Jag har 145 i väggarna och kommer ha 225 i mellanbjälklaget, och nånstans runt 200 i taket.
 
Vi har i minsta laget... ångrar de lite idag, men vi får se hur ekonomin kring värmepumpen ser ut när det blivit riktigt kallt.
 
Har ni 240mm i väggarna?
 
Japp, stående 2x6" reglar i väggarna + liggande 2x2" = 240mm tjock vägg.


imported_mr skrev:
Ribb

NÄR???

Va?
 
Hmm.. blir inte 2x6" samma som 145mm? :)
 
FredrikR skrev:
Hmm.. blir inte 2x6" samma som 145mm? :)
Klart det blir :)

190mm i väggarna och 240mm i taket har vi då.
Nu föll poletter ner!

Men jag rekomenderar mer, framförallt i taket... men som sagt så gjorde vår takstolskontrusktion att vi blev begränsade där...
Och de va inte jag som ritade den...
 
Visst skulle man kunna lägga på mera isolering än 240mm, men det är ändå helt Ok tjocklek.
 
AndersS skrev:
Visst skulle man kunna lägga på mera isolering än 240mm, men det är ändå helt Ok tjocklek.
Det duger ju i ett garage, men man får ju betala mer i värme istället om man vill ha det ljummet. Har ju varit en väldigt mild vinter hitills, och de är inga bekymmer att hålla 15-16grader med värmepumpen inställd på 17. Ligger på ca 700w-1kw...
Dyrt på vintern, men i princip gratis på sommaren.
 
Hej hur går det här då? Fungerar garaget med belåtenhet?
Själv så går det väldigt segt just nu pga diverse men det är bara jobba på så mycket man orkar tills det börjar likna något som är klart antar jag :)

Vad har ni haft för kostnad nu när det varit 20-30 minusgrader?
Vore intressant att höra, mvh P
 
patriklarsson skrev:
Hej hur går det här då? Fungerar garaget med belåtenhet?
Själv så går det väldigt segt just nu pga diverse men det är bara jobba på så mycket man orkar tills det börjar likna något som är klart antar jag :)

Vad har ni haft för kostnad nu när det varit 20-30 minusgrader?
Vore intressant att höra, mvh P
Vi har faktiskt haft problem med att pumpen isade igen. Men det berodde på att den lutade lite fel, så is-vattnet kunde inte rinna ut som det skulle. Det är fortf väldigt ogynnsamt med is, men de funkar bättre nu.
Ligger på omkring 1.3kw/h nu, och har 13-14grader i garaget. Lite dyrt kanske, men som sagt, gratis på sommaren mer eller mindre.
Har köpt mig två små byggfläktar på 2kW styck som hjälper mig när jag är där och skruvar.
 
Tegheim skrev:
Har köpt mig två små byggfläktar på 2kW styck som hjälper mig när jag är där och skruvar.
:wow: Är det inte feglir? :rolleyes:
Du får väl skruva dig varm. :D
 
Ligger på omkring 1.3kw/h nu, och har 13-14grader i garaget. Lite dyrt kanske, men som sagt, gratis på sommaren mer eller mindre.
Har köpt mig två små byggfläktar på 2kW styck som hjälper mig när jag är där och skruvar.
Ok, har du testat hålla t.ex. 18 grader, vad drar den per timme då? För en kompis sa att med hans pump var det ingen större energiskillnad mellan 10 & 16 grader.
Jag skulle nog nöja mig med 13 grader iofs, det är vad jag håller i min friggebod nu, men där tycker jag inte det går åt så mycke energi.
Sist jag var och kollade nu stog mätaren på 100kWh och jag tror det var runt 12dygn sen jag nollade den då, så det blir ju en månadskostnad på runt 250kWh eller kronor, för runt 25 kubik så jämfört me de så är de väll inte så dyrt för ditt garage?....
Som sagt det kostar ju bara på vintern, slår man ut det på ett år blir det inte mycket med en 500ing i månan.
Ska man vara där väldigt mycket så har man säkert råd att dra upp till 16+ grader också, sen behöver man ju inte ha det så varmt kanske om det är 20-30 minus ute.
Jag brukar alltid skruva i "skid-underställ" på vintrarna, och så länge det är över +10 grader fryser man inte det minsta och man slipper all fukt i garaget..
 
Ja, montören som installerade vår garagepump sa nåt i stil med att pumpen inte skulla förbruka speciellt mycket mer om den kördes på +16 läget istället för underhållsvärme (+8/+10).

Har dock inte gjort någon mer vetenskaplig mätning, än. :)
 
Idag har vi monterat upp en ny arbets-bänk i garaget. Blir riktigt bra! Nu ska bara stereon gömmas, och lite färg här o var så blir de kanon!

201002131121-30.jpg
 
  • Gilla
llehs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.