176 913 läst · 961 svar
177k läst
961 svar
Sydöstra hörnet av Sverige
Du är alltså också ute och far runt i vår fina skärgård ibland tolkar jag det som? Fiske eller nöjesåkning? Vi kanske stött på varandra i skärgården?T Thomas_Blekinge skrev:
Och är du riktig båttok som jag, så kanske du även finns på forumet Cybermarine?
Medlem
· Blekinge
· 10 464 inlägg
Nej båten har stannat på landbacken i år av olika skäl. Jag hann i alla fall med det tråkiga - bottenmålning. Nu får jag nöja mig med att splitsa ett öga ibland.
När jag var aktiv inom volleybollen beställde vi sand till beachvolleybollplanerna på Långö. Hör med någon i KFUM Karlskrona volleyboll om var de köpte sanden. Jag har för mig att då beställdes den från Falkenberg.rampante skrev:
Antar det finns flera här på forumet med båtintresse och allt som hör därtill, så jag slänger väl ut lite flera tankar jag har kring uppgradering av min båtplats och brygga. I USA är det mycket vanligt med så kallade "Mooring Whips" som håller ut båten från bryggan när man ligger längs med, för att inte båten skall ligga och gnida mot fendrar, och slita på gelcoaten. Mooring Whips är långa glasfiberspön som med talja i toppen och en tamp som man fäster i båten som då hålls ut från bryggan.
Det finns en ÅF i sverige som saluför såna, men jag tycker prislappen är hutlös, och med dagens både valutakurs och fraktkostnad från USA så går frakten på ca 2 ggr priset för själva spöna... och sen är det ju så mycket roligare att hitta en egen lösning, till bättre pris...
Ett försök med vanligt fiskespö resulterade i det vi alla trodde: det gick av. Nu har jag hittat två firmor som säljer Glasfiber-lattor; Asperö Handel och Viking Yachting. 16mm tjocka och 6 meter långa. Asperö's har en hållfasthet/tålighet på nåt dom benämndes: "stiffness 60000gm". Frågan är vad det egentligen innebär, och om det är rätt väg att gå? Hur beräknar man vilken hållfasthet som kommer att krävas för att klara att stå emot 1,6-1,7ton båt när sidvinden kommer farande med i värsta fall upp mot 15 m/s?
Bild för förklaring om vad jag menar för nåt...
Det finns en ÅF i sverige som saluför såna, men jag tycker prislappen är hutlös, och med dagens både valutakurs och fraktkostnad från USA så går frakten på ca 2 ggr priset för själva spöna... och sen är det ju så mycket roligare att hitta en egen lösning, till bättre pris...
Ett försök med vanligt fiskespö resulterade i det vi alla trodde: det gick av. Nu har jag hittat två firmor som säljer Glasfiber-lattor; Asperö Handel och Viking Yachting. 16mm tjocka och 6 meter långa. Asperö's har en hållfasthet/tålighet på nåt dom benämndes: "stiffness 60000gm". Frågan är vad det egentligen innebär, och om det är rätt väg att gå? Hur beräknar man vilken hållfasthet som kommer att krävas för att klara att stå emot 1,6-1,7ton båt när sidvinden kommer farande med i värsta fall upp mot 15 m/s?
Bild för förklaring om vad jag menar för nåt...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hamnade igår att läsa denna uppsats om boj på svaj. Däri finns lite beräkningar avseende vindkrafter på båt som du kanske kan applicera i ditt fall? Tänker på avsnitt 1.7 & 3.2-3.3
http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:938968/FULLTEXT01.pdf
http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:938968/FULLTEXT01.pdf
Jag har bryggfendrar monterade på bryggan, och med svart gelcoat som jag har, så blir minsta saltstänk ihop med fenderns rubbande till slut ett fult märke. Och det finns roligare saker att göra än att putsa fribord.S fiar4387 skrev:
Att lägga i en boj, när jag kan ligga längssides min brygga är inte att tänka på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Regnade bara 2-3mm enligt mätaren... så igår fick det bli till att flytta runt vattenspridaren överallt... Tycker det tar rejäl tid och mycket vatten för att dom små grå kornen ska smältas upp...rampante skrev:
Aha, ja bryggfendrar är väl kanske bekväma men jag är milt skeptisk till deras funktion jämfört med vanliga fendrar av den anledningen du nämner.rampante skrev:Jag har bryggfendrar monterade på bryggan, och med svart gelcoat som jag har, så blir minsta saltstänk ihop med fenderns rubbande till slut ett fult märke. Och det finns roligare saker att göra än att putsa fribord.
Att lägga i en boj, när jag kan ligga längssides min brygga är inte att tänka på.
[bild]
Medlem
· Blekinge
· 10 464 inlägg
Enklast är väl att lägga sig vid bryggans läsida då är vinden till hjälp. Här nere blåser det ju mest (inte alltid) från SV.
Näst enkelt är väl ett par stag som monteras med länkar mellan bryggan och för och akter pollare på båt öch håller båten på avstånd.
Sedan kan man använda en bow thruster som går med lämpligt varvtal för att hålla undan båten. Eller en sån visp som några har för att hålla vatten isfritt runt båten.
Oändliga möjligheter!
Näst enkelt är väl ett par stag som monteras med länkar mellan bryggan och för och akter pollare på båt öch håller båten på avstånd.
Sedan kan man använda en bow thruster som går med lämpligt varvtal för att hålla undan båten. Eller en sån visp som några har för att hålla vatten isfritt runt båten.
Oändliga möjligheter!
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Du kanske skulle ha en stöttlist på skrovsidan också? Sådan här ungefär:rampante skrev:
https://www.profillagret.se/17-d-formad-stötlist