6 679 läst · 50 svar
7k läst
50 svar
telekabel nytt första jack
Du ska kontakta den support som du köper din bredbandstjänst av.mblaise skrev:
När man håller på att koppla om som du gör med både rätt/fel trådar så skulle man kunna tänka sig att xDSL modemen både ditt och även på stationen har synkat in felaktigt och nyttjar inte förbindelsen fullt ut. Så jag skulle kontaktat din bredbandssupport så att de också kan göra en analys och kanske starta om din förbindelse även från stationssidan.
Jag är fundersam över vad du har för färger. För gul finns normalt bara i de gamla systemet där det va blå-blå och gul-gul som par. Nyare standard är vit-blå turkos-lila.
Så här ser det ut för närvarande;snuttjulle skrev:
inkommande - skarv #1 - skarv #2 - uttag
Följande bild visar skarv #2 (inkommande till vänster i bild)
Ska ta fram spettet och kontrollera skarv #1 i eftermiddag (den ligger delvis under mark).
senaste nytt;
skarv #1 (se inlägg ovan) såg också bra ut med vulktejp och fiskögon. Jag kopplade om även den för att slippa skarv #2. Färgerna i denna var (glömde att ta bild) som utgående på bilden ovan (till höger) alltså;
mörkblå
vit (gräddvit)
gul
turkos
Nu kör jag på blå-vit och har efter samtal med glocalnet's tekniker kommit upp på en stabil hastighet på 1,3 mbit nedströms (igår var hastigheten mkt instabil).
Han var för det första förvånad att det överhuvudtaget fungerade (och trodde i princip inte att jag har haft hastigheter på 4-6mbit/s) då han mätte upp 8902 m mellan uttaget och teleskåpet. Han omstartade lite (oklart vad) på deras sida och fick som sagt hastighetet mer stabil, dock inte några 4-6 mbit/s.
Han sade också att det inte var någon idé att ytterligare felanmäla då han menade att deras tekniker inte skulle göra något ytterligare på grund av det långa avståndet mellan huset och teleskåpet.
Som det känns nu får jag nog ställa in mig på dessa hastigheter och fundera på ett 3/4g modem för att komma tillbaka till acceptabla hastigheter.
skarv #1 (se inlägg ovan) såg också bra ut med vulktejp och fiskögon. Jag kopplade om även den för att slippa skarv #2. Färgerna i denna var (glömde att ta bild) som utgående på bilden ovan (till höger) alltså;
mörkblå
vit (gräddvit)
gul
turkos
Nu kör jag på blå-vit och har efter samtal med glocalnet's tekniker kommit upp på en stabil hastighet på 1,3 mbit nedströms (igår var hastigheten mkt instabil).
Han var för det första förvånad att det överhuvudtaget fungerade (och trodde i princip inte att jag har haft hastigheter på 4-6mbit/s) då han mätte upp 8902 m mellan uttaget och teleskåpet. Han omstartade lite (oklart vad) på deras sida och fick som sagt hastighetet mer stabil, dock inte några 4-6 mbit/s.
Han sade också att det inte var någon idé att ytterligare felanmäla då han menade att deras tekniker inte skulle göra något ytterligare på grund av det långa avståndet mellan huset och teleskåpet.
Som det känns nu får jag nog ställa in mig på dessa hastigheter och fundera på ett 3/4g modem för att komma tillbaka till acceptabla hastigheter.
en sak jag glömde, när jag kontrollerade en av ledningarna så såg jag att både blå och turkos hade någon yta under isoleringen. Om man skrapade med en kniv försvann denna yta och den kopparlika ytan framkom (som en vanlig ledning ser ut). Är det möjligt att mina ledningar (i kabeln) är brända eller något liknande ?
Du har gjort några fel när du gjorde skarvarna.mblaise skrev:
Fel 1, du har skalat ledarna, när man använder "fiskögon" så ska inte ledarna skalas.
Fel 2, du har skadat isoleringen på den turkosa ledaren.
hemska tanke. Jag hade nog redan gjort det om jag såg någon som helst möjlighet i att det faktiskt skulle bli bättre. Och i och med att jag har kapat lite ledningar så blir det bara ännu mer skarvar än det var från starten (+2 st).Ludwig skrev:
Men jag ska inte säga att jag inte kommer göra det, ge det en dag till så är jag så förbannat att jag inte har något annat val än att testa också det
Ok, gör det verkligen någon skillnad? trodde mer det var av enkelhet man inte skalade.Demmpa skrev:
Det är en bild av en gammal skarv så i de nya är jag säker på att isoleringen inte är skadad.
Medlem
· Västernorrland
· 2 056 inlägg
Tänk på att starta om modemet mellan varje omkoppling. Det är inte 100% säkert att den synkar om hastigheten bara för att telelinjen kommit tillbaka efter ett avbrott.
Har du verkligen så långt? Har du kollat att det är rimligt?mblaise skrev:
Inte för att jag vet hur en sådan mätning skulle kunna bli fel, men i alla fall..
Jag reagerade också på den sträckan. Om jag inte minns fel gör stationen någon typ av resistansmätning av kablaget från station till uttag och "översätter" sedan det till meter.mycke_nu skrev:
När jag flyttade in i mitt hus hade jag ~300 meter till station, jag var less på att kablaget kom in på övervåning, gick på utsida hus ner och sedan genom hela huset till ett uttag i köket, där ville jag ju inte ha mitt modem...
Hörde med telia och de ville skicka ut en gubbe för att flytta uttaget, då sa jag att jag var nöjd ändå
Flyttade då uttaget till övervåning där luftledningen kommer in till huset, 3 skarvar och 20 meter kabel mindre har jag nu ~180 meter till stationen enligt deras mätningar d^_^b
Hade jag varit TS hade jag gjort om alla skarvar som har rörts det sista, helst på korrekt vis utan skadad isolering på kablar och utan att skala av isolering om "fiskögon" skall användas.
Medlem
· Västernorrland
· 2 056 inlägg
(A)DSL kan fungera upp till 9 km.
Men visst, om mätvärdet ger 8.9 km så skulle jag också undra om det verkligen är så långt i verkligheten.
Men visst, om mätvärdet ger 8.9 km så skulle jag också undra om det verkligen är så långt i verkligheten.