Maxizor Maxizor skrev:
Jag skulle inte använda en ren "aluminiumpanna"... Då aluminium släpper en hel del rester i maten ifs lika teflon när det släpper. En gjutjärnspanna eller Rostfritt är mitt råd, men kräver att man läser på hur den används för bästa resultat.
Menar du att en klassisk Trangia är olämplig att använda?
https://trangia.se/shop/stekpanna-25/
En tom, rund, silverfärgad metallpanna på en vit bakgrund, möjligen använd för bakning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Höghus
 
Kör med en Gastrolux Titan 2001 med non-stick. +20 år gammal och fungerar fortfarande utmärkt.

/Höghus
 
MultiMan
Höghus Höghus skrev:
Menar du att en klassisk Trangia är olämplig att använda?
[länk]
[bild]

/Höghus
Självklart ska man använda Duossal, det trodde jag var självklart? 😆
 
Höghus Höghus skrev:
Menar du att en klassisk Trangia är olämplig att använda?
[länk]
[bild]

/Höghus
Jadu... Finns mycket forskning om det. Sedan hur du väljer att göra är upp till dig, sedan kanske man inte använder sitt Trangia varje dag?

Att aluminium från kastrullen följer med maten och samlas i kroppen, visst behövs en minimal mängd aluminium men för mycket kan orsaka skador. Om man tillagar sura produkter i en aluminium kastrull löser man ut extra mycket. Sjukdomar som Alzheimer, dialysencfalopati, demens och Parkinson antas kunna kopplas bl a till aluminium.

Citat från http://www.europarl.eu.int/meetdocs/committees/envi/20030610/497472SV.pdf

"... som kan orsaka förgiftning och förefaller bidra till
Alzheimers sjukdom. Människor som lider av vissa njursjukdomar kan lagra aluminium i
kroppen. Tillsatserna bör därför förbjudas."
 
MultiMan
Som sagt, med Trangia är det ett ickeproblem idag när det finns både teflonbelagt, hårdanodiserad (HA) och rostfritt kompositmaterial (Duossal). Trangia har fortfarande så man kan köpa enstaka tillbehör, såsom en stekpanna t ex, så man behöver inte köpa nytt kök.
 
  • Gilla
Perplexus
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Det är inget problem, men just citron pajar faktiskt hinnan men inte helt den blir bara lite sämre men använder man olja när man steker har man en ny hinna rätt snart.
Även tomat har den effekten. Vi har flera stekpannor och gjutjärnsgrytor med olika användningsområden. En gjutjärnsgryta är för övrigt väldigt praktisk att laga tex. köttfärssås i jämfört med en stekpanna.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H
TRJBerg TRJBerg skrev:
Har induktionsspis. Två pannor (t ex teflonpanna och järnpanna) och kastrull funkar inte. De stör centreringen över induktionszonerna. Och jag använder nästan alltid de två "plattorna" med boost.

Vad restaurangerna gör känns inte relevant. Större seriösa restauranger tror jag separerar tillagning av t ex pannkakor och kött. (?)
Jag gör detsamma m h a rengöring därmellan.
Induktionshäll, där går värmen upp fort, inget bra för belagda pannor. Så där får man verkligen börja på låg värme.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
TRJBerg
H HEM2121 skrev:
Induktionshäll, där går värmen upp fort, inget bra för belagda pannor. Så där får man verkligen börja på låg värme.
Har inte haft några problem.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Sedan jag lärde mig att använda den på rätt sätt verkar iaf mina Fiskars hålla mycket länge.
Fiskars är bra grejer. En släkting till mig arbetade där runt 1930. Tyvärr brann han upp i en arbetsplatsolycka.
 
  • Wow
mexitegel
  • Laddar…
MultiMan
TRJBerg TRJBerg skrev:
Ok. För att vara tydlig: maten fastnade. Väldigt. Ojämn bryning. Svårrengjord.
TRJBerg TRJBerg skrev:
Har inte haft några problem.
Ojämn bryning med tunnare pannor brukar vara typiskt induktionsproblem.
 
TRJBerg
MultiMan MultiMan skrev:
Ojämn bryning med tunnare pannor brukar vara typiskt induktionsproblem.
De problemen har varit i huvudsak med gammal "järnplattespis" eller vas det nu kallas.
 
  • Gilla
Boflinken
  • Laddar…
Claes Sörmland
TRJBerg TRJBerg skrev:
Ok. För att vara tydlig: maten fastnade. Väldigt. Ojämn bryning. Svårrengjord.
Jag måste säga att jag var lite skeptisk till min kolstålspannor de första veckorna. Den tråkiga metalliska lukten när fettet oxiderades med katalys av järnjonerna var ju inte så aptitlig direkt. Och det brände fast. Men det blir ju bra efter en tid när man har byggt upp fettlagret (eller ska vi kalla det fernissalagret?). Och fått sin livskamrat att inte koka köttfärsås i dem så att lagret löses upp.
 
  • Gilla
  • Haha
Lasse Nilsson2 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den tråkiga metalliska lukten när fettet oxiderades med katalys av järnjonerna var ju inte så aptitlig direkt.
Det där fick mig att tappa lusten för att någonsin steka något igen... 😉😂😢🤢😆
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Det där fick mig att tappa lusten för att någonsin steka något igen... 😉😂😢🤢😆
Go for rostfritt. Inga lukter.
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
I
Vi tröttnade på teflon för massa år sen och började testa runt, första var några ultralight gjutjärn, körde dem i ett par år men vi blev aldrig riktigt kompisar. De har en ojämn yta vilket samlar på sig matrester, tanken är väll att det ska vara en del av non-stick ytan men nja, det passade oss inte. Bytte till kolstål pannor som vi körde ytterligare några år. dessa har en len och fin yta men man måste ändå arbete upp en "non-stick" yta och de är lika omständiga som gjutjärn om man vill ha det helt rent, dessutom är de faktiskt ganska tunga. Nu har vi kört IKEAs rostfria de senaste åren och det är en närapå perfekt balans för oss. Man kan göra rent pannorna relativt enkelt med YES, de går att köra i diskmaskin om man så önskar och de bränner inte fast mer än vad gjutjärn och kolstål gör och man kan få riktigt fin yta på maten.

Det ska dock sägas att vi har kvar en Scanpan teflon panna som används för vissa rätter som är svåra att få bra i övriga. Några exempel är Felix pyttipanna som inte går att steka i gjutjärn/kolstål/rostfritt utan mängder med fett, iallafall inte om man vill få en yta på det. Sen har vi fiskpinnar som tenderar bli känsliga när de suger upp olja\fett. Med teflon kan man skippa fettet\oljan helt om man så önskar men självklart tar man alltid lite för smakens skull :). Teflonpannan används kanske varannan vecka, aldrig högre än 6an på hällen och endast silikonverktyg.

Edit : Teflon brukar vara aluminum, det är giftigt, inget jag hade stekt mat i och det finns inte någon riktig anledning heller.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.