23 451 läst · 427 svar
23k läst
427 svar
Tänker ni ta Covid-19 Boostervaccindosen?
Herregud, du länkar till en blogg som tolkar resultaten väldigt vinklat (notera att författarna har andra slutsatser) och vinklar dem ännu mer därefter...S SnickareHobb skrev:Idag är ju covid som en lätt förkylning för de flesta. Oavsett om man är vaccinerad eller inte.
Ser ingen anledning att fortfarande uppmana folk att ta vaccinet.
Dessutom så visar ju en studie från Oxford att Pfizers och AstraZenecas vaccin har negativ effekt mot sjukhusinläggning och död efter 2-3 månader (dvs risken för sjukhusinläggning och död är större 2-3 månader efter vaccinet än om du inte vaccinerat dig):
[länk]
För 2 doser Pfizer var ju vaccinet fortsatt effektivt men med avtagande effekt över tid - vilket knappast är kontroversiellt att påstå.
Det ökar ju snarast incitamenten att boostra vaccinet för de med riskfaktorer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 449 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 449 inlägg
Om det ska tolkas på det sättet blir det nog inget skydd av bara en vaccindos efter mer än 1 år. Däremot så bör den andra omgången covid ge ett skydd mot allvarlig sjukdom i vinter.M MrDizzy skrev:
Ser man bara på hur många som dog pga enbart covid och inte MED covid eller underliggande sjukdom så blir fortfarande slutsatsen den samma som jag haft innan Sverige fick första fallet.
Till skillnad från förr så kan man ju nu uttrycka att det är ett jävla daltande med en helt vanlig typ av förkylning.
Haft covid några gånger och ärligt talat så tror jag har det just nu. Hostar och går på alvedon ungefär som de förra gångerna. Kollegor har haft nyss och en är hemma just nu. Fullt i skolorna, dottern hade nog för 2 veckor sedan. Umgås som vanligt och jobbar.
80+ som är oroliga får väl isolera sig och inte hela Sverige.
Backa upp sjukvården med det som behövs.
Förra gången hade vi en hel arbetsgrupp (hotell och restaurang) som fick gå hem med betalt och sen fick sjukvården stå underbemannad så in i helvete för det fanns inte ens folk som kunde sprita och bädda sängar eller ta hand om folk med grundläggande omvårdnad som att ge mat och ge service inom hemtjänsten.
Till skillnad från förr så kan man ju nu uttrycka att det är ett jävla daltande med en helt vanlig typ av förkylning.
Haft covid några gånger och ärligt talat så tror jag har det just nu. Hostar och går på alvedon ungefär som de förra gångerna. Kollegor har haft nyss och en är hemma just nu. Fullt i skolorna, dottern hade nog för 2 veckor sedan. Umgås som vanligt och jobbar.
80+ som är oroliga får väl isolera sig och inte hela Sverige.
Backa upp sjukvården med det som behövs.
Förra gången hade vi en hel arbetsgrupp (hotell och restaurang) som fick gå hem med betalt och sen fick sjukvården stå underbemannad så in i helvete för det fanns inte ens folk som kunde sprita och bädda sängar eller ta hand om folk med grundläggande omvårdnad som att ge mat och ge service inom hemtjänsten.
Nej vet man att man är "genetisk stark" så spelar det ju mindre roll men det är ju dumt att chansa så jag tog både covid-vaccin samt influensa-vaccin så slipper man fundera. Ganska enkelt iaf för mig, övertygad om att det ger stort skydd mot svår sjukdom efter att ha haft covid två gånger!Lill72 skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 468 inlägg
Att ni orkar bry er. Världen har gått vidare
Nejdå, världen försöker att förtränga att Covid-eländet tar ny fart mitt i allt annat "elände".AndersMalmgren skrev:
Sen min poäng är att dagens covid-vaccin bevisligen ger ett mycket bra skydd mot svår sjukdom.
Så varför chansa?
EDIT facts:
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/dashboards/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6
Antagligen. Har tagit alla 3 erbjudna doser hittils så fort jag fått.
Samtidigt är jag sjuk nästan hela tiden sedan dess. Har fler sjukpenningdagar senaste året än de senaste 20åren tillsammans trots att jag konditionstränar mer än någonsin....så det är ju lätt att bli konspiratorisk
Samtidigt är jag sjuk nästan hela tiden sedan dess. Har fler sjukpenningdagar senaste året än de senaste 20åren tillsammans trots att jag konditionstränar mer än någonsin....så det är ju lätt att bli konspiratorisk
Jo men det kan ju bero på något helt annat än Covid.D Dsl skrev:
Det vimlar ju av virus just nu, infuensa, RS och Covid.
Jag väljer att lyssna på folkhälsomyndighetens rekommendation.P paralun skrev:
Jag är varken i riskgrupp eller direkt orolig men eftersom vi fick influensa vaccinet via jobbet och sen att covid vaccinet gavs vid samma tillfälle så fanns det inget att tveka på.
Därmed är dos 4 av covid vaccinet taget. Gör det nytta? Antagligen
Därmed är dos 4 av covid vaccinet taget. Gör det nytta? Antagligen
Jo men FHM's rekommendation är ju att alla bör masa sig väg och vaccinera sig, NU!Lill72 skrev:
Sen kan det då föreligga olika tolkningar mellan landsting.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...-19/om-vaccinerna-mot-covid-19/pafyllnadsdos/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 449 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 449 inlägg
Under första vågen var det fler som dog pga. covid än med covid. Under våg 2 och 3 var det tvärtom men det uppvägde ungefär vartannat . Så antalet avlidna under drygt 1 år med pandemin är ungefär samma oavsett om man kollar med eller av covid.P Pligg85 skrev:
Säg det till de 1678 st som var inskrivna med covid på sjukhusen igår. "Det är bara att gå hem fast du knappt kan andas fast du får extra syrgas, du är ju bara förkyld."P Pligg85 skrev:
Säg det till de anställda på sjukhusen som nu sliter extra med ta hand om alla dessa.
Säg det till de som är sjuka i annat och nu får sina planerade läkarbesök och operationer inställda.
Det är verkligen inte bara 80+ som ligger på sjukhusen. På IVA är medelåldern 64 år.P Pligg85 skrev:
Edit: skrev in missat ord
Redigerat: