7 575 läst · 57 svar
8k läst
57 svar
Tappar internetkontakt
Finns det något program jag kan köra i datorn som noterar varje gång jag har ett avbrott på internet. Wifi och tv bryter nämligen samtidigt.Tänkte ha kabel mellan mediaomvandlaren och dator, då utesluter jag router problem. Isåfall har jag något konkret att visa fiber leverantören.MrJay skrev:
Jag laddade ned wireshark (finns några olika fria program) men även som relativt IT kunnig så kände jag att det var för stor tröskel att felsöka på detta sättet, när jag vet vari mina problem ligger (jag har dålig wifi och använder en powerline adapter för mitt arbetsrum, båda är störningskänsliga och hastigheten varierar stort. Jag behöver dra en riktig kabel helt enkelt.
https://www.poweradmin.com/blog/how...text=Wireshark is designed to capture and log
https://www.poweradmin.com/blog/how...text=Wireshark is designed to capture and log
PingPlotter används som standard vid felsökning av avbrott och när man skall rapportera fel till ISP (de vill oftast ha en pingplotter-fil)T Tomhans skrev:
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 046 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 046 inlägg
https://www.pingplotter.com/download/windows/T Tomhans skrev:
Tänk på att du kan troligtvis bara en router, dator, IP-TV eller liknande kopplat mot mediaomvandlaren.T Tomhans skrev:
Så ingen switch får vara kopplad direkt mot mediaomvandlaren. Detta pga leverantören troligtvis bara lämnar ut en IP adress. Det är routern som gör att man kan ha flera datorer etc anslutna samtidigt.
Så du kan nog bara ha en dator eller IP-TV ansluten.
Men hör med Telia om inte IP-TV ska vara på en annan utgång på mediaomvandlaren eller om den ska vara på samma som "Internet".
Tack för info!!P PappasHammare skrev:[länk]
Tänk på att du kan troligtvis bara en router, dator, IP-TV eller liknande kopplat mot mediaomvandlaren.
Så ingen switch får vara kopplad direkt mot mediaomvandlaren. Detta pga leverantören troligtvis bara lämnar ut en IP adress. Det är routern som gör att man kan ha flera datorer etc anslutna samtidigt.
Så du kan nog bara ha en dator eller IP-TV ansluten.
Men hör med Telia om inte IP-TV ska vara på en annan utgång på mediaomvandlaren eller om den ska vara på samma som "Internet".
Är det inte så att har man en "TV-box" kan man få en egen ström, men det som de flesta numera menar med IPTV i dagligt tal är att man kör netflix, youtube mm via nätverk via en apple tv, chromecast eller inbyggd app i TVn. Dessa "TVBOX"ar tror jag är för pensionärsgenerationen som vill titta på "kanaler", men även kanaler går ofta att få via en app i någon av de förstnämnda vägarna men då går det ju på det vanliga nätverket.MrJay skrev:
Men återigen, min upplevelse är att datat för tex netfilx är bra komprimerat och inte alls tar så mycket bandbredd, iallafall inte om man undviker 4k/UHD. De tar jju så mkt extra betalt för det och på ganska få filmer så får man verkligen en avgörande skillnad så jag skiter i det. När jag fick min första 4k TV satt jag och tittade på demo-slingor på YouTube och imponerades över kvaliteten, men numera så skiter jag i det...
Det är så lite tv som är så bra att man ändå vill se det, att kasta in högre upplösning gör inte programmen bättre annat än första veckan när man imponeras över kvaliteten...
Vi har "Telia Öppen Fiber" och vi kan välja mellan följande tv-operatörer:MrJay skrev:
Kalejdo, Telenor Tv, Allente, Telia Tv och Bahnhof TV.
Och alla levereras via separata IP-TV-WLANet. Via tjänstedelaren så är IP-TV-WLANet otaggat på specifik port samt taggat på internet-porten så att det går att få in det på det egna LANet.
Och ja, man kan välja bara IP-TV och inget internet om man vill det, man kan välja en för internet och en annan för IP-TV.
Edit: Telia hade förr en app (lades ner 2022-03-31) som hette Zappa, med den kunde man styra IP-TV-boxen med mobilen, men då var den tvungen att vara ansluten via egna LANet.
Redigerat:
Liknande trådar
-
Var tappar man av vattnet i en Ivt bergvärme pump ?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Tappar trycket i elementen
Värme allmänt -
Roborock tappar smuts från behållaren
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Fiber, tappar uppkoppling för jämnan
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Varför tappar jag kontakt med kamera i NVR
Villalarm & Hemautomation