Bra tips där, Eric! Den verkar mycket spännande!

"Ljusfärgen kan varieras mellan 2200 Kelvin (varmt sken), 2700 Kelvin (varmvit) och 4000 Kelvin (kallvit)."

Perfekt att kunna välja mysljus eller städljus! Den ska jag absolut kolla på nästa gång jag är på IKEA.
 
Har också spanat lite på Ikeas paneler, dom verkar absolut intressanta, dock kanske inte till mitt kök där jag ville ha lite mer ljus(lumen).

Angående dräneringen så resonerade jag också likvärdigt, det är inplanerat att göras men innan dess går jag igenom alla ytskikt på bo-planet samt fixar ett nytt tak, då källarfukt inte är något problem i dagsläget. Sen ska det dräneras så man kan göra en mysig liten trädgård osv :) tack för inläggen
 
Ett annat alternativ för er som vill ha funktionen att byta värme på ljuset utan att installera paneler är Philips hue, det är ett smart belysningssystem där du kan styra dina ljuskällor(glödlampor) både färg,dim och kan även ställa in så att ljuset följer tvn/musik osv. Trådlös styrning. Detta hade jag tänkt köra i vardags/tvrummet.
 
Redigerat:
Idag fick vi nycklarna! Det blev 4timmar jobbat också!


Före
Kök före renovering med träskåp, kakel, vitvaror och blommigt linoleumgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter
Köksrenovering i början, riven inredning och väggar, arbetsbelysning och verktyg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortsätter imorgon
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Hur tänkte folk på 70-talet? Dum, dummare, fulast?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jonatan79 skrev:
Hur tänkte folk på 70-talet? Dum, dummare, fulast?
Om 40 år kommer folk säga precis samma sak om vår smak och design.
 
  • Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Jovisst, allt blir omodernt, men är 70-talets stil oslagbart i fulhet?
 
80-tal är inte heller vackert...skulle faktiskt ta 70-tal om jag tvingades välja mellan dem.
 
Paxman skrev:
Om 40 år kommer folk säga precis samma sak om vår smak och design.
Kommer förmodligen vara så (y)


Ett kök med blommigt tapetserade väggar, kyl och frys till höger, träskåp och brunt mönstrat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tanken är att vi ska behålla kyl och frys då de är nästan nya, även om jag helst hade viljat ha integrerat :( kan man lösa det? kanske finns bra skåp med innermått på 60? Någon som har erfarenhet?

Tänkte även öppna upp väggen på något bra sätt, vad tycker ni? Kanske bara öppna upp som ett fönster och sätta en bänkskiva? Barstolar? Frukostbord?
Ska ju inte ha matsalsbord i köket men kunde va nice att kunna sitta o dricka en kaffe.
 
Redigerat:
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Jag hade öppnat upp helt mellan kök och matrum, men behållt väggsnutten mot hallen, då får du en tydlig avgränsning mellan hall/vardagsrum och kök/matplats. Mindre problem med os och matlukt också.

Jag har tittat lite närmare på mäklarbilderna och det ser ut som att det inte finns några genomgående ventiler i fasaden? Eller i alla fall få till antalet. Med tanke på de nya täta fönstren så kan det vara en bra ide att passa på att få håltagning för ventiler gjord nu när du ändå river, det kan damma rätt bra när de sågar i tegel. Med moderna ventilationsdon kan du sedan enkelt justera ventilationen och slipper problem med dålig luft, lukt men framförallt fukt i inomhusluften som sedan vandrar in i väggar och på 10-20 års sikt ger mögelproblem. ca 700-1500 per hål + installation av don.
 
kalle55 skrev:
Jag hade öppnat upp helt mellan kök och matrum, men behållt väggsnutten mot hallen, då får du en tydlig avgränsning mellan hall/vardagsrum och kök/matplats. Mindre problem med os och matlukt också.

Jag har tittat lite närmare på mäklarbilderna och det ser ut som att det inte finns några genomgående ventiler i fasaden? Eller i alla fall få till antalet. Med tanke på de nya täta fönstren så kan det vara en bra ide att passa på att få håltagning för ventiler gjord nu när du ändå river, det kan damma rätt bra när de sågar i tegel. Med moderna ventilationsdon kan du sedan enkelt justera ventilationen och slipper problem med dålig luft, lukt men framförallt fukt i inomhusluften som sedan vandrar in i väggar och på 10-20 års sikt ger mögelproblem. ca 700-1500 per hål + installation av don.
Tack för bra input! Ska ta och kolla närmare på detta då jag faktiskt tyckte att det va lite dålig luft och luktade gubbe, om det är pga att det stått tomt och så vet jag ju inte riktigt.

Men som du säger, ska man göra några åtgärder kring ventilationen så är det ypperligt tillfälle just nu när det ändå ska rivs o skitas ner. Ventilationen går ut via murstocken som det ser ut nu, satt ett par galler.
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Kära dagbok, Idag yrade jag mest runt :D
Inspekterade vinden, kikade på golvet och funderade lite kring golvvärmen.

Men va hände här? Ska det föreställa någon typ utav "fake-balk"?
Tak med mörkbruna träbalkar mot en vit bakgrund och en dekorativ platta i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dom åkte åt skogen iallafall.

Eftersom väggmasoniten delvis gick sönder när köksinredningen åkte så tog jag bort resten också lite försiktigt utan att ta sönder dom och damma för mycket, tänkte bäst blir väl någon form utav lågbyggande renoveringsgips för att få en bra yta att måla/tapetsera?
En nedriven interiör med bara reglar, isoleringsmaterial synligt och rörande runt ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete med exponerade stolpar och borttagen "fake-balk" på väggen i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även taket får väl ett nytt ytskikt, masonit även här, sedan väv och målad, ska jag ta bort eller låta sitta kvar under?
Närbild av vit masonit med vävd struktur som möjligt takmaterial för målning eller tapetsering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kul:) min första tanke va att dom inte ser särskilt hälsosamma ut :D
Gammal etikett för fiberplank från AB Hultsfreds Industrier på grov textur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Imorgon blir det 73 rundor till tippen, trevlig helg nu tar jag en grogg (y)
 
Redigerat:
  • Gilla
Kakelfog och 1 till
  • Laddar…
Summering: Vill du ha perfekt yta så slänger du upp något nytt, vill du ha ytan tillräckligt bra så låt det sitta kvar.

Långdragen historia: Senaste halvåret har vi renoverat två sovrum i ett lättbetong hus med puts. Första rummet tog vi bort alla lager tapet och bredspacklade. Halvvägs upptäckte vi att två av fyra väggar hade renoveringsgips. Det gick väldigt mycket tid på att göra nya lager hela tiden. Spackla, slipa, spackla, slipa, diskutera, spackla litet till. Trots att vi var löjligt noggranna så upptäckte vi under målningen att vi hade gått emot och bildat små, små märken, osv. Dvs det blir aldrig perfekt....

I nästa rum bestämde vi oss för att dra renoveringstapet och inte vara så petiga. Små saker ser du ändå bara om du står några cm från väggen och tittar. Gör du det perfekt så kommer någon klumpig person (jag t ex) eller barn ändå skapa dessa dessa små märken med tiden. I taket så har färgen efter 60 år (och litet fukt) börjat släppa mot masonitskivorna. Så jag har varit duktig att skrapa, spackla och måla.

Lärdom: När man står där och håller på så slår en tanken hur mycket bättre det hade blivit att bara sätta upp nya takskivor, eller ta bort renoveringsgipset och slänga upp nya skivor på alla väggar. Då hade det i alla fall med ungefär lika mycket arbetstid blivit nästintill perfekt. Litet dyrare men till och med jag som är snål överväger det till nästa rum :D Renoveringsgips, nya takskivor och sprutmåla ordentligt med färg :)
 
Vet inte exakta måtten på rummen i huset såklart eller hur det upplevs när man är därinne, men jag hade starkt övervägt att flytta köket helt och hållet! Vet inte om ni har barn eller har sådana planer, men att ha köket i bortre hörnet i förhållande till uteplatsen/trädgården kommer nästan garanterat vara väldigt krångligt om ni har småbarn springandes därute. Familjeliv innehåller massor av skoj men också ett evigt diskande och torkande, att kunna göra det med utsikt mot trädgård är mycket värt, rekommenderar er att fråga vänner som har barn. Det kanske löser sig om ni öppnar upp lite väggar men kanske köket kan vara vid det mittersta sovrummet med öppet ut mot matplatsen, och nuvarande köket kan isf bli sovrum.
Så, det var mitt förslag, nu gör ni som ni vill med det!
Stort lycka till oavsett
 
Lite framsteg med öppning av vägg, trotsade alla råd om att öppna upp helt:) visst är skönt att få bestämma själv :D


Påbörjad öppning i en vägg med synlig struktur och rester av utslagna bitar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Upplyst rum med öppning i halvfärdig vägg, synliga reglar, och träpanel i taket under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyöppnad vägg i renoveringsprojekt med synliga träreglar och elinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Interiör av ett rum under renovering med en nygjord öppning i väggen och utsikt mot ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tycker det blev nice, näst blir att fixa spotlights och lite annan el i väggen...
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.