skakig 2 mbit till en stabil 4.
Jag vet att jag har förhållandevis långt då det endast var glocalnet som ville leverera ADSL till den tidigare ägaren. Jag har själv gjort lite förfrågningar efter inflytt (juli 2011) på operatörernas hemsidor och ingen har kunnat leverera till mig.

Eftersom jag inte direkt bor i stad eller villakvarter (5 grannar inom en kilometer i princip) antar jag att +5 km till närmsta station är rimligt. Jag ska höra med grannarna om det är någon av dom som har adsl.

Jag är lite kluven i hur jag eventuellt skall gå vidare. Med facit i hand skulle jag nog inte kopplat om något som helst utan bara kört vidare. Men eftersom jag är alltför klåfingrig så kunde jag inte hålla mig borta från att försöka förbättra.

Just nu lutar det åt att jag ringer till glocalnet och säger att jag råkade gräva av kabeln i somras och kopplade ihop det med sockerbitar (vilket faktiskt är sant). Eftersom jag ansåg att detta var en högst temporär lösning så drog jag om inkommande enligt konstens alla regler (nåja...). Sedan få glocalnet att skicka ut en tekniker från skanova eller u-lev. och mäta upp skiten på riktigt. Som det är nu är jag beredd att betala en 1-2000 kr för att få det fixat. Jag har bestämt mig för att detta skall fixas, även om en 3/4g lösning blir billigare i det korta loppet (24 mån).

Kommentarer på mina funderingar mottages tacksamt!

Precis som du själv skriver så borde dina åtgärder givit motsatt effekt, dvs. bättre förbindelse. Ring till Glocalnet och be dem undersöka ordentligt och ge dem så mycket information om att du misstänker kabelfel så de skickar en teletekniker direkt.

mblaise skrev:
Kommentarer på mina funderingar mottages tacksamt!
Det kan ju också vara ett dubbelfel. Dvs att du fått brott på vägen någonstans helt orelaterat till dina omkopplingar. Det är långsökt, det medges, men om du inte lyckats skada kabeln innan din första skarv, och kopplat den rätt, så skall som sagt inget av det du gjort leda till *sämre* hastighet.

lars_stefan_axelsson skrev:
Det kan ju också vara ett dubbelfel. Dvs att du fått brott på vägen någonstans helt orelaterat till dina omkopplingar. Det är långsökt, det medges, men om du inte lyckats skada kabeln innan din första skarv, och kopplat den rätt, så skall som sagt inget av det du gjort leda till *sämre* hastighet.
Det enda sättat att få reda på det är ju att koppla ett uttag direkt på inkommande, där jag nu har min enda skarv. Jag har gjort det tidigare men eftersom jag ändå funderar på att koppla om (och denna gång utan att skala ledningarna) så är det lika bra att få det dubbelbekräftat.

hadde du 4-6mbit tidigare så tror jag inte på 8-9KM till stationen. Det är för långt för den hastigheten.
Telia har två olika mätsystem för avstånd och de kan diffa rätt rejält. Det ena är precis som påpekat baserat på dämpningen av signalen och det håller tom reda på vilket matrial det är i ledningen via kabeldatabasen.
En taskig skarv kan mortsvara väldigt långa avstånd (1200meter på en enda dålig skarv är mitt rekord hittils)

mats_o skrev:
hadde du 4-6mbit tidigare så tror jag inte på 8-9KM till stationen. Det är för långt för den hastigheten.
Telia har två olika mätsystem för avstånd och de kan diffa rätt rejält. Det ena är precis som påpekat baserat på dämpningen av signalen och det håller tom reda på vilket matrial det är i ledningen via kabeldatabasen.
En taskig skarv kan mortsvara väldigt långa avstånd (1200meter på en enda dålig skarv är mitt rekord hittils)
Tack för det svaret! Så får jag ligga på glocalnet ytterligare. Jag måste också höra med förra husägaren om hans upplevda hastighet. Jag börjar ju tro att jag drömde de 10 ggr jag mätte upp 4-6 mbit /s.

Jag har försökt mig på lite spänningsmätningar men blir inte klok på resultaten. Kan någon kunnig person förklara hur jag ska mäta? Jag har nu mätt direkt på kabeln (alltså inget uttag kopplat) mot jord från ett eluttag. Den blå och turkosa ledningar har värden mellan -20 och 1.5, mkt ostabilt. Vit och gul är mer stabilt runt 0 -> 0.8 (likström).

Ska jag mäta med uttag, direkt mot kabel, med uttag + modem ikopplat osv?

Du skall mäta direkt på det inkommande paret och det skall ge ungefär 35-45 volt likström.

aedwall skrev:
Du skall mäta direkt på det inkommande paret och det skall ge ungefär 35-45 volt likström.
dessa volttal är väl endast om man har telefon? Som jag förstår det är spänningen betydligt lägre om man endast har ADSL

Redigerat:
Jag tror inte du kan mäta ADSL utan speciella instrument. Ta och ring Glocalnet nu istället ;)

mexitegel skrev:
Jag tror inte du kan mäta ADSL utan speciella instrument. Ta och ring Glocalnet nu istället ;)
Jag ser det som en förlust varje gång jag måste ringa support :)
Nåja, får svälja stoltheten och ringa dom imorgon, har jag tur får jag snacka med en annan person denna gången.

mblaise skrev:
turkos / vit ja
turkos / blå nej
turkos / gul ja

gul / turkos ja
gul / vit nej
gul / blå ja

Som jag utläser detta test borde det ju vara blå/turkos och vit/gul.
Jag backar hit. Det kan vara som i mitt fall att signalen har varit skitklen och att man därför valt att paralellkoppla ledarna så att du lägger två trådar på samma skruv i inkommande uttaget. Om jag läser detta rätt ska isf turkos och blå in under en skruv, och vit och gul under den andra.
Bara en ren gissning, men skulle förklara varför du har signal på alla fyra trådar. (Att någon skulle ha ett passivt abb på din station som bara väntar på att någon kopplar in ett modem har jag aldrig hört talas om)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.