Va lite orolig ett tag att han tröttnat på jiggjäveln o därför slutat höra av sig... Men så dök det upp ett meddelande från @Pysslarn igen:love:

Han gilla dom nollgradiga dovetailsen som lurar varenda betraktare tills man öppnar en låda o ser sidorna. Dock tyckte han dom va lite tjocka o va mer efter den där snobblooken där nästan bara ändträ syns på ena sidan.

Ok, smalare än så här blir svårt med befintliga klingor. 3.2mm tappar 16.8 "sinkor", det är en rätt liten detalj det här, snusburk som jämförelse. Inte limmad eller sandpapprad, bara oljad.
Träkub med intressant mönster, snustub General Classic bakom, möjligen arbetsbänk, fokus på kuben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
TriNitro och 6 till
  • Laddar…
Inga tankar på att börja köra vinklade ämnen och få riktiga laxstjärtar. Eller det kanske inte blir tillräckligt exakt med allt joxande?

Fler gångjärn åt folket :crysmile:

E
Ola C Ola C skrev:
Va lite orolig ett tag att han tröttnat på jiggjäveln o därför slutat höra av sig... Men så dök det upp ett meddelande från @Pysslarn igen:love:

Han gilla dom nollgradiga dovetailsen som lurar varenda betraktare tills man öppnar en låda o ser sidorna. Dock tyckte han dom va lite tjocka o va mer efter den där snobblooken där nästan bara ändträ syns på ena sidan.

Ok, smalare än så här blir svårt med befintliga klingor. 3.2mm tappar 16.8 "sinkor", det är en rätt liten detalj det här, snusburk som jämförelse. Inte limmad eller sandpapprad, bara oljad.
[bild]
Bättre blir det inte:D

Lime113 Lime113 skrev:
Inga tankar på att börja köra vinklade ämnen och få riktiga laxstjärtar. Eller det kanske inte blir tillräckligt exakt med allt joxande?

Fler gångjärn åt folket :crysmile:
[media]
Kommer inte åt innerhörnen i tailsen ändå, såvida man inte har specialslipad klinga som matchar dovetailvinkeln. Sen känns det inte som denna jiggen är riktigt gjord för det, hade byggt nån annan variant om dovetails var primära målet.

• Gilla
Lime113
  • Laddar…
Jag kommer aldrig att kunna ha en sådanhär jigg — med tanke på hur ruskigt bra den är skulle jag bara vilja boxjointa ihop allt jag gör, antingen det är lämpligt eller inte!

Otroligt snyggt jobbat @Ola C; fantastiskt hög nivå på din skapelse!!!
//Ronnie

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Jag kommer aldrig att kunna ha en sådanhär jigg — med tanke på hur ruskigt bra den är skulle jag bara vilja boxjointa ihop allt jag gör, antingen det är lämpligt eller inte!

Otroligt snyggt jobbat @Ola C; fantastiskt hög nivå på din skapelse!!!
//Ronnie
Tack! Den e grym för diverse tappar, dubbeltappar o bridle joints också. Jag är inte så boxjointtokig som det kanske framstår som här, men tappar gör jag i princip i varenda projekt. Sen kommer jag in i perioder när jag tycker det ska testas nya saker, en sådan är väl nu. Vi har kommit ganska långt sen starten på sidan 1, där jag skrev den gjorde boxjoints på hela 4mm tal.:)

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Det börjar spåra ur...sa lokföraren när han kom in i solkurvan.

Hursomhelst, fortsätter testa systemet. Nu är vi ganska långt ut på specialfogsflanken. Börjar med 20mm fingerbredd längst ut, sen 16, 12, 8 och 4 och sen stiger bredden igen från centrum. Ser lite trångt/osymetriskt ut där i mitten runt 4 millimetarn men sånt kan ju enkelt ändras. Såna här mönster för mönstrets skull är kanske inte riktigt min grej, men kul att prova.
Träplatta med fingerskarvar, precisionsarbete, snickeriverkstad i bakgrunden, hantverksskicklighet, ljus och mörk trä.
Skapa konto

Träsnickeri, fingerskarvade träbitar, hantverk, verkstad, precision, ljus och mörkt trä.
Skapa konto

Träplanka med fingerskarvar, snickeri, fin ådring, verkstad i bakgrunden, hantverk, träbearbetning, kvalitetsarbete, noggrannhet.
Skapa konto

Träblock med genomarbetad tappfog, snickeri, detaljerad hantverksskicklighet, träslöjd, kvalitetsträ, arbetsverkstad bakom.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
uplj och 7 till
  • Laddar…
Fasiken va läckert!!!

• Gilla
Ola C
  • Laddar…
Nån får fan snart komma o leda ut mig. Välkomma till boxjointdagiset, ta lite pennor o börja rita :rofl:. Nu blir det inte mer idag, ska äta tacos o se på Mello. @Daniel_N e som vanligt väldigt laddad inför kvällens deltävling.
Verkstad med utspridda trädelar, verktyg, måttenheter och anteckningar på arbetsbänk. Snickeri eller träarbete pågår.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Nån får fan snart komma o leda ut mig. Välkomma till boxjointdagiset, ta lite pennor o börja rita :rofl:. Nu blir det inte mer idag, ska äta tacos o se på Mello. @Daniel_N e som vanligt väldigt laddad inför kvällens deltävling.
[bild]
Bäst ikväll, mellanakten! :cool:(y)

• Gilla
Ola C
  • Laddar…
En dag på halvfart efter taco o Mello koman igårkväll.

Om ni undrar vad i hela friden jag håller på med så är det en ny sell-in film för jiggen på gång, kanske 2min lång. Drar ihop en massa demos till den + lär mig nya saker samtidigt.

Hursomhelst. Dagens fog gör en lätt sjösjuk. Boxjointsen är i fallande/stigande bredd o "byter plats" med varandra breddmässigt. Som en sån där Reutersvärd omöjlig fugur tavla. Fan rätt fräsig, det där kommer amerikanerna att gilla:)

Passade även på att göra en ny version av gårdagens fog o plockade bort den minsta pinnen i mitten. Blev klart bättre tyckte jag.

Träsnickeri, kammussling, träbitar ihoppressade i skruvstyrd arbetsbänk, hantverk, precision, träbearbetning.
Skapa konto

Träblock med hantverksmässiga fogar, olika träslag, snickeriverkstad i bakgrunden, hantverksskicklighet, träbearbetning.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Dan_Johansson och 9 till
  • Laddar…
Testar vinkelsystemet lite mer. 10 graders 12mm tjock 40mm hög tapp i 110mm brett ämne. Tänk bakre stolsfog på en stol som behöver klara väldigt många kilon.

Ser stabilt ut o tänkte då framförallt på hur sidovinklingen uppför sig på längre sträckor.

Träsnickeri, träbitar, hand, verktyg, verkstad, arbete med trä, tillverkningsprocess, snickarbänk, oskarpt bakgrund.
Skapa konto

Träbit med not och fjäder hålls upp i en verkstad, verktyg och kablar i bakgrunden.
Skapa konto

Träkonstruktion på arbetsbänk i verkstad. Snickeri, träbearbetningsverktyg i bakgrunden. Hantverk, snickeri.
Skapa konto

Hand håller träkonstruktion med snitt, i verkstadsmiljö. Verktyg och kablar synliga i bakgrunden. Hantverk, snickeri, träbearbetning.
Skapa konto

Hand håller trästycke med snickerisågad tapp, snickeriverkstad i bakgrunden, arbete med träbearbetning.
Skapa konto

Två träbitar formas till hörn, hålls av hand, snickeri, verkstadsmiljö i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Daniel_N och 8 till
  • Laddar…
...testade jag redan på sidan 5 men då va det torrsim, idag va det mer riktigt test med en tapp som skulle matcha ett tapphål utan att glipa nånstans vilket hade indikerat vinkelknas.

• Gilla
Lime113
  • Laddar…
Hej Köpte Olas ritningar i veckan vilket jobb som är nerlagt på ritningarna.
"Vill bara lyfta på hatten" för Ola
Sen får vi se hur långt tid det tar att få ur tummarna och börja bygga jiggen.
Mvh

• Gilla
Daniel_N och 3 till
  • Laddar…
S sweden skrev:
Hej Köpte Olas ritningar i veckan vilket jobb som är nerlagt på ritningarna.
"Vill bara lyfta på hatten" för Ola
Sen får vi se hur långt tid det tar att få ur tummarna och börja bygga jiggen.
Mvh
Tack! Va lite retrofeeling med komplett måttsatta ritningar, har caddat hela mitt yrkesliv men nuförtiden går allt där via 3d, medan 2d ritningen oftast bara innehåller några få kontrollmått.

Lycka till när bygget drar igång.:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.