S sweden skrev:
Hej Köpte Olas ritningar i veckan vilket jobb som är nerlagt på ritningarna.
"Vill bara lyfta på hatten" för Ola
Sen får vi se hur långt tid det tar att få ur tummarna och börja bygga jiggen.
Mvh
Om du pallar gör gärna en kort bygglogg så vi andra får.en Hum om hur lång tid det tar att bygga jiggen för en vanlig dödlig :)
 
  • Gilla
Dheri och 3 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Om du pallar gör gärna en kort bygglogg så vi andra får.en Hum om hur lång tid det tar att bygga jiggen för en vanlig dödlig :)
Du behöver städa uppe på din bordsåg för att kunna använda färdigbyggd jig ;)
 
Frustrator Frustrator skrev:
Om du pallar gör gärna en kort bygglogg så vi andra får.en Hum om hur lång tid det tar att bygga jiggen för en vanlig dödlig :)
Jag har en man som ska göra sin praktik i min verkstad går det som tänkt så ska han bygga jiggen.
Tänkt att både bygga med traditionella maskiner cnc där det passar.
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Lime113 Lime113 skrev:
Du behöver städa uppe på din bordsåg för att kunna använda färdigbyggd jig ;)
Inga problem..måste bara städa mig fram till bordsågen..
 
  • Haha
  • Gilla
Lime113 och 1 till
  • Laddar…
S sweden skrev:
Jag har en man som ska göra sin praktik i min verkstad går det som tänkt så ska han bygga jiggen.
Tänkt att både bygga med traditionella maskiner cnc där det passar.
Tror det är ett jättebra praktikprojekt. Visserligen inget massivt trä inblandat men mycket tränande på att använda rätt referenser vid bearbetning för att åstadkomma hög noggrannhet som slutresultat av ett gäng i sig enkla operationer.

Vissa (amerikaner) tror alla delar måste cnc-fräsas eftersom slutresultatet i princip håller cnc noggrannhet. Var tom en moderator på nåt amerikanskt forum som skulle flytta min tråd till cnc-underforumet. Så är det inte, allt är tillverkad med enkla gammeldags maskiner o rätt val av referenser. Däremot kan man spara en del tid på att cnc-fräsa visa delar, speciellt kontrollhjulet. Kan ju också såklart vara bra träning för praktikanten att köra cnc'n.
 
Redigerat:
Ola C Ola C skrev:
Tror det är ett jättebra praktikprojekt. Visserligen inget massivt trä inblandat men mycket tränande på att använda rätt referenser vid bearbetning för att åstadkomma hög noggrannhet som slutresultat av ett gäng i sig enkla operationer.

Vissa (amerikaner) tror alla delar måste cnc-fräsas eftersom slutresultatet i princip håller cnc noggrannhet. Var tom en moderator på nåt amerikanskt forum som skulle flytta min tråd till cnc-underforumet. Så är det inte, allt är tillverkad med enkla gammeldags maskiner o rätt val av referenser. Däremot kan man spara en del tid på att cnc-fräsa visa delar, speciellt kontrollhjulet. Kan ju också såklart vara bra träning för praktikanten att köra cnc'n.
Ola C Ola C skrev:
Tror det är ett jättebra praktikprojekt. Visserligen inget massivt trä inblandat men mycket tränande på att använda rätt referenser vid bearbetning för att åstadkomma hög noggrannhet som slutresultat av ett gäng i sig enkla operationer.

Vissa (amerikaner) tror alla delar måste cnc-fräsas eftersom slutresultatet i princip håller cnc noggrannhet. Var tom en moderator på nåt amerikanskt forum som skulle flytta min tråd till cnc-underforumet. Så är det inte, allt är tillverkad med enkla gammeldags maskiner o rätt val av referenser. Däremot kan man spara en del tid på att cnc-fräsa visa delar, speciellt kontrollhjulet. Kan ju också såklart vara bra träning för praktikanten att köra cnc'n.
Tänkte Samma sak utmärkt sätt att använda diverse maskiner till ett projekt med mycket bra ritningsunderlag.
Ska jag bygga själv så blir det ett projekt i raden av många där tiden är svår att få till.
Eftersom det är så bra förarbete med ritningsunderlagen så klarar nog de flesta att bygga din jigg det finns även flera bra byggvideos du har gjort om något skulle vara oklart.

Köpte din jigg från veritas till dominofräsen har inte provat den ännu.
Jiggen känns riktigt gedigen kanske lite stor bottenplatta möjligen.
Köpte även schimsen att lägga under-dom tyckte jag inte höll veritaskvalitet väldigt grovt tillyxade inte alls som bilden visar.
Mvh
Jonas
 
S sweden skrev:
Tänkte Samma sak utmärkt sätt att använda diverse maskiner till ett projekt med mycket bra ritningsunderlag.
Ska jag bygga själv så blir det ett projekt i raden av många där tiden är svår att få till.
Eftersom det är så bra förarbete med ritningsunderlagen så klarar nog de flesta att bygga din jigg det finns även flera bra byggvideos du har gjort om något skulle vara oklart.

Köpte din jigg från veritas till dominofräsen har inte provat den ännu.
Jiggen känns riktigt gedigen kanske lite stor bottenplatta möjligen.
Köpte även schimsen att lägga under-dom tyckte jag inte höll veritaskvalitet väldigt grovt tillyxade inte alls som bilden visar.
Mvh
Jonas
Stor bottenplatta?! Ja så stor att jag fick baxa upp mitt tilldelade ex av dominobordet på vinden, hitta ingen plats till det i verkstan. Dock tycker jag egentligen den stora plattan är bra. I övrigt funkar det ungefär som mitt fast mina infrästa tvingar tycker jag är mer lättjobbat än Veritas variant på hold downs.
 
Redigerat:
  • Gilla
sweden
  • Laddar…
@Pysslarn skrev o undra varför det är total radiotystnad i superjiggtråden. Ska man behöva gå o köpa plans till nån halvsunkig "the ultimate tenon jig" i väntan på att superjiggen ska visa hur man gör compound angle tenons.?

Nope, här kommer dom. Jag levde i tron att vinklad basyta + vinklad vinkelhylla skulle ordna det men icke, vinkel 2 måste refereras från vinkel 1 vilket är vinkelhyllan, annars blir det knas. Så, vinklad sidohylla + kil bakom ämnet. Det här är dock simpla kilar o på detta hållet räcker det att göra dom i vanlig mdf, behöver inte vara tjocka.
En hemmagjord träklistermaskin med skruvklämmor, justerbara delar och ett stort hjul, placerad på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träsvarvningstillbehör med mätur, klämmor och spindel fastspänd på arbetsbänk i snickeriverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träbit med fingerskarvning på arbetsbänk med hål och metallstift. Hantverk, snickeri, träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träpinne med kilformad ände på mörk bakgrund med hål. Verkstad, snickeri, precisionsarbete, träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träbitar på arbetsbänk, verktygsmärken, gult klistermärke, grov textur, hantverk, konstruktion, mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trästycke med halvfärdig tappfog, handhållet i snickarverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
@Pysslarn skrev o undra varför det är total radiotystnad i superjiggtråden. Ska man behöva gå o köpa plans till nån halvsunkig "the ultimate tenon jig" i väntan på att superjiggen ska visa hur man gör compound angle tenons.?

Nope, här kommer dom. Jag levde i tron att vinklad basyta + vinklad vinkelhylla skulle ordna det men icke, vinkel 2 måste refereras från vinkel 1 vilket är vinkelhyllan, annars blir det knas. Så, vinklad sidohylla + kil bakom ämnet. Det här är dock simpla kilar o på detta hållet räcker det att göra dom i vanlig mdf, behöver inte vara tjocka.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Kan vara så att @Pysslarn missat att du parallellt med jiggbygget också gör din andra praktikantvecka som blocketbevakningsansvarig också?
 
  • Haha
Pysslarn
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Kan vara så att @Pysslarn missat att du parallellt med jiggbygget också gör din andra praktikantvecka som blocketbevakningsansvarig också?
En uppgift nog så svår som det var att uppfinna superjiggen. Full respekt till dig som hanterat blocketbevakningen med bravur under så många år. Mina första två veckor på posten var rätt stressiga men jag ska nog komma in i det så småningom.
Person stressad vid arbetsplats med många datorskärmar visande diagram, finansiell data.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Pysslarn
  • Laddar…
@Ola C
Men varför händer det aldrig något roligt i den här tråden??? :D

//Ronnie
 
P Pysslarn skrev:
@Ola C
Men varför händer det aldrig något roligt i den här tråden??? :D

//Ronnie
Vet ej, funderar också på det!

(....eller ser jag att lampan på pelarborren är tänd o funderar på varför den är det o glömmer helt bort att jag spelar in film)

 
  • Haha
  • Gilla
Jochi och 3 till
  • Laddar…
@Pysslarn nu har jag funderat färdigt, här kommer kvällens underhållning.

Byggvideo #7 där senaste uppfinningarna visas. Första uppfinningen är lätt att integrera i redan byggd jigg. Nummer två är inte lika lätt o kräver en ny bas till löpvagnen.

 
  • Gilla
mattiasp och 1 till
  • Laddar…
Only for you @Pysslarn:)...och för sambon som beställt två lådor.

Zero degree dovetails© lådor i ask o valnöt. Lådbottnar i läder.

Två öppna träaskar med sammanfogningar och röda insidor, placerade på en vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
JFrisk och 2 till
  • Laddar…
Går bra med filmandet nu. Favorit i repris, senast va det väl knäet i fräsbordsströmbrytaren. Denna gången höftkulan i anhållsskenan till bordsågen.

@Pysslarn kan du låna några penslar ur @Daniel_N s nya kebabvagn o komma o säkra dom skarpa hörnen i min verkstad?
 
  • Haha
  • Gilla
TeroM och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.