Det finns även NTR M som är för kontakt med saltvatten eller andra höga påkänningar. Kanske ett par lager trätjära kan hjälpa ytterligare.
 
hsd
Kära nån, använd inte tjära om man ska vistas på däcket, det kan lukta läänge och det är inte alla som kan med lukten
 
Tomture61
hsd hsd skrev:
Kära nån, använd inte tjära om man ska vistas på däcket, det kan lukta läänge och det är inte alla som kan med lukten
Tjära luktar gött 👍
Lukten försvinner efter 1 år .
Luktar inte tjära från mina odlingslådor längre (efter 1 år)
 
D
För att illustrera så är det så här NTR-A ser ut efter några år, värt att notera är att det kommer underifrån och startar inte vid ändarna.
 
  • Rötskyddad NTR-A träram som uppvisar förskämning och förfall efter några år, med skador som börjar underifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
Edvuld och 6 till
  • Laddar…
Tomture61
D djac skrev:
För att illustrera så är det så här NTR-A ser ut efter några år, värt att notera är att det kommer underifrån och startar inte vid ändarna.
Finns det ngn möjlighet att skotta bort sand och ersätta med makadam 🤔
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K
D djac skrev:
För att illustrera så är det så här NTR-A ser ut efter några år, värt att notera är att det kommer underifrån och startar inte vid ändarna.
Hur länge är ”några år”?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har gett upp att använda NTR-A tryckta stängelstolpar till att stabilisera fruktträd, de är helt murkna i delen under mark på bara 1-2år.

Funderar på om det kan vara något i marken (väldigt sandig) som inte har läst instruktionerna från NTR och inte håller sig borta.
Det är nog snarare att man tar riktigt skitvirke för att göra såna nu för tiden.
 
Dalbotant Dalbotant skrev:
Det är nog snarare att man tar riktigt skitvirke för att göra såna nu för tiden.
Jo, men de är verkligen helt uppruttna.

NTR-A ska väl egentligen garantera 20års skydd mot röta.
 
D
Tomture61 Tomture61 skrev:
Finns det ngn möjlighet att skotta bort sand och ersätta med makadam 🤔
Säkert men problemet är att sanden trycker upp underifrån, när detta byggdes låg reglarna fritt i luften..

Kanske en större lösning med fiberduk och makadam ovanpå skulle kunna stabilisera.
 
D
K kniv skrev:
Hur länge är ”några år”?
jag skulle säga 3-5 år, lite beroende på sol/skugg-läge.
 
  • Wow
Roger Fundin
  • Laddar…
D
13th Marine 13th Marine skrev:
Jo, men de är verkligen helt uppruttna.

NTR-A ska väl egentligen garantera 20års skydd mot röta.
Ja,det där har jag inte orkat bry mig om, den garanti de är så frikostiga med innebär ju bara att man får nya bräder, det är ju en marginell komponent jämfört med arbetet :(
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
K
D djac skrev:
Säkert men problemet är att sanden trycker upp underifrån, när detta byggdes låg reglarna fritt i luften..

Kanske en större lösning med fiberduk och makadam ovanpå skulle kunna stabilisera.
Jo inte fan stoppar man på massa makadam direkt på marken. Gräv ur 20cm, på med duk sen 5-10cm makadam. Då har du 10-15cm luft också
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D
K kniv skrev:
Jo inte fan stoppar man på massa makadam direkt på marken. Gräv ur 20cm, på med duk sen 5-10cm makadam. Då har du 10-15cm luft också
Det du ser är redan urgrävt, tagit ner 10 cm redan, däcket är över 100m2 och om jag ska gräva ur säg 40cm över hela så blir det en hel del, pust.. men du har såklart rätt i att det förmodligen är det seriösa.
 
Tomture61
K kniv skrev:
Jo inte fan stoppar man på massa makadam direkt på marken. Gräv ur 20cm, på med duk sen 5-10cm makadam. Då har du 10-15cm luft också
Underförstått så använder man geoduk mellan sand och makadam .
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
K
Tomture61 Tomture61 skrev:
Underförstått så använder man geoduk mellan sand och makadam .
Det är tyvärr inte underförstått sett till antalet frågor och trådar om just det. Speciellt inte när TS funderar på att lägga dit det som en lösning på problemet, då är det enda rimliga antagandet att det inte gjorts tristare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.