Tapetserade i somras ett rum där tapeten har vridit sig i ett av hörnen nu på vintern. Går det till sig på sommaren när väggen rör sig tillbaka eller kommer det alltid se ut som på bilden?
Finns det något man kan göra, t.ex. spruta in tapetlim med spruta och släta till det eller blir det värre?
Bifogar en bild hur det ser ut. Har en lampa i hörnet som ger sidoljus så effekten blir extrem när det är mörkt ute och lampan lyser.
Finns det något man kan göra, t.ex. spruta in tapetlim med spruta och släta till det eller blir det värre?
Bifogar en bild hur det ser ut. Har en lampa i hörnet som ger sidoljus så effekten blir extrem när det är mörkt ute och lampan lyser.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har exakt samma fenomen i ett par hörn hemma.M M_H skrev:Tapetserade i somras ett rum där tapeten har vridit sig i ett av hörnen nu på vintern. Går det till sig på sommaren när väggen rör sig tillbaka eller kommer det alltid se ut som på bilden?
[bild]
Gör inget åt det!
Det är huset som rör sig i förhållande till temperatur, luftfuktighet etc.
I sommar, när det är samma förhållande som det var när du tapetserade första gången kommer det se bra ut igen.
Mina hörn har något grövre "veck", men å andra sidan så går vecken diagonalt åt ena hållet på vintern, åt andra hållet på sommaren och ser bra ut en kort stund vår och höst.
Huset rör sig och om du fäster tapeterna för hårt mot hörnet genom att föra in extra lim som du beskriver det så kommer det rätt snart sluta med att tapeten istället får sprickor. Husets rörelse är betydligt kraftigare än tapeten och kommer att vinna.
Så, antingen accepterar du att det är sådär (mindfullnes-övningar kan hjälpa) eller så får du hitta någon annan lösning. Exempelvis genom att möblera så att hörnet inte syns, sätta en list i hörnet eller tapetsera så att du har en skarv som kan röra sig i hörnet.
Räkna inte med att det försvinner till sommaren. Beroende på grundläggning och annat får man räkna med rörelser. På landet vet jag om detta och där är glasfiberväv/microlit skuren i hörnorna och sen sitter det en en kvartslist utanpå. Det är ingen idé att försöka betvinga elementen.
Hur menar du? Tapeten är skuren och satt med ca 1 cm överlapp i hörnet. Vet inte om det har hjälpt mot att det inte spricker, men överlappning är inte rörlig eftersom den är limmad mot båda väggarna.K kniv skrev:
Skulle det gå att försöka blöta upp tapeten i hörnet och få limmet att släppa? Kanske svårt då det är den undre tapeten i överlappningen som behöver släppa och inte den övre.
Hade detta problem i en lägenhet för många år sedan av en annan tidigare tapetsering. Men löste det med att inte limma på den överliggande våden som därmed blev "flytande". Och det var präktigt ojämnt, men höll ändå bra med "spännet" som var ca 10 mm. Men det vill ju naturligtvis till att andra inte vet om att det var löst. För DÅ hade det ju testats med resultatet att det var ogjort arbete.
1cm är på tok för mycket. Du sätter undersidan på tapetkniven mot våden man nyss satt, då skär man 2-3mm på andra väggen i hörnet. Sen gör man samma sak på nästa våd. Då får du betydligt mindre överlapp som inte kommer skrynkla sigM M_H skrev:Hur menar du? Tapeten är skuren och satt med ca 1 cm överlapp i hörnet. Vet inte om det har hjälpt mot att det inte spricker, men överlappning är inte rörlig eftersom den är limmad mot båda väggarna.
Skulle det gå att försöka blöta upp tapeten i hörnet och få limmet att släppa? Kanske svårt då det är den undre tapeten i överlappningen som behöver släppa och inte den övre.
Okej, tack för all input!
Steg ett blir att helt enkelt försöka ignorera och strunta i det. Men då jag vet hur jag fungerar kommer jag nog stå och inspektera tapeten varje dag.
Jag får se om det går tillbaka till sommaren och så får jag ta beslut då om jag ska försöka mig på något för att hörnet/överlappningen ska bli mer rörlig.
Steg ett blir att helt enkelt försöka ignorera och strunta i det. Men då jag vet hur jag fungerar kommer jag nog stå och inspektera tapeten varje dag.
Jag får se om det går tillbaka till sommaren och så får jag ta beslut då om jag ska försöka mig på något för att hörnet/överlappningen ska bli mer rörlig.
Hej, jag har ett gammalt hus som rör dig mycket, jag har inte tapetserat runt hörnen utan mot dom den har jag tapetserat en hörnlist och satt dit blir jättebraM M_H skrev:Tapetserade i somras ett rum där tapeten har vridit sig i ett av hörnen nu på vintern. Går det till sig på sommaren när väggen rör sig tillbaka eller kommer det alltid se ut som på bilden?
[bild]
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur rengöra smutsiga våtrumstapet
Badrum -
Hur gör jag för att måla över en tapet som har fått matolja på sig?
Färg, Måla & Tapetsera -
Går det att måla vägg med trasiga tapet?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur laga innerhörn med trasig tapet?
Färg, Måla & Tapetsera -
Bärande stolpe bakom kamin med sprickor och som vridit sig
Fritidshus