S
D Dublin skrev:
Det kan väl vara så att den som satte upp alla dosor första gången gjorde det med skruvdragare och då så hårt att det kanske blev sprickor i dosorna redan då och sen har plasten gett med sig efter 15 år.
Men kolla runt lite med grannarna, det borde ju vara samma i andra bostäder i föreningen i så fall och då kanske ni kan lösa det gemensamt för att få ner kostnaden.
Som jag förstått det på andra inlägg så ska ”skruva för hårt” inte resultera i detta (oavsett om det gjorts eller inte alltså).

Det var annars min första teori att jag självt gjort (men det förklarar då dock inte dosan som gick sönder när vi skruvade ut ett av lamputtagen, där kan vi ju inte ha gjort för hårt då vi aldrig finns chansen att skruva i den nya).

Det verkar som att dosorna helt enkelt inte är konstruerade korrekt vilket gör att när plasten hårdnar med åren så spricker de när ”muttern” dras åt. Spricker säkert enklare om man drar åt hårdare, men alldeles för enkelt oavsett.
G Grafström skrev:
Nya skruven är förlång och bottnar så det spricker?
Skruven är lika lång som den förra.
Nissens Nissens skrev:
Å andra sidan syns det tydligt i färgen i taket att de nya doslocken varit skruvade väldigt hårt.

Skruvdragare sätter man ofta på momentbegränsning. Skruvar man för hand blir det lätt för hårt skruvat…
Ja på den armaturen du tänker på (finns flera bilder) så verkar det blivit lite tight. Men som sagt så som jag förstår det så bör en takdosa klara detta? Kommer oavsett vara noggrannare med att inte dra åt hårt i framtiden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag har precis samma fel i ett av våra sovrum. Älvsbyhus, byggd 2009. Orkade inte ta tagi det så jag monterade en plafond över dosan.
 
när man monterar en takdosa så skruvas den fast under en plankbit som vilar på glespanelen uppklossad så takdosan sticker ner tillräckligt långt genom innertaket. Du skulle kunna prova byta ut medföljande skruv mot minst 70mm lång träskruv som dras in där dom gamla skruvarna gick in i dosan och dras in i plankbiten som takdosan förhoppningsvis är skruvad under.
Som flera skrivit så är det en billig dosa som gått sönder när du dragit skruvarna för hårt på det nya uttaget.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
S Spleak skrev:
Ett sprack direkt när vi skruvade ut det gamla lamputtaget
Det tyder ju på att dosorna har ett inbyggt fel, alltså inte som kommenterats att ni spräckt dom med nya armaturen.
 
E elmont skrev:
Det som brukar hända ibland är att dosan skadas när snickaren sågar upp doshålet med sin dossåg
Är det inte så att @elmont har svaret i #8? Jag tycker mig se på bilderna att dosan är skadad, troligen sågad i. Det har försvagat dosan. Den överlevde monteringen för 15 år sedan, men den här gången så blev det för mycket. Det förändrar ju inte lösningen på problemet, men förklarar varför den gått sönder. Dosan måste bytas.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
S
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Är det gipstak borde man väl kunna stoppa i en hole-in-one i dosan, köra med en hålsåg typ 200mm, byta dosan, eventuellt sätta dit något att fästa gipsen i, sätta tillbaka gipsen och spackla/måla. Borde kunna få ganska bra fart på en sån reparation efter några dosor, ska det dessutom göras i flera lägenheter så lär man få upp farten.
Skulle någon be mig byta en takdosa med bara 200mm hål att arbete med hade jag nog tackat nej ganska raskt :D

Det är högst troligt VP rör dragna till dosan, då
Kräva beydligt mer utrymme.
 
Nissens
S Spleak skrev:
Ja på den armaturen du tänker på (finns flera bilder) så verkar det blivit lite tight. Men som sagt så som jag förstår det så bör en takdosa klara detta? Kommer oavsett vara noggrannare med att inte dra åt hårt i framtiden.
Nja, om man drar så hårt även på starkare dosor så kan det nog bli lite problem.
Det finns liksom ingen anledning att dra speciellt hårt, inget blir bättre av det.
 
S
Nissens Nissens skrev:
Nja, om man drar så hårt även på starkare dosor så kan det nog bli lite problem.
Det finns liksom ingen anledning att dra speciellt hårt, inget blir bättre av det.
Vi är helt överens om att man inte ska skruva i för hårt, och det kan säkert belasta lamputtaget/dosan i onödan.

Dock så har jag uppfattat att för att dosan ska spricka på det sätt dom har gjort så skulle det krävas så stark kraft att något annat hade gett vika först. Och även om ett av uttagen satt för hårt så har ingen tagit i allt den kunnat, och det finns inga skador på lamputtaget till exempel.

Därav bör det inte vara skruvdragningen som är boven - utan dosan som är felaktig - även om det eventuellt kan vara att man skruvat som gjort så att felet visades nu. Något annat som styrker detta är ju att en av de trasiga dosorna gick sönder innan nya uttaget skruvades i.
G Gamla gubben skrev:
Är det inte så att @elmont har svaret i #8? Jag tycker mig se på bilderna att dosan är skadad, troligen sågad i. Det har försvagat dosan. Den överlevde monteringen för 15 år sedan, men den här gången så blev det för mycket. Det förändrar ju inte lösningen på problemet, men förklarar varför den gått sönder. Dosan måste bytas.
Det är nog inte omöjligt, men det är ju flera dosor som visar liknande problem (hittills 3), kan alla ha blivit sågade i?

Som jag förstått det på andra inlägg ser själva dosan inte ut som en standard-dosa heller gällande konstruktionen.


Just nu går jag på linjen att dosorna behöver bytas pga felaktig konstruktion/material - har inte bestämt mig riktigt om planen ska vara att byta alla uttag eller enbart de som gått sönder. De andra fungerar ju men blir ju lite tveksam om de kommer klara en last på 15 kilo nu efter det som hänt.
 
Nissens
S Spleak skrev:
Vi är helt överens om att man inte ska skruva i för hårt, och det kan säkert belasta lamputtaget/dosan i onödan.

Dock så har jag uppfattat att för att dosan ska spricka på det sätt dom har gjort så skulle det krävas så stark kraft att något annat hade gett vika först. Och även om ett av uttagen satt för hårt så har ingen tagit i allt den kunnat, och det finns inga skador på lamputtaget till exempel.

Därav bör det inte vara skruvdragningen som är boven - utan dosan som är felaktig - även om det eventuellt kan vara att man skruvat som gjort så att felet visades nu. Något annat som styrker detta är ju att en av de trasiga dosorna gick sönder innan nya uttaget skruvades i.

Det är nog inte omöjligt, men det är ju flera dosor som visar liknande problem (hittills 3), kan alla ha blivit sågade i?

Som jag förstått det på andra inlägg ser själva dosan inte ut som en standard-dosa heller gällande konstruktionen.


Just nu går jag på linjen att dosorna behöver bytas pga felaktig konstruktion/material - har inte bestämt mig riktigt om planen ska vara att byta alla uttag eller enbart de som gått sönder. De andra fungerar ju men blir ju lite tveksam om de kommer klara en last på 15 kilo nu efter det som hänt.
Vi tror olika helt enkelt. Dosorna verka något veka, men de var uppenbarligen på tok för hårt skruvade.
Hade dosorna varit starkare ELLER att man skruvat med ”normal” kraft så hade det sannolikt hållit. 🙂
 
S
Nissens Nissens skrev:
Vi tror olika helt enkelt. Dosorna verka något veka, men de var uppenbarligen på tok för hårt skruvade.
Hade dosorna varit starkare ELLER att man skruvat med ”normal” kraft så hade det sannolikt hållit. 🙂
Och den dosan som gick sönder utan att skruvas i?

Jag är ingen expert så tänker inte rakt av säga att du har fel, finns säkerligen en poäng i att skruva försiktigt när man har billigare dosor - men som jag förstår på andra så ska det vara ovanligt med spruckna takdosor på detta sättet, och det ska vara relativt svårt att göra det med ”ren kraft. Detta räknat med att dosan uppfyller ”normal” kvalitet dock.

Men om det är som du säger så är det väl isåfall positivt då förhoppningsvis de andra dosorna isåfall klaras sig bättre (det är framförallt en av dosorna som jag vet blivit dragen lite för hårt).
 
G Gamla gubben skrev:
Är det inte så att @elmont har svaret i #8? Jag tycker mig se på bilderna att dosan är skadad, troligen sågad i. Det har försvagat dosan. Den överlevde monteringen för 15 år sedan, men den här gången så blev det för mycket. Det förändrar ju inte lösningen på problemet, men förklarar varför den gått sönder. Dosan måste bytas.
Visst ser den ut att vara mer eller sågad i, man ser ju plastfnaset.
 
S
FredrikR FredrikR skrev:
Visst ser den ut att vara mer eller sågad i, man ser ju plastfnaset.
Jag tror ”plastfnaset” (om vi tänker på samma) kom från där plasten sprack.
 
S
H HeadQuaker skrev:
Jag har precis samma fel i ett av våra sovrum. Älvsbyhus, byggd 2009. Orkade inte ta tagi det så jag monterade en plafond över dosan.
Intressant - såg konstruktionen liknande ut (en ”mutter” inne i plasten som enda metall)?
 
S Spleak skrev:
Jag tror ”plastfnaset” (om vi tänker på samma) kom från där plasten sprack.
Närbild på en skadad plastdel med metallskruv. Gula markeringar visar skador. Lösningssidas gränssnitt i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där skulle jag säga att det syns märken från dosborren, dock för grunt för att det ska skada dosan enligt mig.
Kanske varit i djupare med borren högre upp men brottytan är precis vid ovankant mutter.

Syns det märken i botten på dosan efter uttagsskruvarna om du kollar?

Sitter inte dosan för högt upp också, kant i överkant med gipset? Borde väl öka risken att man kan dra sönder dosan.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Spontant känns det som att skruvarna gått i förlångt och på så sätt tryckt sönder dosan och då släpper allt neråt. Inte säkert jätte lätt att känna de när det blir bra vridmoment med skruven när den gängar i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.