E.6745 Elin6745 skrev:
Noterar dina problembeskrivningar men ser inte ett enda förslag på lösning. "Pannrum" är som tidigare beskrivet inte lika med vår tvättstuga utan all installation kommer vara i garaget. Vad du syftar på med resterande kommentarer om TVrum m.m. förstår jag helt ärligt inte. Läs gärna igenom tråden, har du förslag och idéer på förbättringar tas dessa tacksamt emot men jag är inte intresserad av att höra massa negativa onödiga kommentarer.
Hmm. Du verkar läsa selektivt. Jag ser inga negativa kommentarer i mitt inlägg, men väl rekommendationer om vad man bör undvika, och varför.

Vill du ha en skiss?

S sunqan skrev:
Hmm. Du verkar läsa selektivt. Jag ser inga negativa kommentarer i mitt inlägg, men väl rekommendationer om vad man bör undvika, och varför.

Vill du ha en skiss?
Om du har en skiss tas den självklart gärna emot.
Ha gärna vår vision i åtanke som jag beskrivet högre upp i tråden.

E.6745 Elin6745 skrev:
Jag förstår det inte heller. Har tittat på 100-tals planritningar och aldrig sett denna lösning. Efter ett tag inser man att alla planritningar bygger på en och samma grundfilosofi vilket jag tycker är märkligt.
Tvättstugan med groventré i anslutning till kök.
Därför har vi bestämt oss för att rita vårt egna hus.
Om du orkar och vill skulle det vara roligt att se en skiss över er planritning.
Skickar gärna vår planritning! Dock är vi bara två vuxna i hushållet, så det är i lite mindre skala än vad du har i kikaren. Har dock inte tillgång till ritningarna nu, men kanske i morgon kväll.

Vi var lite i samma sits. Tittade i en massa kataloger och gick till demohus för att få inspiration, men såg inte oss och det flöde vi tänkte oss någonstans. Vi hade väl i och för sig tänkt rita själva ändå, men vi blev förvånade över att det inte var så mycket variation bland färdighusen. Tänkte jävligt mycket och länge och jobbade slutligen med en arkitekt för att knyta ihop allt.

• Gilla
sunqan och 1 till
  • Laddar…
Tankar från mitt hus med stort vardagsrum kopplat till matdel:
Det är svårt att "dela ljudutrymmet" i stort öppet rum. TV:n låter och då kan man inte lyssna på en pod medan man diskar utan att störa osv. Jag skulle inte vilja ha både öppet nere samt öppet från den öppna delen nere till en helt öppen övervåning. Ljudet från en TV (eller något annat) i ena ändan kommer finnas överallt och göra det svårt att utnyttja utrymmet en vanlig trött kväll. För åtminstone jag vill inte alltid se vad frun eller barnen tittar på.

Vill man ha nära till tvätten från sovrummet så är det möjligt ha sovrum på övervåningen och ha ett tvättnedkast - ytterst praktiskt. Slänger bara in idén så att ni inte fastnar i närhet på samma plan.

Lycka till med planerna!

A avdpos skrev:
Tankar från mitt hus med stort vardagsrum kopplat till matdel:
Det är svårt att "dela ljudutrymmet" i stort öppet rum. TV:n låter och då kan man inte lyssna på en pod medan man diskar utan att störa osv. Jag skulle inte vilja ha både öppet nere samt öppet från den öppna delen nere till en helt öppen övervåning. Ljudet från en TV (eller något annat) i ena ändan kommer finnas överallt och göra det svårt att utnyttja utrymmet en vanlig trött kväll. För åtminstone jag vill inte alltid se vad frun eller barnen tittar på.

Vill man ha nära till tvätten från sovrummet så är det möjligt ha sovrum på övervåningen och ha ett tvättnedkast - ytterst praktiskt. Slänger bara in idén så att ni inte fastnar i närhet på samma plan.

Lycka till med planerna!
Tack för dina tankar. Att ha sovrummen på övervåningen går dock helt bort för oss. Det viktigaste för oss är rymden. Högt till tak, stora fönster och alla sovrum i en flygel som man kan stänga om.
Men väl värt att fundera kring ljudet. Har börjat fundera kring att släppa upp väggen mellan kök och vardagsrum hela bägen upp till nock och sätta in stora skjutdörrarför att dela av lite. Värt att överväga.

T
E.6745 Elin6745 skrev:
Vi planerar att bygga hus och har tittat runt på mängder av hus under årens lopp. Känner dock att de flesta planritningar är gammaldags och inte speglar det flöde vi har/saknar i vårt hus idag.
Exempelvis så förstår jag verkligen inte varför man ska ha en tvättstuga i anslutning till kök eller entré.
Tvättstugan i min värld handlar ju om klädvård och det gör sig bäst i anslutning till klädkammare.
Är det något jag är innerligt trött på i vårt nuvarande hus så är det just detta eviga springandet med kläder från ungarnas sovrum på övervåning, ner till tvättstugan på entréplan. Sedan tvättas kläderna och sedan ska de upp igen till respektive rum. Vi har torktumlare och torkskåp, kläderna hängs aldrig ut på tork.

Det hus vi själva skissat upp har två stora klädkammare på var sin sida om en tvättstuga som dessutom ska inrymma dusch och toalett. Tanken är att våra två barn ska dela på en klädkammare och vi föräldrar delar på den andra klädkammaren.
På detta viset så kommer all vår klädvård ske i samma rum utan något onödigt spring genom hela huset.
Man går upp på morgonen, duschar och klär sig i samma rum. Smutskläderna hamnar automatiskt direkt i tvättstugan eftersom duschen är där. När kläderna är rena och vikta hamnar de tillbaks i respektive klädkammare som är i anslutning. Både vårt och barnens sovrum slipper inrymma garderober dessutom.

Hur kan detta bli fel är min fråga till er där ute?

Eftersom vi tittat på så otroligt mycket olika hus och aldrig sett något liknande så måste jag erkänna att man börjar tvivla på sin egna vision men jag kan inte se nackdelarna själv så kom gärna med era synpunkter.
Jag byggde själv hus i två plan för ca 7-8 år sedan, där del av nedre våningen har full takhöjd och med räcke på övrevåningen. Jag har också två kolleger med liknande planlösningar. Vi är alla tre rörande överens att vi ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG skulle välja en liknande planlösning om vi skulle bygga på nytt.

Med barn i huset som leker på övre våningen kommer ni aldrig att ha en lugn stund nere. Speciellt med barn under skolåldern så blir det ett jäkla liv då de kommer upp i varv. Dessutom har ni ju ställt till det rejält med två trappor - perfekt för irrationell barnstafett runt-runt-run-och-runt-igen tills någon slår sig eller en förälder tappar humöret! :rofl:

• Haha
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.