Nissens Nissens skrev:
Det framgår ju tydligt att han har en mycket låg pension, och det som blir över efter hyran till barnen ger ingen guldkant på tillvaron. Snarare kommer han att leva som en fattiglapp resten av livet.

Med ett seniorlån blir inte arvingarna involverade alls, och pappan kan få ut en del av sitt bundna kapital och leva gott i många år.

Arvet blir ju mindre till barnen, men pappan har ju rtt till det han fått ihop i livet.
Hur vet du hur allt ser ut eller hur pengarna byter händer ? Du förutser ofta det värsta, om du inte har tänkt på det…

• Gilla
Grundlös och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur vet du hur allt ser ut eller hur pengarna byter händer ? Du förutser ofta det värsta, om du inte har tänkt på det…
Jag går på uppgifterna TS gett. Har du annan info?

Nissens Nissens skrev:
Det framgår ju tydligt att han har en mycket låg pension, och det som blir över efter hyran till barnen ger ingen guldkant på tillvaron. Snarare kommer han att leva som en fattiglapp resten av livet.
Det är din tolkning, eller kanske snarare gissning. Min tolkning är att om familjen som helhet får ökade intäkter via ett bostadstillägg ökar det förälderns möjligheter till "guldkant" och det är ingen gissning utan krass ekonomi.

Hur sedan familjen väljer att fördela sina tillgångar/intäkter, med eller utan bostadstillägg, vet vi naturligtvis inget om och jag tycker ärligt talat att spekulationer kring detta inte hör hit.

• Gilla
Grundlös och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
I en sund familj får familjemedlemmarna maximala intäkter om familjen som helhet maximerar intäkterna. Har du någon anledning att tro att TS familj inte är sund? Och vad spelar det för roll vilken typ av egendom som är inblandad i generationsskiftet? Skulle tankesättet vara annorlunda om en näringsverksamhet var inblandad menar du?
Ja, det är en stor skillnad om en näringsverksamhet är involverad, för då är det något som ger försörjning, sannolikt till fler än den äldre som inte kan bidra längre.
Alfredo Alfredo skrev:
Vad får du något sådant ifrån? Jag läser den direkta motsatsen till att någon vill "låta sin förälder leva knapert".
En pension på 12 000kr och så bostadstillägg på det, sedan skall hyran ut till barnen. Det blir vatten och bröd… bostadstillägget kalkyleras snålt.
Alfredo Alfredo skrev:
För familjen naturligtvis. Att ta ett lån med skitdåliga villkor utan att det är absolut nödvändigt är enbart bra för borgenären!
Nej, det är i detta fallet även bra för pappan. Om ”familjen” tänker sig att pappan skall leva som en fattiglapp, så kan väl pappan lika gärna ta en del av sina egna tillgångar för att undvika det?

Jag har som sagt varit(är) i samma situation och gjorde klart för min förälder att jag är helt ok med att tillgångarna går åt för att hon skall leva gott. Det var jag som föreslog seniorlån, men hon tvekar just för att det är kassa lånevillkor. Men… vi får inte med oss någonting när vi lämnar detta livet så varför inte använda det vi har medans det finns tid?

Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Det är din tolkning, eller kanske snarare gissning. Min tolkning är att om familjen som helhet får ökade intäkter via ett bostadstillägg ökar det förälderns möjligheter till "guldkant" och det är ingen gissning utan krass ekonomi.

Hur sedan familjen väljer att fördela sina tillgångar/intäkter, med eller utan bostadstillägg, vet vi naturligtvis inget om och jag tycker ärligt talat att spekulationer kring detta inte hör hit.
Du menar att dina spekulationer är värda mer än andras? Då tycker vi olika.
TS får väl utveckla de tankarna, fram tills dess vet ingen hur de ser ut. Dina spekulationer eller någon annans kanske är rätt.

Nissens Nissens skrev:
Ja, det är en stor skillnad om en näringsverksamhet är involverad, för då är det något som ger försörjning, sannolikt till fler än den äldre som inte kan bidra längre.
Så då bör man agera med ett sunt ekonomiskt tänkande men inte om det bara gäller några få personers privatekonomi? Vi får enas om att vi inte förstår varandra här.

• Gilla
Grundlös
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du menar att dina spekulationer är värda mer än andras?
Det är inga spekulationer. Jag skrev:
Alfredo Alfredo skrev:
om familjen som helhet får ökade intäkter via ett bostadstillägg ökar det förälderns möjligheter till "guldkant"
Och det är rena krassa fakta, inget annat.

• Gilla
  • Älska
Grundlös och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Så då bör man agera med ett sunt ekonomiskt tänkande men inte om det bara gäller några få personers privatekonomi? Vi får enas om att vi inte förstår varandra här.
Alltså, pappan har en egen ekonomi, de andra familjerna har sina ekonomier. Det hade varit stor skillnad om det hade varit en näringsverksamhet involverad.

OM ”familjen” planerar att ta över pappans förmögenhet och sätta honom på vatten och bröd resten av livet så är det värt för pappan att se över andra alternativ som ger honom en bättre tillvaro.

Kanske kan arvingarna dra ner på sitt leverne istället och ge pappa en slant varje månad istället för att dra igång den här bidragscirkusen? Då säkrar de sannolikt upp arvet också. 😊

Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Det är inga spekulationer. Jag skrev:
Och det är rena krassa fakta, inget annat.
Nja, det finns ingen gemensam familjeekonomi i detta.
Och att pappan skulle få någon ”kick back” har jag inte sett någonstans.

Nissens Nissens skrev:
Alltså, pappan har en egen ekonomi, de andra familjerna har sina ekonomier. Det hade varit stor skillnad om det hade varit en näringsverksamhet involverad.

OM ”familjen” planerar att ta över pappans förmögenhet och sätta honom på vatten och bröd resten av livet så är det värt för pappan att se över andra alternativ som ger honom en bättre tillvaro.

Kanske kan arvingarna dra ner på sitt leverne istället och ge pappa en slant varje månad istället för att dra igång den här bidragscirkusen? Då säkrar de sannolikt upp arvet också. 😊
Jag tror du missförstår syftet med upplägget. Att ha hus innebär ofta en massa fix, små och stora renoveringar och mycket att ha koll på. Det går inte en dag utan att jag tänker på något som ska göras med huset, vissa dagar gör jag faktiskt något också :)

Börjar man bli virrig och/eller kroppen inte orkar med är det naturligtvis svårt att ta hand om huset. Också svårt att kvantifiera oregelbundna huskostnader för att visa upp vilket rätt man har till bostadstillägg på den lilla pensionen.

I ett sådant läge är det ofta lättare att hyra och låta någon annan sköta driften. Om man flyttar in i hyresrätt och väljer att skänka sin förtjänst från husförsäljning till barn (eller slösa bort på något kul vis) är vi åter i situationen att man kvalificerar för bostadstillägg.

Nackdelen med det är att det kan vara jobbigt att hitta en hyresrätt man är nöjd med, i ett område man trivs och man ska orka med en flytt.

Upplägget ovan där man istället blir hyresgäst i "sitt eget" hus verkar skapa det bästa av de två världarna för den äldre personen. En bättre lösning än seniorlån med mer pengar på fickan men fortfarande ett hus att ta hand om, som ofta förutom pengar kräver att man har koll på huset.

• Gilla
Grundlös och 2 till
  • Laddar…
Nissens
P Perplexus skrev:
Jag tror du missförstår syftet med upplägget. Att ha hus innebär ofta en massa fix, små och stora renoveringar och mycket att ha koll på. Det går inte en dag utan att jag tänker på något som ska göras med huset, vissa dagar gör jag faktiskt något också :)

Börjar man bli virrig och/eller kroppen inte orkar med är det naturligtvis svårt att ta hand om huset. Också svårt att kvantifiera oregelbundna huskostnader för att visa upp vilket rätt man har till bostadstillägg på den lilla pensionen.

I ett sådant läge är det ofta lättare att hyra och låta någon annan sköta driften. Om man flyttar in i hyresrätt och väljer att skänka sin förtjänst från husförsäljning till barn (eller slösa bort på något kul vis) är vi åter i situationen att man kvalificerar för bostadstillägg.

Nackdelen med det är att det kan vara jobbigt att hitta en hyresrätt man är nöjd med, i ett område man trivs och man ska orka med en flytt.

Upplägget ovan där man istället blir hyresgäst i "sitt eget" hus verkar skapa det bästa av de två världarna för den äldre personen. En bättre lösning än seniorlån med mer pengar på fickan men fortfarande ett hus att ta hand om, som ofta förutom pengar kräver att man har koll på huset.
Jo, jag har själv hus så jag vet vad det innebär.

Enda problemet med även ditt resonemang är att ingen låter pappan få utrymme att ha lite guldkant på tillvaron.

Om han säljer sitt hus skall han självklart ha tillgång till intäkterna från det, det är ju hans pengar. Sedan kan man ju rent praktiskt sätta in pengarna som gåva på ett av barnens konton, men med överenskommelsen att enbart föräldern har tillgång till dem. Ingen nämner detta, det sägs bara att det skall ges gåvor till barnen och föräldern skall få bostadstillägg och leva i fattigdom.

Motsvarande kan man göra om han hyr sitt nuvarande hus, en form av inofficiell ”kick back”.

Nissens Nissens skrev:
Sedan kan man ju rent praktiskt sätta in pengarna som gåva på ett av barnens konton, men med överenskommelsen att enbart föräldern har tillgång till dem. Ingen nämner detta
Det kan möjligen bero på att en sådan gåva inte är en fullbordad gåva och därmed ingen gåva... Eller så är det en fullbordad gåva och då saknar överenskommelsen rättsverkan...

• Gilla
Grundlös
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Det kan möjligen bero på att en sådan gåva inte är en fullbordad gåva och därmed ingen gåva... Eller så är det en fullbordad gåva och då saknar överenskommelsen rättsverkan...
Det är väl inte värre än alternativen som redovisats här, att pappan skulle få ”kick back” på hyran till barnen etc.. för att utnyttja bostadsbidraget…

Nissens Nissens skrev:

Enda problemet med även ditt resonemang är att ingen låter pappan få utrymme att ha lite guldkant på tillvaron.

Om han säljer sitt hus skall han självklart ha tillgång till intäkterna från det, det är ju hans pengar. Sedan kan man ju rent praktiskt sätta in pengarna som gåva på ett av barnens konton, men med överenskommelsen att enbart föräldern har tillgång till dem. Ingen nämner detta, det sägs bara att det skall ges gåvor till barnen och föräldern skall få bostadstillägg och leva i fattigdom.

Motsvarande kan man göra om han hyr sitt nuvarande hus, en form av inofficiell ”kick back”.
Det verkar som att alla har missat att det rör sig om tilltagande ”virrighet”. Om det är demens på gång är det viktigt att barnen nu så fort som möjligt förbereder så att de kan hjälpa fadern genom att i samförstånd ta kontroll över hans ekonomi. Alternativet är att allt hamnar i händerna på en god man. Det underlättat väldigt den dagen det blir aktuellt med vårdboende om barnen redan äger huset ! Vikitigast av allt ta hjälp av jurist så att allt blir korrekt gjort!

• Gilla
Grundlös och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:

Jag tolkar upplägget som att det just blir lite mer guldkant. Systemet är uppbyggt för att man ska ha samma utgifter varje månad, inte plötsligt byta värmesystem för 150 000 en vacker dag.

Hyr man är detta inkluderat i månadskostnaden och staten skjuter med glädje till för att täcka även denna del. Bor man i eget hus är man i en mycket sämre situation. Sparar man varje månad (om det finns något att spara) för att vara beredd på en sådan utgift sänks bostadstillägget för att man har för mycket på banken.

Om jag tillsammans med mina barn eller föräldrar planerade ett sådant upplägg skulle jag inte heller skriva på forum att skänkta pengar naturligtvis skulle finnas tillgängliga för den äldre vid behov. Det skulle nog inte ens behöva sägas inom familjen utan vara självklart. I min familj har vi alltid hjälpt varandra, men tolkningen av trådstarten färgas såklart av ens egen erfarenhet.

• Gilla
Grundlös
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.