Körde ut stroller kombi plus igår precis innan det långvariga regnet. Undrar just hur randigt det kommer att bli. Är ju stört omöjligt att se vart man har kört med vagnen innan...

rampante rampante skrev:
Snyggt! Ser härligt ut! Vad har du för djup in till och hos dig vid bryggan?
..och ditt gräs ser ju inte ut att må dåligt. Jättegrönt och fint ju! :)

T Thomas_Blekinge skrev:
Tyvärr är det bara drygt en halv meter. Jag kommer in med en motorbåt men det är inget badställe.
Du är alltså också ute och far runt i vår fina skärgård ibland tolkar jag det som? Fiske eller nöjesåkning? Vi kanske stött på varandra i skärgården?
Och är du riktig båttok som jag, så kanske du även finns på forumet Cybermarine?

Nej båten har stannat på landbacken i år av olika skäl. Jag hann i alla fall med det tråkiga - bottenmålning. Nu får jag nöja mig med att splitsa ett öga ibland.

Då är du ute i god tid till säsongen 2020 med andra ord. :)

rampante rampante skrev:
Förresten.... nån som vet varifrån man kan beställa riktig vit bandstrandssand dvs inte den gulbruna.
När jag var aktiv inom volleybollen beställde vi sand till beachvolleybollplanerna på Långö. Hör med någon i KFUM Karlskrona volleyboll om var de köpte sanden. Jag har för mig att då beställdes den från Falkenberg.

• Gilla
Mack83 och 1 till
  • Laddar…
Antar det finns flera här på forumet med båtintresse och allt som hör därtill, så jag slänger väl ut lite flera tankar jag har kring uppgradering av min båtplats och brygga. I USA är det mycket vanligt med så kallade "Mooring Whips" som håller ut båten från bryggan när man ligger längs med, för att inte båten skall ligga och gnida mot fendrar, och slita på gelcoaten. Mooring Whips är långa glasfiberspön som med talja i toppen och en tamp som man fäster i båten som då hålls ut från bryggan.
Det finns en ÅF i sverige som saluför såna, men jag tycker prislappen är hutlös, och med dagens både valutakurs och fraktkostnad från USA så går frakten på ca 2 ggr priset för själva spöna... och sen är det ju så mycket roligare att hitta en egen lösning, till bättre pris...

Ett försök med vanligt fiskespö resulterade i det vi alla trodde: det gick av. Nu har jag hittat två firmor som säljer Glasfiber-lattor; Asperö Handel och Viking Yachting. 16mm tjocka och 6 meter långa. Asperö's har en hållfasthet/tålighet på nåt dom benämndes: "stiffness 60000gm". Frågan är vad det egentligen innebär, och om det är rätt väg att gå? Hur beräknar man vilken hållfasthet som kommer att krävas för att klara att stå emot 1,6-1,7ton båt när sidvinden kommer farande med i värsta fall upp mot 15 m/s?

Bild för förklaring om vad jag menar för nåt... :)
Båt förtöjd med Mooring Whips vid brygga för att undvika kontakt med fendrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Mathias12
  • Laddar…
S
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
S
PS. fendrar i bra skick ska ju rulla, inte skava, mot båten.

Du kan annars lägga boj och ankra med fören mot bryggan. Eller med akter mot brygga.

S fiar4387 skrev:
PS. fendrar i bra skick ska ju rulla, inte skava, mot båten.

Du kan annars lägga boj och ankra med fören mot bryggan. Eller med akter mot brygga.
Jag har bryggfendrar monterade på bryggan, och med svart gelcoat som jag har, så blir minsta saltstänk ihop med fenderns rubbande till slut ett fult märke. Och det finns roligare saker att göra än att putsa fribord. :)

Att lägga i en boj, när jag kan ligga längssides min brygga är inte att tänka på.
Svart motorbåt monterad med bryggfendrar vid en träbrygga under solnedgången.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

rampante rampante skrev:
Körde ut stroller kombi plus igår precis innan det långvariga regnet. Undrar just hur randigt det kommer att bli. Är ju stört omöjligt att se vart man har kört med vagnen innan...
Regnade bara 2-3mm enligt mätaren... så igår fick det bli till att flytta runt vattenspridaren överallt... Tycker det tar rejäl tid och mycket vatten för att dom små grå kornen ska smältas upp...

S
rampante rampante skrev:
Jag har bryggfendrar monterade på bryggan, och med svart gelcoat som jag har, så blir minsta saltstänk ihop med fenderns rubbande till slut ett fult märke. Och det finns roligare saker att göra än att putsa fribord. :)

Att lägga i en boj, när jag kan ligga längssides min brygga är inte att tänka på.
[bild]
Aha, ja bryggfendrar är väl kanske bekväma men jag är milt skeptisk till deras funktion jämfört med vanliga fendrar av den anledningen du nämner.

Enklast är väl att lägga sig vid bryggans läsida då är vinden till hjälp. Här nere blåser det ju mest (inte alltid) från SV.
Näst enkelt är väl ett par stag som monteras med länkar mellan bryggan och för och akter pollare på båt öch håller båten på avstånd.
Sedan kan man använda en bow thruster som går med lämpligt varvtal för att hålla undan båten. Eller en sån visp som några har för att hålla vatten isfritt runt båten.
Oändliga möjligheter!

Redigerat:
  • Gilla
Jeppz och 1 till
  • Laddar…
Många bra tankar Thomas! Du är helt klart en bra resurs på forumet! :)
Och precis som du säger, med våra till mestadels SV-vindar så ligger min båt helrätt - men går det över mot O så börjar det gnissla lite

rampante rampante skrev:
ag har bryggfendrar monterade på bryggan, och med svart gelcoat som jag har, så blir minsta saltstänk ihop med fenderns rubbande till slut ett fult märke.
Du kanske skulle ha en stöttlist på skrovsidan också? Sådan här ungefär:
https://www.profillagret.se/17-d-formad-stötlist
d-fender-pvc898-svart.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.