I Ivrig skrev:
Tpmpaah är inne på rätt spår. Takstolarnas uppgift är att hålla i hop taket så att detta inte får chans
att kalva ut för då pressas ytterväggen ut.
Jag tror att en lösning är att öppna upp i gaveln högst upp och föra in en limträbalk kanske 90*360
Du kan gå in på Moelven beräkningsprogram och se vad som krävs.
Du behöver få in en balk ca 3-4 meter.
Sen ställer man stolpar på några ställen som går ända ned till grunden. Eventuellt öppnas nedersta golvet så att man kan gjuta stödplattor på de ställen där limträstolpar placeras tex. limträ ca 90*90 mm.
Att dra ihop taket med dragstål tror jag inte på. Detta skulle funka om detta gjort innan det tunga betongteglet monterades.
Min lösning vore att med limträbalk i nocken ovanför hanbjälkarna. lyfta så att man fångar upp takets totala vikt och för ned lasten på några limträ stolpar.
Min erfarenhet är att många byggare saknar enkla insikter i hur krafter verkar i olika riktningar. I det gamla gymnasiet fick vi lära oss om kraftkomposanter mm.
MVH
Ring mig om du vill 0704 804390
Jag tycker limträbalk är en vettig lösning om man inte är rädd för lite jobb.
Då avlastas alla problemområden, så länge sparren är ok.
 
Deras kraft är horisontell. dvs dragkraft. MVH David
 
Köp inte huset om du inte fått galen rabatt pga detta. Och även då - tänk noga efter. Det finns många fina hus - ångesten är inte värt det.
 
  • Gilla
Trimjohan
  • Laddar…
I Ivrig skrev:
Deras kraft är horisontell. dvs dragkraft. MVH David
Om svaret är till mig, så syftar jag på att även om man lyfter taket, så måste sparren klara takpannorna. De andra delarna blir mindre kritiska.
 
I en ramverkstakstol har hanbjälkarna två huvuduppgifter, dels verka sammanhållande så att högbenen inte trycker ut ytterväggarna, dels fungera som stöd för högbenen så att dessa kan göras av klenare dimensioner än vad som annars skulle vara fallet. Ett högben som vilar både på en hanbjälke och ett stödben kan betraktas som en lutande balk med fyra upplag. I en sådan takstol kan man inte ta bort vare sig hanbjälke eller stödben utan att det får konsekvenser.
 
  • Gilla
Edward Landenburg och 1 till
  • Laddar…
En ramverkstakstol har en underram, om den saknas så måste den lasten i stället tas av ytterväggarna. En timmervägg klarar ganska stora belastningar, om den är fixerar i båda ändar av timret. Något som normalt görs av innerväggarna.
 
I ett vanligt timmerhus vilar takstolarna på en nockbalk och långsidans ytterväggar. Ytterväggarna hålls på plats av gavel- och innerväggarna.
Väggarna kalvar inte ut så där av att man byter från tegel till betongpannor, utan det beror på att någon har tagit bort någon vital del i husets konstruktion.
 
  • Gilla
Trimjohan och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Borttagna eller förstörda hanbjälkar kan vara en orsak om huset har någon form av ramverkstakstolar. En annan vanlig äldre modell av takkonstruktion är längsgående åsar som vilar på gavelväggarna och upptimrade mellanväggar. Vid en skada på en mellanvägg (eller borttagen sådan) kommer delar av taket att bukta ner, men knappast

Detatt orsaka den utkalvning som finns. Det är viktigt att ha med någon som kan äldre byggnadsteknik vid en besiktning. Hellre en 80-årig snickare än en 25-årig byggnadsingenjör. Stommen består säkert av liggande timmer (ca 5x7 tum).
Det är sannolikt att huset inte har vanlig takstolskonstruktion med hanbjälkar. Ovanligt på hus byggda före sekelskiftet.
 
Köpte ni huset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.