Kanske smuts i fiberkontakten? Åskskada?
 
J JohanLun skrev:
Att det stannar 20sek tyder på som någon skrev krock eller väldigt dåligt Wifi, en router som inte funkar som den ska eller något problem i "linan".
Varför kan det inte lika gärna vara "sändaren" som har problem att leverera?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Prova Starlink. Jag får 80-90 Mbps vid 22.00.
 
arosenman arosenman skrev:
Prova Starlink. Jag får 80-90 Mbps vid 22.00.
Vad har du för latens och jitter?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Varför kan det inte lika gärna vara "sändaren" som har problem att leverera?
Det kan givetvis vara vilket fel som helst.

Tänker att man börjar att felsöka genom att ta bort så mycket potentiella fel som möjligt i sin egen setup. Med TV boxen kopplad med sladd till routern så kan man ju se om problemet finns kvar. Då blir det lättare att visa att felet ligger hos någon annan.

När jag haft problem har det oftast varit något hos mig själv som felat. Har haft ett par typiska fel, nån enhet som inte är ställd på DHCP utan fix IP, eller har jag haft en router jag konfat att funka som en switch som ett par gånger "hoppat tillbaka" och börjat dela ut nya IP adresser och då blir allt knas. Varför det hänt förstår jag inte. Men har man bara en enhet på sitt nät och det fortfarande inte funkar så bör det ju vara "på andra sidan" routern (om inte routern är kass - frågan är om den är levererad av ISPn?).

Ett annat sätt är att koppla en dator direkt och köra speed test regelbundet.
 
J JohanLun skrev:
Det kan givetvis vara vilket fel som helst
Mest nyfiken varför de flesta verkar luta åt någon form av "transportproblem" då jag spontant gissar på "tillverkningsproblem".
 
H Harald Blåtumme skrev:
Vad har du för latens och jitter?
Hastighetstest med nedladdning 95,77 Mbps, uppladdning 28,26 Mbps, ping 74 ms. Ansluten via SpaceX Starlink, testserver hos Telenor AB, Stockholm.
 
Det du visar kan nog funka fint för streamingtjänster men tveksamt för tex videomöten, onlinespel osv. Om jag tolkar presenterade siffror rätt.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Det du visar kan nog funka fint för streamingtjänster men tveksamt för tex videomöten, onlinespel osv. Om jag tolkar presenterade siffror rätt.
Jag får inga problem med Teams videomöten.
 
T Tomhans skrev:
Det

Det är Telia fiber. Det här problemet har varit i över 1 år, så det är inget nytt fenomen som dykt upp nyligen. Jag har ett Mesh system TP-link. Vi har bara dator och IP-TV anslutna.
När vi fick indraget fiber i huset för ca.8 år sen har jag för mig att någon sa till oss, att med 100/100 hastighet så kunde det bli problem för oss på kvällar när alla kom hem och satte igång alla datorer etc.
Till vår förening har vi förr haft ett liknande problem dvs att kapaciteten inte var tillräcklig för att många skulle kunna vara uppkopplade samtidigt. Då uppstod just att det inte fungerade bra framåt eftermiddag kväll när man kopplade upp sig.
Problemet var inte vad var och en hade för anslutning utan den gemensamma punkten, där områdets anslutningar möttes. Lite som med vattenledningar att ditt rör kanske tillåter 100 liter i minuten men när tio andra ska vattna trägårn de med, så klarar inte brunnen leverera längre. Våra anslutningar gick ju till en aggregationspunk där leverantören kopplade in sig mot nätet. Det snöret var helt enkelt för tunt. Eller som att en telefonväxel bara kan hantera ett visst antal samtida samtal. Var och en hade kapacitet nog, för när vi hade problem och kontaktade supporten så fick vi veta att "vi kan mäta din anslutning och den ser bra ut"
(dvs kopplingen mellan "växeln" och "modemet" hemma hos mig)
 
T Tomhans skrev:
Jag har bredband via fiber, 100/100. Har IP-tv. Tappar kontakten med internet väldigt ofta. Dagtid kan det fungera bra, men på kvällen händer det stup i ett. Har provat två olika bredbandsleverantörer, men det är likadant hos båda. Har jag för låg hastighet på bredbandet?
100 är precis för IPTV bör ha högre hastighet pga när alla andra i hushållet använder internet blir det problem 250-500 perfekt Har jobbat med bredband i över 10år innan.
 
Du har för många brukare för 100.
Laddar jag hem på min dator så laggar min iptv.
Men jag har inte behov för högre hastighet.
Jag behöver inte ladda hem samtidigt.
Bara testat.
 
Genom att ansluta IP-TV-boxen via dedikerade VLANet, separat port på tjänstefördelaren, så belastas inte det egna bredbandets bandbred.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Kör ni på väldigt hög kvalitet (4k/UHD)? Kommer inte den att automagiskt gå ned i kvalitet när bandbredden inte räcker? Jag hade tidigare ett mobilabonemang med fri mängd men begränsad hastighet, minns inte men tror det var 2MBit och det gick att streama via netflix och chromecast när man satte upp en hotspot. Det blir givetvis sämre kvalitet, men det laggar / hackar inte, det är inbyggt i protokollet som jag förstår att kunna hantera, buffra och anpassa kvaliteten utan att det stannar 20 sekunder. Jag tror inte på att det är orsaken att 100MBIt inte räcker. Inte för fenomenet att det stannar i 20 sek.
 
MrJay
Demmpa Demmpa skrev:
Genom att ansluta IP-TV-boxen via dedikerade VLANet, separat port på tjänstefördelaren, så belastas inte det egna bredbandets bandbred.
Förutsatt att han kör iptv-lösningen från operatören som baseras på multicast. Kör man egen iptv lösning går allt som vanlig trafik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.