Biggie skrev:
Inte hunnit skaffa någon erfarenhet ännu dessvärre. Kopplade in det lite snabbt och testade så att det funkade. Tyckte dock jag kunde spela högre än förväntat, då förstärkaren inte är allt för kraftig, men mer än tillräckligt för ett kök.
Iom att det är trådlös överföring av ljudet är det inte förstärkarens effekt som avgör ljudtrycket i högtalarna. Förstärkaren skickar typ lågnivå till högtalarna, som i sin tur omvandlar signalen till högnivå. Därför kan förstärkaren i princip ha 0,5 W men den skulle kunna driva ett par 5000 W Cervin Vega-burkar som blåser ut köksfönstren, så länge det är aktiva högtalare. :D

Enkelt uttryckt; högtalarna har sina egna förstärkare och din lilla förstärkare är endast en signalsändare.
 
Redigerat:
Paxman skrev:
Iom att det är trådlös överföring av ljudet är det inte förstärkarens effekt som avgör ljudtrycket i högtalarna. Förstärkaren skickar typ lågnivå till högtalarna, som i sin tur omvandlar signalen till högnivå. Därför kan förstärkaren i princip ha 0,5 W men den skulle kunna driva ett par 5000 W Cervin Vega-burkar som blåser ut köksfönstren, så länge det är aktiva högtalare. :D

Enkelt uttryckt; högtalarna har sina egna förstärkare och din lilla förstärkare är endast en signalsändare.
Sedär ja :D du verkar veta vad du pratar om och jag kan ingenting om ljud :x antar att det va högtalarna som imponerade på mig då :)
 
kalle55 skrev:
*Asbest/PCB
*Ventilation
*Dränering
Tack för bra inlägg, visste fan inte dom blandade i asbest i golvlimmet också. Tål att tänka på då det finns ett par rum med matta och vi har gjutet bjälklag så det finns sannolikheter att den är limmad direkt på.
 
Redigerat:
Jo, jag har lite koll på ljud då jag jobbat som ljudtekniker inom film och TV. :) Dock har jag aldrig pysslat med trådlösa förstärkare för hemmaljud, men logiken säger att såna system i princip fungerar som trådlösa mikrofoner. De har ju en sändare som skickar ljudet digitalt till en mottagare som sedan kan kopplas in till ett PA-system som kan få håret att fladdra på publiken i en mega-arena.

Det var med säkerhet högtalarna som imponerade på dig. Så länge signalen från förstärkaren är ren och stabil så ligger allt ansvar på högtalarna. Hög kvalité på högtalarna ger hög kvalité på ljudet och vice versa. Skulle du ha ett trådat system med passiva högtalare blir det många fler faktorer som spelar in...men då hamnar vi väl OT.
 
Paxman skrev:
Jo, jag har lite koll på ljud då jag jobbat som ljudtekniker inom film och TV. :) Dock har jag aldrig pysslat med trådlösa förstärkare för hemmaljud, men logiken säger att såna system i princip fungerar som trådlösa mikrofoner. De har ju en sändare som skickar ljudet digitalt till en mottagare som sedan kan kopplas in till ett PA-system som kan få håret att fladdra på publiken i en mega-arena.

Det var med säkerhet högtalarna som imponerade på dig. Så länge signalen från förstärkaren är ren och stabil så ligger allt ansvar på högtalarna. Hög kvalité på högtalarna ger hög kvalité på ljudet och vice versa. Skulle du ha ett trådat system med passiva högtalare blir det många fler faktorer som spelar in...men då hamnar vi väl OT.
Där ser man, spännande! Som jag tidigare skrev kände jag mig helt utlämnad här så jag kontaktade BRL och förklarade vilka krav jag hade, dom återkom sedan med ett par system att välja på. Blev lite fel, dom skickade bara en utav två högtalare vid leverans, snabbt åtgärdat dock, hade den andra bara någon dag efter!

Den lilla infon jag har på högtalarna är detta.
Toppklassad inbyggnadshögtalare
2-vägs konstruktion med påkostade element
120 Watts effekttålighet (RMS)
Har ett frekvensomfång ner till 45 Hz (rekommenderat 15-20 Liter)
Utbytbart magnestiskt galler - välj mellan kvadratisk eller cirkulär

Enligt kundtjänst på BRL så rekommenderas jag att bygga en låda ovan tak på 20L för optimalt ljud, han länkade även en låda från Ikea för 12kr som passar utmärkt med rätt isolering.
 
Utan låda kommer du aldrig komma ned i 45 Hz, så vill du ha lite tryck i basen så är det bara att bygga! (y)

Effekttåligheten är ett dåligt mått, eftersom det egentligen inte säger någonting om hur högtalaren låter. Det talar bara om hur många watt man kan mata högtalarelementen med innan de pajar. Det är alltid öronen som är det bästa verktyget att avgöra ifall högtalarna låter bra eller inte. Ljud är oerhört subjektivt, så en högtalare jag tycker låter fantastiskt kanske du tycker låter skit. Om du gillade hur dina högtalare lät när du testade så är ju målet uppnått! Bygger du låda också, lär du bli lyrisk! :D

Det framgår inte av specen du la in vilken effekt högtalarnas inbyggda förstärkare har, men man kan ju vara ganska säker på att tillverkaren valt förstärkare efter vad högtalarna vill ha.
 
Paxman skrev:
Utan låda kommer du aldrig komma ned i 45 Hz, så vill du ha lite tryck i basen så är det bara att bygga! (y)

Effekttåligheten är ett dåligt mått, eftersom det egentligen inte säger någonting om hur högtalaren låter. Det talar bara om hur många watt man kan mata högtalarelementen med innan de pajar. Det är alltid öronen som är det bästa verktyget att avgöra ifall högtalarna låter bra eller inte. Ljud är oerhört subjektivt, så en högtalare jag tycker låter fantastiskt kanske du tycker låter skit. Om du gillade hur dina högtalare lät när du testade så är ju målet uppnått! Bygger du låda också, lär du bli lyrisk! :D

Det framgår inte av specen du la in vilken effekt högtalarnas inbyggda förstärkare har, men man kan ju vara ganska säker på att tillverkaren valt förstärkare efter vad högtalarna vill ha.
I Inlägg nummer 10 så syns en av TS högtalare samt förstärkare, zoomar man in på bilden ser man att förstärkaren är en "Dayton Audio WF40A", vilket har 2x20Watt, således är det nog inte aktiva högtalare.

Men verkar vara en fin apparat, stöd för Spotify och grejer.
 
Oj Det blev en HiFi tråd...

Lite OT
Inte många som hört riktig djupbas idag. Vi är ett utdöende släkte. Och så brukar man få slänga ut grejjerna när man bildar familj ;)
Kräver lådor på flera 100-tals liter och element på 15-18 " som kan pumpa luft. Det folk kallar "bas" idag är bara discodunk i lite högre register.
 
  • Gilla
stice
  • Laddar…
Liten och smidig förstärkare indeed. Ganska säker på att den kommer uppfylla mina låga krav :D 2x20w stämmer.

Imorgon tänkte jag åka bort och försiktigt börja riva lite i den gamla köksinredning, sen kan ju faktiskt tråden börja på riktigt hehe
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Paxman skrev:
Iom att det är trådlös överföring av ljudet är det inte förstärkarens effekt som avgör ljudtrycket i högtalarna. Förstärkaren skickar typ lågnivå till högtalarna, som i sin tur omvandlar signalen till högnivå. Därför kan förstärkaren i princip ha 0,5 W men den skulle kunna driva ett par 5000 W Cervin Vega-burkar som blåser ut köksfönstren, så länge det är aktiva högtalare. :D

Enkelt uttryckt; högtalarna har sina egna förstärkare och din lilla förstärkare är endast en signalsändare.
Nja, så funkar den väl inte. Konventionella högtalare är kopplade med sladd till dess högtalarplintar. Sedan kan den ansluta till nätet via LAN eller wi-fi för att strömma musik.

http://www.daytonaudio.com/index.ph...oom-wi-fi-2x20w-amplifier-with-ir-remote.html
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Nikorasu skrev:
Nja, så funkar den väl inte. Konventionella högtalare är kopplade med sladd till dess högtalarplintar. Sedan kan den ansluta till nätet via LAN eller wi-fi för att strömma musik.

[länk]
Ah, då har jag missuppfattat (eller läst dåligt kanske jag ska skriva). Trodde att högtalarna var trådlösa! :surprised: Jag tar tillbaka allt jag skrivit, det gäller inte TS. (y)
 
Paxman skrev:
Ah, då har jag missuppfattat (eller läst dåligt kanske jag ska skriva). Trodde att högtalarna var trådlösa! :surprised: Jag tar tillbaka allt jag skrivit, det gäller inte TS. (y)
Tror vi får dela på den, jag va nog lite otydlig med vad som va trådlöst också, men ja högtalarna har sladd
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Biggie skrev:
Tack för bra inlägg, visste fan inte dom blandade i asbest i golvlimmet också. Tål att tänka på då det finns ett par rum med matta och vi har gjutet bjälklag så det finns sannolikheter att den är limmad direkt på.
Rörisolering med asbest är tämligen vanligt också, ska inte rivas i då asbesten är obunden i isoleringen.
Typiska rör där man bör misstänka asbest, främst i rörböjar, kopplingar. Mer sällan i raksträckor, men kan förekomma:
Isolerat VVS-rör med misstänkt asbest och skadat område på en böj nära kopparledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej jag tänkte bara rekommendera en led panel från IKEA som heter FLOALT, finns i 30x30, 30X90 och 60x60. De är inte lika starka men är dimbara och det går att ställa färgremperaturen i tre olika lägen. De är även fjärrkontrolerbara.
 
Kan bara hålla med kalle55

Spring inte och dränera om alltihopa som förstaåtgärd. Det har gått inflation i detta (samt kök- och fönsterbyten) av någon anledning.
Har du oinredd källare utan större problem så kommer det l å n g t ner på listan.
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.