E.6745 Elin6745 skrev:
Nja, nu är ju detta en enkel skiss från powerpoint så klart alla detaljer inte är på plats. Självklart en vanlig dörr från hallen till toaletten.
Entrén är mellan skafferi och toalett, där hallen är. Kan självklart förlänga väggen mellan kök och hall men vi vill ha det så öppet som möjligt.
Garagen är inte tänkta att vara separerade.

Angående tvättstugan så är det min huvudfråga då vi väldigt gärna vill ha denna anslutning till sovrummen. Har faktiskt samma mellanrum mellan tvättstuga och sovrum idag och har aldrig reflekterat över någon störning. Men klart värt att beakta.
Jag förstår tanken med tvättstugan, säger inte att den är dålig utan snarare att den placeringen med sovrummet inte är optimal

Öppen känsla kommer ni få ändå, huset känns gigantiskt?
Ingen groventre, eller sätt att gå från garaget till huset utan att behöva gå ute?
 
J Jarlsgård skrev:
Jag förstår tanken med tvättstugan, säger inte att den är dålig utan snarare att den placeringen med sovrummet inte är optimal

Öppen känsla kommer ni få ändå, huset känns gigantiskt?
Ingen groventre, eller sätt att gå från garaget till huset utan att behöva gå ute?
Entréplan kommer landa på ca 190kvm med garagen inkluderade.
Någon typ av ingång från garaget är tanken men vi är lite osäkra på hur. Å ena sidan funderar vi på en enklare hall som sluss mellan garage och kök men å andra sidan är vi lockade av ett typ av grovlek för disk och dylikt. Isf måste vi förlänga den flygels av huset med va 2m så vi är osäkra på om det kommer se bra ut.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har ni en tomt redan ? Oftast är det enklare att planera huset efter tomten. Jag tror ni kan få till något bra av era tankar. Glöm inte att hitta en duktig arkitekt.
Små justeringar kommer vi självklart ha utrymme för men detta handlar främst om vårt drömhus. Vi känner att huset vi vill bygga kommer göra sig på de flesta plana tomter med hänsyn taget till solläget naturligtvis. Vi tittar på flera områden men då var svikt är att köpa en större bit mark, ca 5000kvm, så kommer vi ha utrymme att placera huset på ett bra sätt i förhållande till tomten oavsett.
 
Så huset är ca 250kvm boyta exkl garage?

Vill även säga att stor tomt inte nödvändigtvis innebär att man får bygga stort :surprised:

Tycker det är rätt svårt att bedöma om utrymmena är bra disponerade till storleken på huset utan måttsättning.
 
J Jarlsgård skrev:
Så huset är ca 250kvm boyta exkl garage?

Vill även säga att stor tomt inte nödvändigtvis innebär att man får bygga stort :surprised:

Tycker det är rätt svårt att bedöma om utrymmena är bra disponerade till storleken på huset utan måttsättning.
Fokusera på planlösningen nu;)
Resterande har vi koll på.
Vad tror du om tvättstugan?
 
Hoppas ni bara har en bil om garaget blir 6 m brett utvändigt mått ;)

Nä men för att vara lite mer seriös då. Har ni behov av ett gästrum? Jag antar att svaret är nej, men det kan vara bra att lyfta frågan.

Sen är det risk att det blir mycket ljud kring sovrummen med trapp, tvättstuga samt att alla sovrum ligger vid varandra. Tonåringar från övervåningen som dundrar ner för trappen för att gå på toa? Ljudisolerade väggar är väl ett krav (har dock inget med planlösningen i sig att göra).
 
E.6745 Elin6745 skrev:
Fokusera på planlösningen nu;)
Resterande har vi koll på.
Vad tror du om tvättstugan?
Just saying det är lätt att man får för sig att varar för att tomten är generös så är ens möjligheter oändliga, dessvärre ser inte verkligheten ut så. I synnerhet inte om det rör sig om åkermark ;)

Vet inte riktigt vad jag kan säga mer om planlösningen utan mått, det enda jag kan se är att det finns en hel del att förbättra! Tvättstugan med klk på var sida ser jag som det minsta problemet faktiskt :thinking: och att ha en sådan lösning ser jag i sig inte som något större problem :) frågan e mest om tanken hur det ska funka kommer funka i verkligheten.. :cool:
 
Eftersom du verkar vilja ha feedback på just ditt badrum som har tvättmaskin så får du det här av mig: jag skulle aldrig placera mitt sovrum bredvid tvättstugan. Likaså skulle jag aldrig vilja ha sovrummet bredvid diskmaskinen. Skönast är ju att köra sådana saker på natten så är det klart på morgonen.
På 190 kvm skulle jag kunna hitta på ganska många lösningar på att slippa för mkt tvätt som ligger runt om i huset. Bland annat så kan man lära sina barn att gå och lägga sin smutstvätt i tvättkorg/korgar.
Själv tycker jag det är gött att gå iväg med allt sånt till källaren där jag har tvättmaskin och torktumlare och torkrum. Dessutom så är det gött de ggr alla barn och jag + frugan har smutsiga träningskläder att man kan lägga allt sånt utanför tvättstugan i källaren och tvätta det när tid finnes utan att man behöver känna gammal unken svett nära sovrum/vardagsrum/kök.

Jag hade nog försökt få in något kontor någonstans där i huset också. Kändes som ni hade väldigt stora ytor där inte jag hade lagt så stora ytor. Även övre planet kändes lite konstigt.
Spiraltrappa är lite kul. Men den tar mkt mer plats i anspråk än vad du tror. Om det ska vara något trevligt alls att gå i den så bör den ha minst radie 700. Gärna radie 900. Anledningen är att lutningen och stegets djup blir sämre ju mindre radie du har.

Lycka till :)
 
  • Gilla
Freddy_kruger och 1 till
  • Laddar…
Sorry men planlösningen är väldigt, väldigt dålig på så många sätt.

Men om vi ska fokusera och va konstruktiva om ”samlad klädvård” så Ja! Det låter logiskt och kan va en bra idé. Inte så bra utförande i just din planlösning. Det går nog att göra en bra planlösning utan nackdelarna som fukt, lukt, oväsen, lås från två håll etc som de andra nämner även om dessa rum ligger samband med varandra. Anlita en arkitekt så löser hen det.
Hade ni haft sovrum och klk på ovanvåningen så hade det ju varit längre till tvättstugan och skulle kunna uppfattas som mer jobbigt. Men då kan man ha ett tvättnedkast (som ett gammalt sopnedkast) från klädkammaren rakt ned i tvättkorgen i tvättstugan. Det är inte ovanligt i arkitektritade hus. Sen kan du bygga en klädhiss (som en mathiss) från tvättstugan rätt upp i klädkammaren. Tror det finns många lösningar om ni tycker klädgrejen är jobbig och omständig. Jag tycker er idé om att diska i ett grovkök vid garaget låter omständigt.

Tänk på att huset ni skall bygga för ER också kanske skall ha ett bra andrahandsvärde, eller värdering, om man lånar pengar av banken.

Därför är mitt konstruktiva råd till dig är att anlita en arkitekt några timmar för att få en bra och fungerande planlösning med era idéer och visioner. Sen kan ni fortsätta att skissa och drömma men då med bättre överblick och koll på storlek på rum, flöden, rumssamband, dagsljus etc.
 
  • Gilla
K@tten och 2 till
  • Laddar…
Nu får ni ursäkta oss men vi skulle vara mer hjälpta av mindre gnäll och mer konstruktiv feedback.

Det är fullständigt irrelevant om du tycker planlösningen är urdålig rent allmänt om du inte presenterar ett förslag på förbättring.

Detta är en första skiss, vi är lååååååångt ifrån ett möte med architekt i dagsläget. Inför det mötet behöver vi ha en mycket mer färdig vision.

Beträffande onödiga kommentarer så som "en spiraltrappa tar så mycket mer plats än vad du tror" så är min fråga: Hur vet du vad vi tror?

Alla kommentarer beträffande tomt/byggrätt/bygglov: Vi behöver inte hjälp med detta och det är helt OT.

Kom igen nu alla positiva, konstruktiva människor där ute, kom med era tankar och intressanta lösningar.
 
Det är bäst om man inte ha en "färdig vision" när man anlitar en arkitekt - men tomt, budget, och en lista över krav och önskemål är bra att ha. Någon typ av moodboard kan också vara till nytta.
Med detta tackar jag för mig i denna tråd.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
E.6745 Elin6745 skrev:
Nu får ni ursäkta oss men vi skulle vara mer hjälpta av mindre gnäll och mer konstruktiv feedback.

Det är fullständigt irrelevant om du tycker planlösningen är urdålig rent allmänt om du inte presenterar ett förslag på förbättring.

Detta är en första skiss, vi är lååååååångt ifrån ett möte med architekt i dagsläget. Inför det mötet behöver vi ha en mycket mer färdig vision.

Beträffande onödiga kommentarer så som "en spiraltrappa tar så mycket mer plats än vad du tror" så är min fråga: Hur vet du vad vi tror?

Alla kommentarer beträffande tomt/byggrätt/bygglov: Vi behöver inte hjälp med detta och det är helt OT.

Kom igen nu alla positiva, konstruktiva människor där ute, kom med era tankar och intressanta lösningar.
Var är hallen?
Är ju en fördel om man inte behöver snubbla över ett antal skor när man tar sig in och har någonstans att hänga jackan.
 
Vi har bott i ett hus där ett badrummen hade två ingångar, värdelöst tyckte vi. Antingen glömde man låsa eller ännu mer irriterande när någon glömde att låsa upp ena dörren. Din idé om att ha tvättstugan i anslutning till sovrummen tycker jag däremot är bra, men det bör gå att lösa på något annat sätt.

Jag tycker att er ritning påminner väldigt mycket om hur många kataloghus ser ut idag, kanske kan ni hitta ett där någon redan kommit på en bra lösning. Alternativt lägga några timmar hos en arkitekt redan nu innan ni låst er vid vissa saker.
 
Planritningen innehåller så mycket konstigheter att det är svårt att komma med konstruktiv kritik. Ni har lyckats klämma in 9 rum, en hall och en trappa på en yta på ca 70-80kvm samtidigt som det är enorma sällskapsytor men köket känns ändå litet.
Angående klädkammare/tvättstuga/sovrumslösningen så tycker jag idén är bra men försök att placera rummen på ett sådant sätt så att tvättstugan inte delar vägg med något av sovrummen så slipper ni en del störande ljud.

Ett tips när man skissar på ritningar är att strunta i datorn i inledningsskedet och jobba med blyerts och rutat papper så kan man tänka med pennan och skapandeprocessen blir friare.
 
M mattoys skrev:
Var är hallen?
Är ju en fördel om man inte behöver snubbla över ett antal skor när man tar sig in och har någonstans att hänga jackan.
En 5kvm stor klädkammare i direkt anslutning till hallen kommer lösa det problemet. Vilket är ditt konstruktiva förslag på förbättring?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.