Nissens
S Spleak skrev:
Och den dosan som gick sönder utan att skruvas i?

Jag är ingen expert så tänker inte rakt av säga att du har fel, finns säkerligen en poäng i att skruva försiktigt när man har billigare dosor - men som jag förstår på andra så ska det vara ovanligt med spruckna takdosor på detta sättet, och det ska vara relativt svårt att göra det med ”ren kraft. Detta räknat med att dosan uppfyller ”normal” kvalitet dock.

Men om det är som du säger så är det väl isåfall positivt då förhoppningsvis de andra dosorna isåfall klaras sig bättre (det är framförallt en av dosorna som jag vet blivit dragen lite för hårt).
Om man skruvar så hårt att det blir sådana tryckmärken i taket så belastar man dosan onödigt hårt. Man behöver aldrig någonsin dra åt så hårt. Det minskar ju marginalen för tyngden på lampan dessutom. Om skruvarna redan belastar dosan med säg 30 kilo så blir det ingen marginal kvar att hålla uppe lampan med.

Att någon dosa var trasig innan kan väl bero på alltifrån att någon annan också skruvat hårt tidigare, kanske hängt en gunga till barnen i kroken eller vad som helst. 🙂
 
S
Nissens Nissens skrev:
Om man skruvar så hårt att det blir sådana tryckmärken i taket så belastar man dosan onödigt hårt. Man behöver aldrig någonsin dra åt så hårt. Det minskar ju marginalen för tyngden på lampan dessutom. Om skruvarna redan belastar dosan med säg 30 kilo så blir det ingen marginal kvar att hålla uppe lampan med.

Att någon dosa var trasig innan kan väl bero på alltifrån att någon annan också skruvat hårt tidigare, kanske hängt en gunga till barnen i kroken eller vad som helst. 🙂
Jag tror vi egentligen tänker lika här (man ska inte skruva för hårt vilket gjorts på en dosa), men min poäng var att som jag förstått det så ska snarare lamputtaget börja spricka/böjas (om man skruvar i 30 kg tyngd) innan själva dosan ger efter vid skruvarna. Det är så jag tolkar vissa andras inlägg.

Dvs. man ska inte skruva för hårt (helt onödigt dessutom som du säger), men man ska inte behöva vara såhär pass rädd att dosan spricker - dvs. dosan verkar ha en dålig/felaktig konstruktion och det är det som jag uppfattar är huvudproblemet som orsakat detta.
K _Fredrik_ skrev:
Spontant känns det som att skruvarna gått i förlångt och på så sätt tryckt sönder dosan och då släpper allt neråt. Inte säkert jätte lätt att känna de när det blir bra vridmoment med skruven när den gängar i.
Skruvarna har samma mått, är väl isåfall om de var någon/några millimeter mindre indragna.

Dock ska inte skruven ”fortsätta” i gängorna? Eller menar du att det tar ”stopp” efter muttern och de har tryckt rätt in i plasten?
 
S Spleak skrev:
Och den dosan som gick sönder utan att skruvas i?

Jag är ingen expert så tänker inte rakt av säga att du har fel, finns säkerligen en poäng i att skruva försiktigt när man har billigare dosor - men som jag förstår på andra så ska det vara ovanligt med spruckna takdosor på detta sättet, och det ska vara relativt svårt att göra det med ”ren kraft. Detta räknat med att dosan uppfyller ”normal” kvalitet dock.

Men om det är som du säger så är det väl isåfall positivt då förhoppningsvis de andra dosorna isåfall klaras sig bättre (det är framförallt en av dosorna som jag vet blivit dragen lite för hårt).
byt till dessa skruvar där dosan gått sönder så är problemet löst.
 
  • Skärmdump av en webbsida för Elbutik visar en produkt, regelskruv för 4,50 kronor per enhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
gorcot
  • Laddar…
S
K krillan skrev:
byt till dessa skruvar där dosan gått sönder så är problemet löst.
Du menar i hålen på plasten precis ovanför där ”muttern” var - sen rätt igenom tills den når ”träet” bakom dosan? Förstår jag rätt?
Låter ju som en bra lösning (ifall det funkar) tills man får tid att byta ut dom.
 
Nissens
Jag tycker att det mycket väl kan vara en permanent lösning.
 
Nissens
S Spleak skrev:
Jag tror vi egentligen tänker lika här (man ska inte skruva för hårt vilket gjorts på en dosa), men min poäng var att som jag förstått det så ska snarare lamputtaget börja spricka/böjas (om man skruvar i 30 kg tyngd) innan själva dosan ger efter vid skruvarna. Det är så jag tolkar vissa andras inlägg.

Dvs. man ska inte skruva för hårt (helt onödigt dessutom som du säger), men man ska inte behöva vara såhär pass rädd att dosan spricker - dvs. dosan verkar ha en dålig/felaktig konstruktion och det är det som jag uppfattar är huvudproblemet som orsakat detta.

Skruvarna har samma mått, är väl isåfall om de var någon/några millimeter mindre indragna.

Dock ska inte skruven ”fortsätta” i gängorna? Eller menar du att det tar ”stopp” efter muttern och de har tryckt rätt in i plasten?
Jo, det verkar ju vara en svaghet i dosorna också. Men jag TROR att dosorna kan hålla om man inte skruvar för hårt. Normalt är det ingen stor belastning på kroken.
 
Kroken SKA hålla för 15 kilo, men på normala dosor håller den minst det dubbla och troligen 4-6 dubbla lasten
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S Spleak skrev:
Aha okej, det finns ingen typ av ”renoveringsdosor” eller liknande en elektriker kan använda som på något sätt kan monteras i den ”gamla” dosan?

Och med ”öppnar taket” menas det såga bort en stor del av gipsskivan och montera en ny (med då efterföljande spackling och ommålning av tak gissar jag på)? 😕

Fortfarande konfunderad varför detta hänt (på flera dosor) - ska takdosor inte hålla mer än 10-15 år? Har inte hört bekanta ha liknande problem vilket får mig att tro att jag gjort något fel (men kommer inte på vad det skulle vara). 🤔
Plast åldras. Vissa av dina dosor kanske mer utsatta av solljus och därmed åldras snabbare än den i klädkammaren utan fönster.
 
Düsseldorff
M Mikedigitize skrev:
Plast åldras. Vissa av dina dosor kanske mer utsatta av solljus och därmed åldras snabbare än den i klädkammaren utan fönster.
Hur fan är dosorna utsatta för solljus??
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Solljus känns ju långsökt, men det finns ljuskällor som avger UV-ljus, och värme kan också skynda på åldrandet.
Sen håller jag med om att det verkar vara någon billighetsvariant som åkt upp, de takdosor jag har haft kontakt med har haft mutterstycken i metall nitade på en bakplatta som sedan fästs mot någon kortling.
Brandpostkoppling, röd, fyra uttag, central mätare, "HORISONTAL", väggfäste, industriellt säkerhetsutrustning.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Ju äldre plasten blir, ju lägre last klarar den, så det är inte oväntat att plasten spricker med tiden om man dragit för hårt, så om man vill att plasten ska hålla i 10-tals år så drar man så lite som möjligt för att lösa uppgiften. Så till TS, det kan vara en god ide att försiktigt släppa på skruvarna på de dosor som fortfarande är hela.

Värme påskyndar åldringen. Så byta till LED-lampor är rent allmänt en bra idé, om man har svårbytt plast, speciellt om det är gammal bakelit.
 
Hänger taklampans vikt i dosans skruvar?

Jag har ju ett gammalt hus med solida plank väggar och tak med bjälklag med massor av massivt trä. Jag drar ju en krok i taket. Då kan jag själv gunga i taklampan.

Jag skulle sätta uttaget med "klor" som ju iallafall finns på uttag för vägg fortfarande, sen hänga lampan i en gammaldags krok. Att uttagen klarar sin egen vikt med klorna antar jag...
 
J JohanLun skrev:
Hänger taklampans vikt i dosans skruvar?
Japp, det är det så det normalt sett funkar idag.
Lamputtag med krok.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Spleak skrev:
Jag tror vi egentligen tänker lika här (man ska inte skruva för hårt vilket gjorts på en dosa), men min poäng var att som jag förstått det så ska snarare lamputtaget börja spricka/böjas (om man skruvar i 30 kg tyngd) innan själva dosan ger efter vid skruvarna. Det är så jag tolkar vissa andras inlägg.

Dvs. man ska inte skruva för hårt (helt onödigt dessutom som du säger), men man ska inte behöva vara såhär pass rädd att dosan spricker - dvs. dosan verkar ha en dålig/felaktig konstruktion och det är det som jag uppfattar är huvudproblemet som orsakat detta.

Skruvarna har samma mått, är väl isåfall om de var någon/några millimeter mindre indragna.

Dock ska inte skruven ”fortsätta” i gängorna? Eller menar du att det tar ”stopp” efter muttern och de har tryckt rätt in i plasten?
Exakt. Att den gått förbi muttern sen har det inte varit håll bakom muttern då bottnar skruven och får kraft och reser ut allt tills det spricker. Kan va så.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Japp, det är det så det normalt sett funkar idag.
Lamputtag med krok.
med de nya DCL uttagen blir ju allting bara så fult.

om man inte vill ha lampan precis där uttaget sitter blir det ännu fulare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.