Frågan är om jag inte kommer göra nya egna portar igen, fast helt i trä denna gången. Det här med att dom ska lyfta är smart, men jag har ett problem med placeringen av mina portar som göra det inte går. När portbladen är stängda idag, så är det säkert 70-80mm från panel in till bladet. Ska ta kort på det så ni förstår. Det krånglar till det hela lite. Detta är en miss vi gjorde från början. Jag och snickaren tänkte nog inte lika när vi gjöt plattan, så det får man lida lite för idag.

Jag har läst den här tråden med stort intresse då jag själv drömmer och funderar kring vad som är möjligt i garageväg.

En fråga som dyker upp rör takstolarna. Den samlade byggahus-expertisen verkar anse att er spännvidd inte är möjlig utan balk i bärlager eller nock. (Och med er längd skulle troligtvis nämnda expertis hävda att balken blir för lång.) Frågan är helt enkelt hur har ni burit er åt? Är loftet inte inredningsbart och bara ett förrådsutrymme för bomullssäckar? Jag kan inte se på bilderna hur kraftiga de är eller om de är förstärkta. Skulle det vara möjligt att få lite mer information?

Vi har CC 60 mellan balkarna på loftet. Alltså en extra balk mellan varje takstol. Alla är 220x45 och godkänd av takstolstillverkaren. Det går bra, visst är det en viss svikt om man hoppar med alla stolta 90kg.

Jag kör utan balk.
Har 7.2m i spännvidd med takstolar på cc60, på varje takstol sitter det en förstärkning (220x45) i samma dimension som underramen.
Detta framräknat av konstruktör. Visst helt stumt är det kanske inte, men ändå godkänt.
Så nog går det.

Trevligt bygge det här. Men önskar gärna bilder på den färdiga panelen samt bilder på hur loftet ser ut och en färdig bild inne på lyft osv...

• Gilla
MackeNo1
  • Laddar…
Jag började läsa denna tråden och sen hittade jag en tråd om en Volvo 142 så nu har jag kört igenom 72 sidor. Ska försöka följa Volvon men hänger inte så mycket på garaget.org längre :). Jävligt imponerade bygge du håller på med :)

Kul att läsa om ert bygge. Har själv planer på att bygga ett 80kvm garage så snart hustaket är bytt, pojkens rum utbyggt och renoverat och jag hunnit spara ihop en slant. Kommer att ta några år med andra ord...

Har funderat mellan att bygga själv eller att leja bort det, din tråd har övertygat mig om att jag MÅSTE ta in hantverkare som gör det. Med tidskrävande jobb och två småbarn finns helt enkelt inte tiden eller orken att genomföra ett liknande projekt på egen hand.

Kul om du uppdaterar med lite nya bilder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.