19 771 läst · 136 svar
20k läst
136 svar
Tappsågnings- o boxjointjig take#2
Verktygstokig
· Halland
· 7 628 inlägg
När du ändå kommer hit och och testar cutawlen så kan du få en gratiskurs i hur man manövrerar i en verkstad utan att slå i, trots bristen på utrymme.Ola C skrev:
Säkra källor säger att @Pysslarn använder sånna här
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
efter att ha sett allas vår idol @Daniel_N ha sina på jobbet. (Skulle tydligen komma ngn Ola från Malmö och öva på att backa med släp..vilket också förklarade hjälm och knäskydd)
Produkter som diskuteras: "knäskydd"
Knäskydd
Knäskydd är essentiella för yrkesverksamma som arbetar på knäna för att undvika allvarliga knäskador över tid. Våra knäskydd ger effektiv stötdämpning och skydd för knäna och är designade för komfort och hållbarhet.
Läs mer
¨Frustrator skrev:När du ändå kommer hit och och testar cutawlen så kan du få en gratiskurs i hur man manövrerar i en verkstad utan att slå i, trots bristen på utrymme.
Säkra källor säger att @Pysslarn använder sånna här [bild]
efter att ha sett allas vår idol @Daniel_N ha sina på jobbet. (Skulle tydligen komma ngn Ola från Malmö och öva på att backa med släp..vilket också förklarade hjälm och knäskydd)
Ola behöver kunna backa runt sågen innan det blir tal om att backa med släp...
Har helt slutat med penslar som skydd/varning för skarpa hörn och hårda föremål @Ola C. Forskning har visat att även de som besitter störst motståndskraft mot att dra lärdom av sina erfarenheter, snabbt ändrar beteende om man istället monterar sådana här på exempelvis bordssågar:
Efter en kort introduktion lägger de flesta sig till med nya vanor som att utöva större uppmärksamhet och att gå i ännu större cirklar än tidigare.
Länk: https://petcontrolhq.com/collections/cattle-prodders
Jag kan ta med några nästa gång jag kommer ner.
//Ronnie
Logga in
Skapa konto
Efter en kort introduktion lägger de flesta sig till med nya vanor som att utöva större uppmärksamhet och att gå i ännu större cirklar än tidigare.
Länk: https://petcontrolhq.com/collections/cattle-prodders
Jag kan ta med några nästa gång jag kommer ner.
//Ronnie
@Pysslarn har faktiskt inte hört av sig på länge men nu var det dags...."kommer det inte nya filmer snart"? Jodå. Den här jiggen kan sjukt mycket mer än den kunde när den först presenterades så nu är det nya filmer över hela linjen, dom gamla kommer raderas.
En övergripande film och sen en användarfilm för vanliga boxjoints, en för variation boxjoints, en för bridle joints o en för tappar.
För er som har jiggen o vet typ allt om den rekommenderar jag ändå att se de nya användarfilmerna. Har numer ett o samma sätt för att sätta de färgade pinnarna för samtliga fogar och det är mindre att hålla reda på.
Lite småblygt kallar jag den nu världens bästa jigg för att göra fogar på bordsågen
Världspremiär! Användarfilmerna ligger i samma spellista.
En övergripande film och sen en användarfilm för vanliga boxjoints, en för variation boxjoints, en för bridle joints o en för tappar.
För er som har jiggen o vet typ allt om den rekommenderar jag ändå att se de nya användarfilmerna. Har numer ett o samma sätt för att sätta de färgade pinnarna för samtliga fogar och det är mindre att hålla reda på.
Lite småblygt kallar jag den nu världens bästa jigg för att göra fogar på bordsågen
Världspremiär! Användarfilmerna ligger i samma spellista.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 7 628 inlägg
För det mesta man gör på denna jiggen är nollan inte alls speciellt kritisk, påverkar inte passformen o har man referenssidan mot jiggens referensyta o när man senare assemblerar delarna får man heller inget matchningsfel som skulle ge "tandning" mellan delarna. Går igenom detta vid 21.36 i första instruktionsfilmen nedan. Flippar man en del i monteringen som man måste göra med ex vinklade bridle joints blir nollan lite mer avgörande, inte map på passform men tandning, då kan man göra en snabb nollningsoperation mha ett test cut. Går igenom det vid 9.40 i instruktionsvideo 2.mowatom skrev:
Men som sagt, ögat duger gott för nollning för nästan alla operationer.
Även jag gick i dessa tankar tills jag förstod att du inte nollade mellan två delar utan bara första gången och sen använde gängstången för att skapa offset.Ola C skrev:För det mesta man gör på denna jiggen är nollan inte alls speciellt kritisk, påverkar inte passformen o har man referenssidan mot jiggens referensyta o när man senare assemblerar delarna får man heller inget matchningsfel som skulle ge "tandning" mellan delarna. Går igenom detta vid 21.36 i första instruktionsfilmen nedan. Flippar man en del i monteringen som man måste göra med ex vinklade bridle joints blir nollan lite mer avgörande, inte map på passform men tandning, då kan man göra en snabb nollningsoperation mha ett test cut. Går igenom det vid 9.40 i instruktionsvideo 2.
Men som sagt, ögat duger gott för nollning för nästan alla operationer.
[media]
[media]
En annan grej
Man vet att det har gått in när man senare i serien börjar tänka 'ja men vadå det är ju samma metod som vanligt, inte behöver du väl förklara det' tack igen Ola - du har gjort ett kanonjobb!
Verktygstokig
· Halland
· 7 628 inlägg
Tack! Ja, denna gången bankande jag medvetet in mantrat..."start a cut at number, finish at number minus kerf". Delvis för att visa hur enkelt det är att ratta jiggen med enbart denna regel o man inte alls behöver vara nån matteproffessor som vissa verkar tro.Lime113 skrev:Även jag gick i dessa tankar tills jag förstod att du inte nollade mellan två delar utan bara första gången och sen använde gängstången för att skapa offset.
En annan grej
Man vet att det har gått in när man senare i serien börjar tänka 'ja men vadå det är ju samma metod som vanligt, inte behöver du väl förklara det' tack igen Ola - du har gjort ett kanonjobb!
Tänkte skippa mycket av det i användarvideo 2, 3 och 4 men många ser inte det i ordning utan hoppar direkt till nån del de tycker verkar intressant. Utan att rabbla samma visa hade en senare video utan att ha sett de tidigare varit halft obegriplig om inte papegojan upprepat samma mantra.
Labbar lite med nån lite halvt maskinbaserad metod (kanske bandsåg + superjigg) att göra smala snobbdovetails. Testade att köra indexerade dovetailtappar på superjiggen. Den här delen e ju dock den enkla, mötande delen går inte att köra på jiggen om dom ska va smalare än en sågklinga. O även om dom kan tillåtas va bredare är indexeringen mellan bitarna inte snuten ur näsan*
*Edit. Jo kanske ändå, ska klura lite på det.
*Edit. Jo kanske ändå, ska klura lite på det.
Logga in
Skapa konto
Redigerat: