Nybliven husägare utan så mycket erfarenhet. Tänkte fräscha upp och måla lite i ett rum men funderar då på taklisterna. De ser ut att vara spikade på plats så undrar hur jag lättast tar ner dom utan att förstöra dom. Försöka få in nåt brytjärn eller nåt? Tänker sedan sätta upp dom igen efter målat vägg och tak.
Risken är att dom är spikade både i vägg och tak, för att ligga an kloss underlag.Då kan det bli problem att ta ner dom. Du kan prova med att bryta ut mot vägg och tak med ett stämjärn och hoppas att spiken följer med ut. Och sedan knacka tillbaka listen, har du tur så kommer skallen att titta ut. Sen är dom girade i hörnen och då ska listen böjas ut på mitten för att få loss den första biten, blir liksom lite kortare och faller ur hörnet. Ingen garanti att det fungerar, men ett tips bara.
I bland kan man ta en don och knacka igenom spiken det blir ett litet hål efter varje spik .När man sedan spikar upp dem spiksr man med en spik med större huvud på finns olika sorters huvudS SG82 skrev:Nybliven husägare utan så mycket erfarenhet. Tänkte fräscha upp och måla lite i ett rum men funderar då på taklisterna. De ser ut att vara spikade på plats så undrar hur jag lättast tar ner dom utan att förstöra dom. Försöka få in nåt brytjärn eller nåt? Tänker sedan sätta upp dom igen efter målat vägg och tak.
Glömde att skriva en del kallar donen spik drivare de finns i olika storlekar och är lite trubbiga för att inte slinta av spikskallenJ Jesper mångsysslare skrev:
Det sitter spik där. Du kommer inte tro det är sant hur hårt det sitter. Det blir åverkan på allt. Geringen såg ut som skit så jag skulle inte bry mig nämnvärt om de där pinnarna.S SG82 skrev:Nybliven husägare utan så mycket erfarenhet. Tänkte fräscha upp och måla lite i ett rum men funderar då på taklisterna. De ser ut att vara spikade på plats så undrar hur jag lättast tar ner dom utan att förstöra dom. Försöka få in nåt brytjärn eller nåt? Tänker sedan sätta upp dom igen efter målat vägg och tak.
Medlem
· Blekinge
· 10 858 inlägg
Jag har gjort detta jobb några gånger nu.
Börja med att gå runt noga och leta efter ett ställe längs väggen där liste är skarvad mitt på. Lirka in ett smalt bräckjärn där underifrån med lite papp som underlägg för att undvika skador på väggen. Börja ta ned listerna därifrån. Glöm inte att skriva på baksidan var dom suttit. Jag brukar använda väderstreck.
Nu har du listerna med spik i. Dra ut dom baklänges, dvs mot baksidan med hovtång. På detta vis lämnar det minst spå på framsidan.
Nu: slipa måla måla.
Sätt upp i omvänd ordning, helst med spikpistol och dyckert mot väggen. Tryck upp listorna ordentligt mot taket innan spikning.
Om dina lister målas vita kan du lätt dra latexfog av samma färg både i hörnen och i springorna mellan list och tak samt mellan list och vägg med fogspruta. Dra av med fuktigt pekfinger. Ha beredd massor med hushållspapper för att ta hand om överflödsmassa. Har du flera rum köp en batteridriven fogspruta, lönt alla gånger.
Börja med att gå runt noga och leta efter ett ställe längs väggen där liste är skarvad mitt på. Lirka in ett smalt bräckjärn där underifrån med lite papp som underlägg för att undvika skador på väggen. Börja ta ned listerna därifrån. Glöm inte att skriva på baksidan var dom suttit. Jag brukar använda väderstreck.
Nu har du listerna med spik i. Dra ut dom baklänges, dvs mot baksidan med hovtång. På detta vis lämnar det minst spå på framsidan.
Nu: slipa måla måla.
Sätt upp i omvänd ordning, helst med spikpistol och dyckert mot väggen. Tryck upp listorna ordentligt mot taket innan spikning.
Om dina lister målas vita kan du lätt dra latexfog av samma färg både i hörnen och i springorna mellan list och tak samt mellan list och vägg med fogspruta. Dra av med fuktigt pekfinger. Ha beredd massor med hushållspapper för att ta hand om överflödsmassa. Har du flera rum köp en batteridriven fogspruta, lönt alla gånger.
Produkter som diskuteras: "hovtång"

Hovtänger
Hovtänger är specialverktyg som används av hovslagare och djurägare för att trimma och underhålla hovar på hästar och andra hovbärande djur. De är utformade för att klippa genom den hårda keratin som hovarna består av, vilket kräver en
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 10 858 inlägg
Att måtta det så exakt att du får perfekta gerningar är i stort sett hopplöst. Speciellt på de där listerna.S SG82 skrev:
Men, en gerlåda eller gersåg är en billig investering.
Själv köpte jag min gersåg typ https://www.hornbach.se/p/geringssag-550-mm/900538/ för en tjuga på en loppis ny i kartong.
Edit: Alternativt, fråga runt i bekantskapskretsen. Ytterst få använder sina nersågar flitigt, övriga kan låna ut dem till den som behöver för ett byggprojekt...
Medlem
· Blekinge
· 10 858 inlägg
Han vill ju återanvända listerna och det är väl bästa sättet om rummet/tapeterna inte ska ändras.Dowser4711 skrev:
Om man ska in på gering så är det nästa nivå och många har blivit tokiga på detta. Jag med men nu har jag hittat hur jag gör.
Absolut! Det var menat som ett svar på TS fråga om det gick att få nya lister sågade på ett byggvaruhus.T Thomas_Blekinge skrev:
Jag skulle också behålla listerna.
Tag ned de gamla listerna och ha dem som såg mall till de nya listerna bara att rita på o såga.
Har man ingen gersåg kan man sätta klossar i hörnen finns i byggvaruhus husen sen går man rakt emot med listerna utan gerning
Har man ingen gersåg kan man sätta klossar i hörnen finns i byggvaruhus husen sen går man rakt emot med listerna utan gerning
Och vissa av oss stavar det dorn, inte don, och en spikdrivare är samma sak som en purr. Ett dorn är dock inte samma sak som en purr.J Jesper mångsysslare skrev:
En purr har en något skålformad spets och "rätt" verktyg för att slå in en dyckert. Det funkar med dorn också men det är större risk att den slinter och skapar ett hål/märke bredvid dyckerten.
Produkter som diskuteras: "dyckert"

Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Jag är inte så duktig att stava ville bara tipsa om de olika alternativen för att plocka ned gamla lister som jag jobbat med tidigare vid diverse renoveringar