de där såg ju bra ut! verkar bli lite seriösare än vad jag har tänkt för mitt garage hehe
 
Det är ju ett heltidsintresse, då ska de vara fint oxå :)
 
riktigt snyggt =)
går i samma tankar så har lite frågor, vissa kanske är besvarade redan...

är intresserad av hur värmepumpen klarar uppvärmningen och räcker isoleringen till? är det en oisolerad platta?
har ni fått in någon lyft än och isf, vilken typ?

sen ser det ut som att ni kör lockläktspanel utan luftspalt eller ser jag fel på bilderna?
 
kickassford skrev:
riktigt snyggt =)
går i samma tankar så har lite frågor, vissa kanske är besvarade redan...

är intresserad av hur värmepumpen klarar uppvärmningen och räcker isoleringen till? är det en oisolerad platta?
har ni fått in någon lyft än och isf, vilken typ?

sen ser det ut som att ni kör lockläktspanel utan luftspalt eller ser jag fel på bilderna?
Värmepumpen funkar hyffsat. I vintras var det väldigt kallt och då fick man ibland stöta till lite värme från en elbjörn eller likn. Vid -20grd behövs ca 4kw-värme för att hålla 15-16grd inne.
Vi har inte skaffat någon lyft än, har bilar ivägen :)

Lockläktspanel? Vi ska ha lock utanpå panelen, men de har liksom, aldrig blivit av :x
 
okej. det låter bra. kanske får överväga mer isolering. ni hade väl inte så mkt i taket?

jasså inga lock ännu. ja bilderna görs sig inge vidare på en minipc. men frågan kvarstår, ingen luftspalt bakom panelen?
 
kickassford skrev:
okej. det låter bra. kanske får överväga mer isolering. ni hade väl inte så mkt i taket?

jasså inga lock ännu. ja bilderna görs sig inge vidare på en minipc. men frågan kvarstår, ingen luftspalt bakom panelen?
Bakom panelen är det bara vind-papp och isolering, så då blir de ju ingen luftspalt... Vet inte om det är dåligt? Jag kunde inget om bygge när vi gjorde det, utan det va min snickare som hjälpte mig att göra så.
 
okej, jag kan inget heller egentligen. bara det att jag fått inpräntat att det ALLTID ska vara en luftspalt bakom ytterpanel för att förhindra fukt/mögel problem, men det kanske inte gäller din konstruktion.

ser bra ut annars och hoppas ni får mkt nytta av den fina lokalen :D
 
Letar efter en gummi-list som jag kan täta golv-springan under mina portar med inför vintern.
Skulle vilja ha en V-formad list som jag skruvar i golvet, och som lutar något utåt när porten är öppen, och som man stänger porten emot som en mjuk "tröskel" typ?
Några ideer?
 
C
Tegheim skrev:
...Har ju varit en väldigt mild vinter hitills...
Det där fick du nog ta tillbaka sen, va? :D
 
cheetah1 skrev:
Det där fick du nog ta tillbaka sen, va? :D
Kan man säga :) Men den va mild just DÅ :) Men sen gick de åt...
 
öppnar denna tråd igen..

intresserad över hur allt har funkat och är det nåt du/ni känner kunde göras bättre eller annorlunda?

sen måste jag gå lite OT och fråga hur det går med wankelvolvon?
j*vligt intressant o udda bygge, har dock själv aldrig ens rört en wankelmotor..
 
kickassford skrev:
öppnar denna tråd igen..

intresserad över hur allt har funkat och är det nåt du/ni känner kunde göras bättre eller annorlunda?

sen måste jag gå lite OT och fråga hur det går med wankelvolvon?
j*vligt intressant o udda bygge, har dock själv aldrig ens rört en wankelmotor..
Ja, denna tråden va längesen jag var i :)
Vi är nöjda med det mesta. Saker vi hade gjort annorlunda kan jag lista upp:

*Eluttag nära taket att koppla sladdvindor i.
*Bättre isolerat tak, men bättre konsktruktion för att bli av med kondensvatten under plåten.
*Isolerad platta. Hemskt jobbig att värma 100kvm kall betong varje vinter.
*Mer noggrannt byggda portar med mer levande material såsom trä för att få ett bättre isolervärde än våra stålportar som tyvärr inte blev hundra raka.
*Det jag saknar mest just nu är en arbetsbänk/svetsbänk där man kan banka, kapa och slipa plåt/rör osv. Vi har ju bara vårt fina kök än så länge, men där kan/vill man inte dra ett skruvstycke, svetsa osv...
*Fler 3-fas uttag

Det var väl lite :)
 
"*Eluttag nära taket att koppla sladdvindor i."

Tack för det! Jag är precis i det läget då det går att komplettera, efter helgen hade skivorna suttit uppe och jag hade aldrig fått gjort det i efterhand!
Bra att det finns byggtrådar.

Trevligt garage förresten!
 
Sträckläst hela tråden nu!

Imponerande bygge, givit mig mycket inspiration och tips/idéer.
(sitter och gör ritningar till bygglov inför vårat nya garage just nu)
 
En annan fråga gällande det som skall stå/ står i garaget.
Hur går det med Wankel bygget?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.