Mycket skekpannekunskap i tråden, tack för input.

Min bästa stekpanneaffär var att gå upp till 32 cm. Det blir som ett litet stekbord. Man köra pytten och äggen i var sin del av pannan. Genom att centrera den olika kan få olika temperatur i olika delar.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 4 till
  • Laddar…
TRJBerg
Jag kör både med gjutjärnsstekpannor och "teflon"stekpanna (modern, osäker på exakta materialet). Teflonpannan är mycket större så därför har jag den. Gjutjärnspannan vill/kan man inte ha stor, den blir annars alldeles för tung.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag kör både med gjutjärnsstekpannor och "teflon"stekpanna (modern, osäker på exakta materialet). Teflonpannan är mycket större så därför har jag den. Gjutjärnspannan vill/kan man inte ha stor, den blir annars alldeles för tung.
Man kan lösa tyngdproblemet med att låta den stå kvar på stekplattan. Den skall ju ändå inte diskas och det går fint att torka upp fettet med papper.
 
  • Gilla
Perplexus
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Kör med två olika De Buyer pannor, kör denna lilla för pannkakor och annan stekning utan behov av kant. Grymt nöjd med dessa. Har också kastat mängder med teflonpannor, keramiska och annan magi, nu är det bara dessa som gäller. Ända nackdelen är att jag får diska dem för frugan tycker de väger för mycket. Kan väl hålla med om att man faktiskt får ont i handlederna av att diska den stora.

[länk]
[länk]
Har också De Buyer och älskar det till att steka kött och kyckling osv.

Men hur gör du när det är såser osv. Om jag inte minns fel så står det att beläggningen som man vill ha i pannan förstörs och man får börja om. Eller t ex göra köttfärssås. Kan man det egentligen?

Pannkakor borde vara grymt då man får en jämn värme. Har inte provat dock.
 
TRJBerg
Ulltand Ulltand skrev:
Man kan lösa tyngdproblemet med att låta den stå kvar på stekplattan. Den skall ju ändå inte diskas och det går fint att torka upp fettet med papper.
Det duger inte. Matlagningsattiraljer vill de flesta inte ha framme i vägen, de ska in i skåpen. Och att torka ur med papper räcker inte, jag vill få bort smak av kryddor härsket stekfett mm inför nästa rätt så tvätt/skurning i hett vatten krävs.
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det duger inte. Matlagningsattiraljer vill de flesta inte ha framme i vägen, de ska in i skåpen. Och att torka ur med papper räcker inte, jag vill få bort smak av kryddor härsket stekfett mm inför nästa rätt så tvätt/skurning i hett vatten krävs.
Detta är huvudorsakrna till att våra järngrytor av olika slag oftast inte tas fram...
 
D Dr Benz skrev:
Har också De Buyer och älskar det till att steka kött och kyckling osv.

Men hur gör du när det är såser osv. Om jag inte minns fel så står det att beläggningen som man vill ha i pannan förstörs och man får börja om. Eller t ex göra köttfärssås. Kan man det egentligen?

Pannkakor borde vara grymt då man får en jämn värme. Har inte provat dock.
Det är inget problem, men just citron pajar faktiskt hinnan men inte helt den blir bara lite sämre men använder man olja när man steker har man en ny hinna rätt snart igen. Men gjorde en fiskrätt som pajade den ordentligt så då körde jag en kort inbränning av olja igen efter. Men ärligt så är det väl bara min lilla som har den där perfekta hinnan den större går dock fint ändå, den höga kanten gör att den främst används till blöta saker men snålar man på olja när man steker tex fisk så kan absolut lite skin fastna. Men ytan är så jämn att det ska mycket till för att något ska fastna även på hög värme.
 
  • Gilla
JoLi81 och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det duger inte. Matlagningsattiraljer vill de flesta inte ha framme i vägen, de ska in i skåpen. Och att torka ur med papper räcker inte, jag vill få bort smak av kryddor härsket stekfett mm inför nästa rätt så tvätt/skurning i hett vatten krävs.
Diskar restaurangerna sina stekbord i hett vatten?

Min erfarenhet är att det oftast fungera bra att torka ur pannan när den är varm om det inte bränt fast . Man kan ju också hälla på lite vatten som snabbt blir hett av eftervärmen.

Hur kan pannan stå i vägen på din användningplats? Jag förvarar aldrig något annat än just stekpannan på stora plattan.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Ulltand Ulltand skrev:
Diskar restaurangerna sina stekbord i hett vatten?

Min erfarenhet är att det oftast fungera bra att torka ur pannan när den är varm om det inte bränt fast . Man kan ju också hälla på lite vatten som snabbt blir hett av eftervärmen.

Hur kan pannan stå i vägen på din användningplats? Jag förvarar aldrig något annat än just stekpannan på stora plattan.
Har induktionsspis. Två pannor (t ex teflonpanna och järnpanna) och kastrull funkar inte. De stör centreringen över induktionszonerna. Och jag använder nästan alltid de två "plattorna" med boost.

Vad restaurangerna gör känns inte relevant. Större seriösa restauranger tror jag separerar tillagning av t ex pannkakor och kött. (?)
Jag gör detsamma m h a rengöring därmellan.
 
T TypRätt skrev:
Det är inget problem, men just citron pajar faktiskt hinnan men inte helt den blir bara lite sämre men använder man olja när man steker har man en ny hinna rätt snart igen. Men gjorde en fiskrätt som pajade den ordentligt så då körde jag en kort inbränning av olja igen efter. Men ärligt så är det väl bara min lilla som har den där perfekta hinnan den större går dock fint ändå, den höga kanten gör att den främst används till blöta saker men snålar man på olja när man steker tex fisk så kan absolut lite skin fastna. Men ytan är så jämn att det ska mycket till för att något ska fastna även på hög värme.
Aha där ser man. Sen att något fastnat initialt tänker jag inte är något problem utan det släpper ju ganska snart igen när det har fått lite yta på sig. Skall kanske utveckla användandet. Är bara så tråkigt att diska dem.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Diskar restaurangerna sina stekbord i hett vatten?
Har man sett ett antal olika restaurangkök inser man snabbt att det bara finns ett svar på frågan; vissa gör det...

Ett restaurangkök kan kännas exemplariskt rent som en steril operationssal eller som ett av de otrevligare rummen på ett reningsverk, och allt däremellan. Variationerna är oändliga. 🤢

Det enda stekbord jag har erfarenhet av på en restaurang skulle jag säga diskades med varmt vatten ibland. Jag vet att kockarna "då och då" "kokade ur" stekbordet. Om de gjorde det dagligen vet jag dock inte.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag kör både med gjutjärnsstekpannor och "teflon"stekpanna (modern, osäker på exakta materialet). Teflonpannan är mycket större så därför har jag den. Gjutjärnspannan vill/kan man inte ha stor, den blir annars alldeles för tung.
Finns ju lättviktsgjutjärn (läs tunt som kolstål). Jag har en 32 eller 34 i det. Väger betydligt mindre än en "normal" 28 i vanligt gjutjärn. Lyfts utan vidare med en hand även om den har två handtag.

Jag använder både rostfritt (IKEA Sensuell), klassisk gjutjärn (IKEA 99kr från 1980-talet + Skeppshult), Teflon (Fiskars Hard Face samt Tefal i tjock gjuten aluminium, typ 3ggr normala tjockleken, fanns en sådan serie ett tag) och kolstål (De Buyer). Kul och användbart att variera beroende på humör och rätter man ska göra.

Minst 10 år sedan jag slängde en utsliten teflonpanna. Sedan jag lärde mig att använda den på rätt sätt verkar iaf mina Fiskars hålla mycket länge. Allt som ska gå i högre temp körs i rostfritt, kolstål eller gjutjärn.
 
TRJBerg
MultiMan MultiMan skrev:
Finns ju lättviktsgjutjärn (läs tunt som kolstål). Jag har en 32 eller 34 i det. Väger betydligt mindre än en "normal" 28 i vanligt gjutjärn. Lyfts utan vidare med en hand även om den har två handtag.

Jag använder både rostfritt (IKEA Sensuell), klassisk gjutjärn (IKEA 99kr från 1980-talet + Skeppshult), Teflon (Fiskars Hard Face samt Tefal i tjock gjuten aluminium, typ 3ggr normala tjockleken, fanns en sådan serie ett tag) och kolstål (De Buyer). Kul och användbart att variera beroende på humör och rätter man ska göra.

Minst 10 år sedan jag slängde en utsliten teflonpanna. Sedan jag lärde mig att använda den på rätt sätt verkar iaf mina Fiskars hålla mycket länge. Allt som ska gå i högre temp körs i rostfritt, kolstål eller gjutjärn.
Har erfarenhet av lättviktsgjutjärn. Var inte imponerad.
 
MultiMan
Jag är inte heller imponerad. Varför måste man vara det? Den fungerar utmärkt till att göra enorma mängder köttbullar till jul, då jag helst inte vill göra i ugn.

Jag är inte särskilt imponerad av i stort sett allt i min omgivning, men livet går vidare ändå.
 
  • Haha
  • Gilla
AXS och 4 till
  • Laddar…
TRJBerg
MultiMan MultiMan skrev:
Jag är inte heller imponerad. Varför måste man vara det? Den fungerar utmärkt till att göra enorma mängder köttbullar till jul, då jag helst inte vill göra i ugn.

Jag är inte särskilt imponerad av i stort sett allt i min omgivning, men livet går vidare ändå.
Ok. För att vara tydlig: maten fastnade. Väldigt. Ojämn bryning. Svårrengjord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.