Borttagna eller förstörda hanbjälkar kan vara en orsak om huset har någon form av ramverkstakstolar. En annan vanlig äldre modell av takkonstruktion är längsgående åsar som vilar på gavelväggarna och upptimrade mellanväggar. Vid en skada på en mellanvägg (eller borttagen sådan) kommer delar av taket att bukta ner, men knappast att orsaka den utkalvning som finns. Det är viktigt att ha med någon som kan äldre byggnadsteknik vid en besiktning. Hellre en 80-årig snickare än en 25-årig byggnadsingenjör. Stommen består säkert av liggande timmer (ca 5x7 tum).
 
  • Gilla
Ivrig
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja det är nog väldigt få bland oss som ser skillnad, på lite avstånd, mellan ett tegeltak och ett tak med tegelfärgade betongpannor.
Smaken är förstås olika. Känsla för estetik varierar. Vissa jag träffat på har haft både dålig smak, ingen känsla för estetik och dessutom sådana som inte lägger märke till omgivningen. Det är möjligt att det finns många som inte ser skillnad, många gör det. På många hus ser betongpannor snygga ut. På vissa tycker jag de inte passar alls - framförallt de äldre husen. Men det är ju samma sak med trä vs PVC fönster osv. De som inte ser skillnad förstår jag skiter i vilket... Det är ju samma med hela livet, vissa skiter i hur bilen ser ut och vill bara ta sig från a till b. För andra är designen viktig. Den intressanta aspekten här var ju att de nya betongpannorna var såpass lika i vikt som tegel. 70-talsbetongen var ju både fula, tunga och blev mossiga och sandiga ganska snabbt.

För mig personligen stör moderna knallorangefärgade betongpannor enormt på ett fint sekelskifteshus. Vet inte om jag ska tycka det är tråkigt eller bra för dem som inte ser någon skillnad. ;)

Det finns garanterat saker jag inte lägger märke till som är betydelsefulla för andra, och jag vill heller inte säga min smak är bättre än någon annans. Proportioner och formkänsla är som med musikalitet enormt individberoende. Här tror jag faktiskt vissa inte ser de skillnader andra tycker är avgörande.
 
  • Gilla
Linnea86 och 4 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Nej. Eftersom felet varit känt sedan tidigare och även diskuterats, så har säljaren inte någon som helst skyldighet i ärendet. Däremot är det ju fritt fram att hoppa av köpet, med de kostnader det innebär.
Om det är felbyggt och säljaren påstår något annat har du 10 år på dig att få ersättning. ;)
 
D Daniel 109 skrev:
Jag tror inte att någon hanbjälke är flyttad. Timmerväggar är ju i princip enbart rejält grova reglar, så de böjer sig inte i första taget.

Jag gissar att det togs bort någon innervägg som höll ytterväggen på plats nät takkupan byggdes. Då finns det bara en riktig infästning av väggen i en ände. Då börjar saker att röra på sig.
Ja om du räknar lite på vektorer och statisk kraft, så är svaret ganska enkelt
 
T Trimjohan skrev:
Om det är felbyggt och säljaren påstår något annat har du 10 år på dig att få ersättning. ;)
Det här är en diskussion som inte passar i den här tråden egentligen, men du har till viss del fel. I det här fallet är det uppenbart att väggarna lutar utåt. Det har dessutom diskuterats med mäklaren som påstått vissa saker. Oavsett vilket är din undersökningsplikt större än att bara lita på utfästelser. Det finns inget "dolt fel" att hämta här. Alls. Att väggarna lutar synligt utåt borde få varningsklockan att ringa både en och två gånger oavsett vad säljaren kommer med för hittepå, sant som osant.
 
  • Gilla
Ingenjören och 4 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Det här är en diskussion som inte passar i den här tråden egentligen, men du har till viss del fel. I det här fallet är det uppenbart att väggarna lutar utåt. Det har dessutom diskuterats med mäklaren som påstått vissa saker. Oavsett vilket är din undersökningsplikt större än att bara lita på utfästelser. Det finns inget "dolt fel" att hämta här. Alls. Att väggarna lutar synligt utåt borde få varningsklockan att ringa både en och två gånger oavsett vad säljaren kommer med för hittepå, sant som osant.
https://www.husadvokaten.se/säljarens-ansvar
Ja jag fick ersättning, så jag hade väl bara tur :)
 
Hej funderar vad gavlarna är uppbyggda av, och om den konstruktionen inte den klarar av att hålla nocken vid gaveln på plats?
Om den gör det undrar jag om väggen kalvat ut i anslutningen till gaveln?
Om det är okej undrar jag om taket svackar på mitten?
Jag har ett torp 1900 timmer en vägg kalvade ut 25 centimeter linjen vid takfoten. tacket svackade på mitten ( betongtegel) hade varit tegel på spån. Alla problem var inbyggda i konstruktionen. fick kapa bärlinorna för att dra in timmret och få ordning på linjen, och blev av med svackan på köpet.
 
J JohanLun skrev:
För mig personligen stör moderna knallorangefärgade betongpannor enormt på ett fint sekelskifteshus. Vet inte om jag ska tycka det är tråkigt eller bra för dem som inte ser någon skillnad. ;)
Knallorange?
Förstår inte vad du pratar om!
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Knallorange?
Förstår inte vad du pratar om!
När jag tittar ut från ett av mina fönster ser jag ett antal hus med betongtegel. Några är gjorda för det från början och har svarta pannor. Några fina sekelskifteshus har bruna pannor som ser rätt gamla ut och inte alls är så kul, ett 60-talshus som bytte för ett par år sen har de som jag antar ska likna tegel och de är alldeles för orangea för att likna tegel. Men, detta är ju helt of topic, så jag lägger ned färg och form diskussionen i denna tråden, och konstaterar att vi alla tycker olika om färg och form och det är väl egentligen ganska bra då det skulle bli trist om allt såg likadant ut... :)
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Betongpannorna väger 36 Kg/m2, lerteglet 30 Kg/m2.
Det är inte så stor skillnad, 20% mer för betongen, och borde väl inte vara avgörande?
Precis. Taket borde dessutom vara dimensionerat för ett par hundra kilo snö per kvadratmeter, så om takbeklädnaden väger 10-15 kilo mer eller mindre kan inte ha någon betydelse.
 
  • Gilla
Trimjohan och 2 till
  • Laddar…
Tpmpaah är inne på rätt spår. Takstolarnas uppgift är att hålla i hop taket så att detta inte får chans
att kalva ut för då pressas ytterväggen ut.
Jag tror att en lösning är att öppna upp i gaveln högst upp och föra in en limträbalk kanske 90*360
Du kan gå in på Moelven beräkningsprogram och se vad som krävs.
Du behöver få in en balk ca 3-4 meter.
Sen ställer man stolpar på några ställen som går ända ned till grunden. Eventuellt öppnas nedersta golvet så att man kan gjuta stödplattor på de ställen där limträstolpar placeras tex. limträ ca 90*90 mm.
Att dra ihop taket med dragstål tror jag inte på. Detta skulle funka om detta gjort innan det tunga betongteglet monterades.
Min lösning vore att med limträbalk i nocken ovanför hanbjälkarna. lyfta så att man fångar upp takets totala vikt och för ned lasten på några limträ stolpar.
Min erfarenhet är att många byggare saknar enkla insikter i hur krafter verkar i olika riktningar. I det gamla gymnasiet fick vi lära oss om kraftkomposanter mm.
MVH
Ring mig om du vill 0704 804390
 
Men som tidigare nämnts så är inte betong tyngre i praktiken. Det är inte där problemet finns. Takstolarna har inte i upogift att hålla ihop taket. Den här raktypen förlitar sig på att ytterväggarna kan ta last. I hus utan innerväggar (typ samlingslokaler) monterade man stålstänger som håller ihop väggarna.
 
Du skrev
"Takstolarna har inte i uppgift att hålla ihop taket."
Du har helt fel.
Det är deras uppgift att med hanbalkarna drar ihop så att talet inte kalvar ut.
Många går till detta forum med ibland stora problem.
Du borde inte ge råd i sånt du inte förstår dig på.
Jag svarar sällan i detta forum och då endast sånt som jag har erfarenhet av.
MVH 72 årig
 
  • Gilla
Trimjohan och 1 till
  • Laddar…
Visst tar hanbjälkarna i övervåningens tak en last. Men de behöver ändå ett upplag i nerlagt som kan ta en last i sidled.
 
D Daniel 109 skrev:
Visst tar hanbjälkarna i övervåningens tak en last. Men de behöver ändå ett upplag i nerlagt som kan ta en last i sidled.
Att du aldrig ger dig?
 
  • Gilla
Ivrig
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.